printlogo


کارِ عشق است


درباره پیاده روی اربعین بعضی‌ها سؤال دارند، یکی می‌گوید: چرا این همه وقت پیاده‌روی کنیم؟ ماشین هست، با ماشین می‌رویم. یکی می‌گوید: به جای این کار، فلان کار را بکنیم. هرکسی یک چیزی می‌گوید...من می‌خواهم آنچه از قرآن بلدم را برای شما بگویم. ببینید... مثلاً نمازی که می‌خوانیم... در این نمار همه چیز هست...تشکر از خدا هست. استقلال تویش هست... معاد در نماز هست... یک رنگ بودن در نماز هست... برابری هست... همه با هم بحول الله و سمع الله می‌گویند و هیچ امتیازی نیست...فریاد در نماز هست... زیبایی در نماز هست، می‌گویند: زن هرچه طلا دارد به خودش آویزان کند. مرد بهترین لباس و عطر را بزند... ازدواج در نماز هست، اگر کسی ازدواج کند و نماز بخواند، یک رکعتش 70 رکعت حساب می‌شود... استقلال و خودکفایی در نماز هست. شما اگر سر نماز به چیزی تکیه بدهی نماز باطل است. باید روی پای خود باشی مگر اینکه مریض باشی... من بالای ۱۳۰ نکته دیدم همه در نماز هست... این اربعین هم همین‌طور است. زیارت کربلا هم همین‌طور است... یک آیه در قرآن داریم می‌گوید: «بَعْضُكُمْ‏ مِنْ‏ بَعْض‏»... یعنی من از شما و شما از من هستی. واقعاً این سیمای «بَعْضُكُمْ‏ مِنْ‏ بَعْض‏» را آدم در پیاده روی اربعین می‌بیند. اصلاً نمی‌گوید این لر است آمده، کرد است، تبریزی است، شیرازی است... آدم خیلی جاها خدمت می‌کند و پولش را می گیرد. ساعت کار و اضافه کار داریم. اما خدمتی که در کربلا می‌کنند این طور نیست... یک آیه  دیگر در قرآن داریم «وَ رَفَعْنا لَكَ‏ ذِكْرَك‏» ...  به پیغمبر می‌گوید: من نام تو را بلند می‌کنم. آدم می‌بیند عجب، پس از ۱۴۰۰سال تازه امام حسین(ع) مطرح می‌شود. چه دستی در کار است و قصه چیست؟ پول این کار را می‌کند؟ تبلیغات این کار را می‌کند؟
ما که سور می‌دهیم، می‌گوییم: رفتیم خوردیم  حالا پس می‌دهیم. چون خوردیم پس می‌دهیم. در اربعین این‌طور نیست که چون خوردیم، پس می‌دهیم. ما آمدیم ایران شما پذیرایی کردید و حالا هم شما می‌آیید، ما پذیرایی می‌کنیم. معامله نیست، عشق است! 
کربلا و اربعین نسخه محاصره‌ اقتصادی را در هم پیچید... محاصره کردند جوری که یاران امام(ع) آب هم نداشتند... ولی امام زیر بار نرفت... محاصره‌ نظامی کردند. ولی امام زیر بار نرفت... محاصره‌ تبلیغاتی، تمام بوق‌ها راه افتاد که حکومت حق یزید است، امام حسین(ع) خروج کرده است...... اثر تمام این‌ها در کربلا از بین رفت... محاصره  کردند... تبعید کردند، کشتند و شکنجه کردند. همه این‌ها درست. اما سرانجام کدام فکر حاکم شد و کدام فکر محو؟