printlogo


دسته‌بندی ۶ هزار شجره‌نامه در گروه تاریخ، سیره و سادات


​​​​​​​غلامرضا جلالی با اشاره به انجام مطالعات گوناگون برای تهیه«اطلس جهانی سادات» می‌گوید: همچنین این اطلس را می‌توان به عنوان یک یاور و کمک‌کننده در کارهای میان‌رشته‌ای پژوهشی و تحقیقاتی در علوم انسانی و اسلامی به‌کار برد. در تهیه این اطلس مطالعات گوناگونی از نظر علوم مختلف اسلامی و انسانی مانند علم رجال، تراجم، جغرافیای تاریخی، تاریخ‌های عمومی و محلی و بومی، سفرنامه‌ها، نسخ‌شناسی، نسب‌شناسی و... انجام می‌شود و نتیجه و برایند آن تهیه کتاب اطلس جهانی سادات می‌شود که در مطالعات بین‌رشته‌ای نیز می‌تواند ثمربخش باشد. مجموعه این مطالعات و بررسی منابع بیان شده به همراه یک مطالعه و کار میدانی به‌خصوص در زمینه حضور در مناطق جغرافیایی مختلف ایران آخرین اطلاعات و داده‌های مربوط به خاندان سادات و سادات محلی و بومی و مزارات موجود در مناطق گوناگون کشور، بررسی میزان صحت و سقم و قابل اتکا بودن اطلاعات ارائه شده، استمرار سلسله خاندان مورد بحث و باقی بودن شجره و تبار و خاندان آنان تاکنون و... منجر به انجام مطالعات و کار پژوهشی مربوط به تهیه این اطلس خواهد شد.
همچنین در تهیه این اطلس از منابع موجود در کتابخانه تخصصی سادات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس با 15هزارعنوان کتاب نیز استفاده شده است که بخش قابل توجهی به صورت الکترونیک (دیجیتالی) در دسترس است و برخی هم به صورت کتاب و انجام فهرست‌نگاری و طبقه‌بندی شده بوده و به‌راحتی در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد. در بین کتاب‌های این کتابخانه، منابع چاپ شده مرتبط با حوزه سادات از کشورهای مختلف عربی (مانند مصر، سوریه، عراق، کشورهای حوزه خلیج فارس و...)، منابعی از کشورهای هند، پاکستان، مالزی، اندونزی و... و منابعی به زبان انگلیسی موجود است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هم اکنون در گروه تاریخ، سیره و سادات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بیش از 6هزار شجره‌نامه وجود دارد که با کیفیت و نظم و نسق خاصی دسته‌بندی و منظم شده و افراد و گروه‌های گوناگون از کشورهای مختلف دنیا و مناطق پراکنده ایران، برای بررسی و پیگیری شجره‌نامه خود که منتسب به خاندان سادات هستند به این گروه مراجعه می‌کنند. در این گروه، هزاران کتاب را فیش‌برداری و تلفیق کرده‌ایم و سپس با تقسیم‌بندی جغرافیایی و پراکندگی آن‌ها در ایران به اطلاعات بیش از 18هزار مورد از مزارات (به طور عام و کلی) موجود در کشور دست پیدا کرده‌ایم. امروز جامع‌ترین اطلاعات مربوط به سادات و مزارات بزرگان و فرهیختگان، علما، عرفا، سرداران، چهره‌های فرهنگی و سیاسی و... در این گروه وجود دارد.