printlogo


جولان ۹ هزار معتاد متجاهر در خراسان رضوی
وقتی دیو اعتیاد تنوره بکشد، تهدیدی چندوجهی است که خسارت‌های سنگینی را در ابعاد مختلف بر جامعه تحمیل می‌کند و بهترین راه برای کاستن از آسیب‌های این معضل اجتماعی که چون آتشی، کانون خانواده‌ها را در لهیب سرکش خود خاکستر می‌کند، توجه به اصل مؤثر پیشگیری است.


به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از ۷۱۰ مرکز خودمحرک یا کلینیک درمان سرپایی اعتیاد در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۶۰۰ مرکز در مشهد است. همچنین ۷۵ کمپ مجوزدار در این استان فعالیت دارند که از این تعداد ۴۵ کمپ در مشهد و بقیه در ۳۲شهرستان دیگر فعال هستند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با بیان اینکه بر اساس برآورد‌ها استان حدود ۹ هزار معتاد متجاهر دارد، افزود: از این تعداد حدود 8 تا ۹ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند و حدود 7 هزار نفر از این معتادان در مشهد سکونت دارند.
محمدحسین صالحی افزود: تا ابتدای سال گذشته ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر استان هزار و ۸۰۰ نفر بود که در یک سال اخیر این ظرفیت به 5هزار نفر افزایش یافته است. همچنین تا پیش از سال ۹۹ تنها در مشهد امکان نگهداری معتادان متجاهر وجود داشت؛ اما هم اینک ۶ مرکز منطقه‌ای نیز در نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، تربت جام و گلبهار ایجاد شده است. وی ادامه داد: بنا به تصمیم مسئولان خراسان رضوی و طی هماهنگی‌های انجام شده، قرار بر این است که تا پایان امسال تمام معتادان متجاهر از سطح استان جمع‌آوری شوند و این کار از بهمن ماه گذشته آغاز شده است و تاکنون حدود نیمی از این افراد جمع‌آوری شده‌اند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، 3هزار و ۶۰۰ نفر از این افراد توسط بهزیستی، 3هزار نفر توسط شهرداری و ۴۰۰نفر توسط سازمان زندان‌ها مدیریت، درمان و نگهداری خواهند شد و این افراد به وسیله نیروی انتظامی و با دستور مقام قضایی جمع‌آوری می‌شوند که ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز تجهیزات، مکان نگهداری و منابع مالی این طرح را تأمین می‌کند.