printlogo


مدیر پایگاه فرهنگی «پاکستان؛ ایرانی‌ترین همسایه» در گفت‌وگو با قدس بیان کرد
محتوای فرهنگی؛ نیاز موکب‌داران اربعین
اربعین برخاسته از نگاه تمدنی از دل اسلام است و به آن باید با نگاه تمدن‌ساز نگریست.


نگاه اجتماعی، ظرفیت‌های تمدنی و فرهنگی و مناسکی در اربعین باید تقویت شود و یکی از مهم‌ترین راه‌های تبادل و انتقال تجربه‌ها تبدیل بخش‌هایی از ایران به موکب‌هایی برای زائرانی است که از کشورهای مختلف به ایران می‌آیند و پس از زیارت مشهد به پابوس امام حسین(ع) مشرف می‌شوند.  یکی از کشورهایی که زائرانش از مسیر ایران به عراق مشرف می‌شوند پاکستان است. با توجه به تخریب گسترده سیل و محدودیت‌های بیشتر زائران پاکستانی امسال به نظر می‌رسد موکب‌های ایرانی باید تدابیر بیشتری را برای زائران اربعینی همسایه بیندیشند. در این باره با محمدرضا کمیلی، مدیر پایگاه فرهنگی پاکستان؛ ایرانی‌ترین همسایه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به نزدیک بودن اربعین پیشنهاد شما برای ایرانی‌ها در استقبال از زائران اربعینی پاکستان چیست؟
با توجه به فرا رسیدن اربعین حسینی و اینکه 80 تا 120 هزار زائر پاکستانی از سمت شرق وارد کشور می‌شوند، یکی از کارهای مفید می‌تواند راه‌اندازی موکب‌های خدمت‌رسانی در مسیر باشد. با توجه به حجم زیاد زائران و با درک این مسئله که این افراد همزمان وارد ایران می‌شوند بالطبع موکب‌های خدمت‌رسانی غذا، آب، شربت و چای بسیار مهم است. البته نباید از نقش بسیار مهم موکب‌های فرهنگی غافل شد، موکب‌هایی که آداب زیارت و مباحث اعتقادی را به زائران آموزش می‌دهند اهمیت فراوانی دارند. همچنین موکب‌هایی برای مشاوره خانواده با حضور طلاب اردوزبان کار پرارزشی خواهد بود. متأسفانه در بسیاری از موارد زائر آموزش پیش از زیارت ندیده و عموماً با این مسائل بیگانه است ازاین‌رو حضور این مدل موکب‌ها می‌تواند بهانه خوبی برای عمیق‌تر شدن ارتباط با زائران ابا‌عبدالله(ع) باشد. بنابراین بسیار مهم است که از قبل تولید محتوا صورت گیرد در این زمینه استفاده شود تا زائران بار معرفتی بیشتری پیدا کنند و زیارتشان با حال و هوای معنوی بیشتری شکل بگیرد. واقعاً نیاز به کار فرهنگی است. پویش‌ها و موکب‌هایی در این میان راه‌اندازی شده است مانند «برای حسین». ان‌شاءالله همه در این موکب‌ها حضور داشته باشند و دست به دست هم دهیم تا مسئله سیل و موکب‌ها حل شود و این مسئله به عاملی در به رخ کشیدن وحدت امت اسلامی در عرصه جهانی بدل شود.

برای این مقطع چه توصیه‌هایی به موکب‌های ایرانی دارید؟
پیشنهاد می‌شود دوستان ایرانی به جای استقرار موکب در خاک عراق، در ایران در سیستان‌وبلوچستان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، قم و اصفهان موکب‌های خود را دایر کنند. همان زائری که قرار است دوهفته دیگر در کربلا پذیرایی شود اینجا واقعاً نیاز به جرعه‌ای آب و غذا دارد. بی‌خیال نباشیم. این موضوع بسیار اهمیت دارد چراکه ممکن است بسیاری از مردم نتوانند به عراق بروند اما در شهر خودشان بتوانند در راه‌اندازی و استقرار موکب همراهی کنند. همه این‌ها ما را به این سمت سوق می‌دهد که موکب‌داری ما در داخل کشور باشد و در داخل مرزهای خود از زائران استقبال داشته باشیم. 
مسئله دیگر اینکه دوستان ایرانی تلاش کنند کم‌وبیش با زبان اردو آشنا شوند و آن را فرا گیرند و مستقیم با زائران پاکستانی ارتباط برقرار کنند چه بسا منجر به ارتباط مستمر شود. اقشار نخبگانی و دانشگاهی بیشتر می‌توانند با یکدیگر ارتباط بگیرند. فقط نباید به دنبال آب و چای و تغذیه بود. به این مسائل هم باید توجه شود، چرا که این‌ها انسان‌های مستعدی هستند که آمادگی دریافت تبادلات علمی و فرهنگی را دارند.

خبرنگار: زینب اصغریان