printlogo


سود میلیونی سبب شد
هجوم قاچاقچیان سوخت به خراسان رضوی!
در حالی مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی افزایش رسیدگی معنادار پرونده‌های قاچاق سوخت در این اداره کل را تأیید کرد که بررسی‌های خبرنگار ما از سود 14 تا 16 هزار تومانی در هر لیتر گازوئیل قاچاق حکایت دارد.


رد پای قاچاقچیان سوخت در مشهد
افزایش حضور برخی خودروها با پلاک شهرهای جنوب شرقی کشور در مشهد که بیشتر آن‌ها از نوع سواری 405 هستند، کمی شک برانگیر بود. خودروهایی که معمولاً تک سرنشین وارد مشهد می‌شدند. همین نکته کافی بود که برای کشف حقیقت ماجرا و دلیل افزایش معنادار تردد این خودروها در مشهد و حومه آن دست به کار شویم.
با چند نفر از افراد مطلع و امین در این زمینه گفت‌وگو می‌کنم و سرنخ عجیبی بدست می‌آورم و آن هم حضور قاچاقچیان سوخت در مشهد بود. دامنه تحقیقات را گسترده‌تر می‌کنم؛ چرا که حضور این افراد در مشهد برای قاچاق کردن گازوئیل و بنزین از نظر من نمی‌تواند منفعت و سود بالایی داشته باشد. پس چطور می‌شود که طی کردن مسافت طولانی از شهرهای مرزی تا مشهد، وجود پاسگاه‌های انتظامی فراوان در مسیر برای یک قاچاقچی سوخت ارزش این ریسک را داشته باشد؟

هر 220 لیتر سوخت قاچاق چند؟
مدتی درگیر ماجرا هستم تا اینکه از طریق یک دوست با فردی که در یکی از شهرهای مرزی استان سیستان و بلوچستان حضور دارد، ارتباط می‌گیرم. این فرد اطلاعات دقیقی از قیمت خرید و فروش سوخت قاچاق در این مناطق دارد. فرد‌مطلع در تشریح ماجرا می‌گوید: افرادی که در زمینه قاچاق سوخت فعالیت می‌کنند در هر 220لیتر گازوئیلی که بتوانند برای قاچاق به آن سوی مرزها (کشور پاکستان)، تحویل خریدار بدهند، حدود 3 میلیون و 500 هزار تومان سود به جیب می‌زنند. این رقم تا چند روز پیش که ارزش روپیه کاهش پیدا نکرده بود، در همین حجم، حدود 5 میلیون تومان بود.
این فرد همچنین تصریح می‌کند: هر قاچاقچی سوخت، هر لیتر گازوئیل را بین 14 تا 16 هزار تومان به خریدار تحویل می‌دهد و آن‌ها هم به آن سوی مرزها قاچاق می‌کنند. این رقم در هر لیتر بنزین کمتر و حدود 10 هزار تومان است که به قاچاقچی پرداخت می‌شود.
وقتی این اطلاعات را کنار هم قرار می‌دهم پی می‌برم تمامی تصوراتم اشتباه بوده و قاچاق سوخت حتی از مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی هم سود کلانی برای قاچاقچیان سوخت در پی دارد.
قیمت هر لیتر گازوئیل یارانه‌ای 300 تومان و آزاد آن هم 600 تومان است. اگر فرد قاچاقچی بتواند بر فرض مثال هر لیتر گازوئیل را در مشهد هزار تومان از افرادی که سهمیه مازاد دارند یا با ارتباط‌گیری با برخی، سهمیه آزاد را هم با همین قیمت بخرد، در هر 220 لیتر چیزی حدود 3میلیون و 500 هزار تومان به جیب خواهد زد که حدود 3 میلیون تومان آن سود خالص حاصل از قاچاق سوخت خواهد بود. بر پایه بررسی‌های صورت گرفته معمولاً هر خودرو سواری با استفاده از وسیله معروفی به نام «مشک» که از پلاستیک ساخته شده، هر مرتبه حدود 700 لیتر گازوئیل را قاچاق می‌کند که محاسبه فروش هر لیتر گازوئیل از سود بالا (10 میلیون سود) حکایت دارد. حتی اگر قاچاقچی ریسک لو رفتن را به جان بخرد و به استان‌هایی نظیر خراسان رضوی بیاید، باز هم معامله‌ای شیرین برای متخلف در پی دارد.

افزایش پرونده‌های قاچاق سوخت
با توجه به اینکه برخورد با انواع قاچاق کالا در خراسان رضوی در اختیار تعزیرات حکومتی استان است، به سراغ مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی رفتم.
سید مرتضی مدنی فدکی ضمن تأیید افزایش معنادار تشکیل و رسیدگی به پرونده‌های قاچاق سوخت در خراسان رضوی و برخورد قاطع با این دست متخلفان، در این زمینه گفت: در چند ماه اخیر رسیدگی به پرونده قاچاق سوخت در استان افزایش یافته است. در بررسی دقیق موضوع مشخص شد قاچاقچیان تمایل بیشتری به خرید گازوئیل دارند. مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ادامه داد: این افراد با شناسایی مالکان خودروهای کشاورزی، دارندگان چاه‌های عمیق و... که سهمیه مازاد در کارتشان وجود دارد، اقدام به خرید سوخت با قیمت‌های بالاتری می‌کنند. 
مدنی گفت: بیشتر افرادی که سوخت قاچاق می‌کنند از استان‌های جنوب شرقی ایران به مشهد و خراسان رضوی می‌آیند. تا امروز هم برخوردهای جدی و قاطعی با سودجویان صورت گرفته و متخلفان جریمه شده‌اند.

خبرنگار: عقیل رحمانی