printlogo


ظرفیت گردشگری فراموش شده در نزدیکی بجنورد
جای خالی امکانات اولیه در چشمه آبگرم «ایوب»
چشمه آبگرم ایوب در 85کیلومتری شمال بجنورد واقع شده است. این چشمه آبگرم که روی تپه‌ای 300متری واقع شده، دارای آب گوگردی با خواص درمانی و پزشکی زیادی است. در کنار این چشمه آبگرم مقبره‌ای وجود دارد که به گفته اهالی این روستا متعلق به ایوب پیغمبر(ع) است.


آبگرم ایوب تنها آبگرم طبیعی موجود در خراسان‌شمالی است که از دیرباز زائران و مسافرانی را از دور و نزدیک به سمت خود می‌کشاند.

جای خالی امکانات رفاهی
یکی از گردشگرانی که به گفته خود هر دوماه یک بار به این منطقه سفر می‌کند، می‌گوید: براساس تحقیقاتی که از این منطقه انجام دادم چشمه‌ آبگرم ایوب پیغمبر(ع) در خراسان‌شمالی جزو 6 چشمه‌ آبگرم برتر کشور و یک منطقه‌ نمونه‌ گردشگری است که سالانه مسافران و گردشگران زیادی دارد. عیسی سبحانی اظهار می‌کند: این استان یکی از استان‌هایی است که قابلیت تبدیل شدن به یک مرکز توریست‌درمانی را دارد، اما متأسفانه آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
وی بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انتقال گردشگران به این مکان تأکید می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه در این منطقه جایی برای اسکان مسافر وجود ندارد و مسافران مجبورند برای اقامت منازل شخصی را اجاره کنند و یا زیر آفتاب چادر بزنند. وی ادامه می‌دهد: تعداد سرویس‌های بهداشتی این منطقه برای مسافران اندک است، همچنین آب آشامیدنی وجود ندارد و مسافران مجبور به خرید آب معدنی هستند.

نبود آب آشامیدنی در آبگرم ایوب 
خادم و مدیر منطقه گردشگری ایوب پیغمبر(ع) نیز در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: منطقه گردشگری ایوب پیغمبر در 85 کیلومتری شهر بجنورد قرار دارد که در حال حاضر آبگرم ایوب، دو استخر مجزا از حوض اصلی دارد که یک استخر آن مختص آقایان و استخر دیگر مختص خانم‌ها بوده و هر استخر دارای 16 دوش آب است.
الله‌وردی پارسا با بیان اینکه آبگرم ایوب علاوه بر اینکه به عنوان یک مکان تفریحی برای شنا استفاده می‌شود، خواص زیادی نیز برای درمان و التیام بیماری‌های پوستی دارد. 
وی می‌افزاید: آب چشمه اصلی ایوب 47درجه سانتیگراد حرارت دارد و زمانی که وارد لوله‌ها شود تا به استخر برسد دمای آب به 32 درجه کاهش می‌یابد.
وی ادامه می‌دهد: در کنار استخر آبگرم ایوب، مقبره‌ای هم وجود دارد به‌ همین دلیل افراد زیادی پس از شنا در استخر آبگرم و پاکی بدن به زیارت آن می‌روند. دلیل تقدس این آب، وجود زیارتگاه ایوب پیغمبر در کنار چشمه است که فضایی معنوی به آن بخشیده است.
پارسا با بیان اینکه هر ساله مسافران زیادی از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و گلستان داریم، می‌گوید: آمار دقیقی از تعداد ورودی مسافران در این منطقه نداریم. 
این منطقه گردشگری دارای 15 کانکس برای مسافران است که فقط هفت کانکس آن قابلیت استفاده دارد. برای هر شب اقامت در هر کانکس مبلغ 200 هزار تومان دریافت می‌شود.
وی مشکل عمده این منطقه را کمبود آب شرب عنوان می‌کند و می‌گوید: مخزن 2هزار مترمکعبی موجود جوابگوی این تعداد از مسافران نیست.
وی همچنین می‌گوید: لوله‌کشی‌های این استخر مربوط به 30 سال گذشته است که در اواخر مهر سال جاری با کاهش مسافر لوله‌کشی‌ها تعویض خواهد شد. امسال برای نخستین‌بار اعتبار دولتی به مبلغ 900 میلیون تومان به این منطقه اختصاص یافت که در تلاش هستیم با جذب سرمایه‌گذار اقدام به ساخت پارکینگ، هتل، سوئیت، بازارچه، موج‌های آبی و... کنیم. 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی نیز در ادامه از تعیین‌تکلیف کمپینگ گردشگری منطقه نمونه ملی گردشگری آبگرم ایوب پیغمبر در شهرستان بجنورد خبر می‌دهد و می‌گوید: جلسه‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نظارتی درخصوص تعمیر، نگهداری و واگذاری کانکس‌های مجاور امامزاده ایوب پیغمبر(ع) برگزار شد.
علی مستوفیان اظهار می‌کند: با برنامه‌ریزی، تهیه طرح مطالعاتی راهبردی، هم‌افزایی بین‌بخشی و مشارکت سرمایه‌گذار می‌توانیم در آینده نزدیک شاهد شکوفایی منطقه و توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال در استان باشیم. 

وعده‌های وزیر
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: از طریق هماهنگی بین‌دستگاهی، طرح جامعی برای ارتقای شرایط آبگرم ایوب تنظیم می‌شود.
عزت‌الله ضرغامی چند روز پیش و در حاشیه بازدید از آبگرم ایوب بجنورد، اظهار کرد: آبگرم‌ها یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری سلامت هستند که یکی از بهترین آن‌ها در ۷۰کیلومتری بجنورد واقع شده است. این محل هم جنبه زیارتی و هم سیاحتی دارد.
وی افزود: تاکنون سرمایه‌گذاری خوبی در این مکان صورت نگرفته و متأسفانه کمترین امکانات در این محل وجود ندارد. بنابراین به منظور بهبود شرایط و ایجاد زیرساخت‌های لازم از طریق هماهنگی بین‌دستگاهی، طرح جامعی برای ارتقای شرایط آبگرم ایوب تنظیم می‌شود.

خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی