printlogo


حبیب رحیم‌پور ازغدی:
پدرم در تلاش برای صورت‌بندی سنت نقد انقلابی بود


​​​​​​​حبیب رحیم‌پور ازغدی، مشاور رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و فرزند مرحوم حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی، پنجشنبه 17شهریورماه در مراسم نخستین سالگرد درگذشت مرحوم حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی که در محل مؤسسه فرهنگی هنری قدس برگزار شد، اظهار کرد: ابوی برای ما فقط یک پدر نبود بلکه یک استاد، مرشد و مراد بود.
وی ادامه داد: هر چند شخصیت او ویژگی‌هایی برای تمجید و ستایش کم نداشت ولی اصلی‌ترین چیزی که در ایشان یافتم و در بسیاری نیافتم، جامعیت شخصیت ایشان بود. شخصیت‌هایی بودند که ممکن بود در بعدی از ایشان پیشی گرفته باشند یا بلندقامت‌تر باشند ولی جامعیت و کلیتی را که در ایشان دیدم تقریباً در بسیاری افراد که با آن‌ها سروکار داشتم، ندیدم.
حبیب رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه پدرش اقتصاد، سیاست، فرهنگ و علم را پا به پای هم پیش برد و هر چهار مورد را به پای دین کشاند، تصریح کرد: چنین جامعیتی از عهده هر کسی برنمی‌آید و کافی است به بسیاری از افراد پیرامون خودمان نگاه کنیم و متوجه شویم به همان اندازه که در بعدی پیش می‌روند در ابعاد دیگر پس می‌مانند، اما معمای وجود ایشان برای من همیشه این بود که چطور می‌توانست همه ابعاد را با هم پیش ببرد. وی مبارزه با ارتجاع و بیرون افتادگی از زمان را از دیگر ویژگی‌های حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی برشمرد و ادامه داد: مسئله او از بیان گذشته صرفاً خاطره‌گویی نبود و اگر به گذشته برمی‌گشت، دغدغه‌اش بازخوانی اصالت‌ها بود تا بتواند طرحی برای آینده بیفکند و از خلال این دیالکتیک بین دیروز و فردا بتواند امروز را دوباره بازسازی کند.
وی افزود: مسئله راستین ایشان، سنت به همان معنایی که باور داشت بود و این معنا حتماً زنده‌ترین امر و حاضرترین چیز بود. از جمله خصیصه‌هایی که ایشان به سنت می‌داد، قدرت انتقادی سنت بود و تلاش می‌کرد به نحوی سنت انقلابی را صورت‌بندی کند و از قضا نقادی را لازمه سنت‌گرایی می‌دانست.
مشاور رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه پدرش سنت نقد انقلابی را تقریر و نمایندگی کرده و آن را می‌زیست، اظهار کرد: تعریف ایشان از منظر سنت نقد انقلابی به این دلیل مهم است که در تمام دورانی که ایشان نوشت، امضایی که پای نوشته‌اش به عنوان یک نوع بازنمایی هویتی از خودش می‌زد، «نویسنده منتقد» بود. هر بار نوشته‌ای از ایشان را می‌خواندم یا ویرایش می‌کردم برای من این سؤال بود که چرا ایشان خود را با این عنوان معرفی می‌کند. به نظر می‌رسید اصرار ایشان به این دلیل بود که خود را در مقام تبلیغ و تعلیم سنت نقد انقلابی می‌دید و از هر فرصتی استفاده می‌کرد نقد را احضار کرده و این‌گونه بتواند انقلاب را بازخوانی کند.
فرزند مرحوم رحیم‌پور ازغدی گفت: امروز در وضعیتی قرار داریم که بازخوانی نقد انقلابی بسیار مهم‌تر و دارای اولویت است، زیرا کم نیستند افرادی که بی‌صدایی‌های محافظه‌کاران و یا هم‌صدایی‌های منفعت‌اندیشانه را تجویز می‌کنند. در وضعیت فعلی بیش از پیش نیاز به بازخوانی و احیای سنت نقد انقلابی داریم.