printlogo


در نشست مدیران علوم پزشکی مشهد عنوان شد
135پایگاه سلامت برای خدمت‌رسانی به زائران دهه آخرصفر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشستی رسانه‌ای با موضوع خدمات رسانی به زائران در دهه‌آخر صفر با بیان این مطلب که امسال خدمات‌رسانی دانشگاه به زائران متفاوت از سال‌های گذشته خواهد بود گفت: سال‌های گذشته اقدامات دانشگاه علوم پزشکی برای زائران در روزهای منتهی به پایان صفر بیشتر موضوعات نظارتی در حوزه بهداشت محیط بود که امسال ضمن اینکه موضوع نظارتی در رعایت اصول بهداشتی مورد تأکید است، موضوع خدمات‌رسانی در حوزه دارویی و درمانی نیز به مجموعه فعالیت‌های دانشگاه در این ایام اضافه شده است.


کیانی افزود: موضوع سلامت به دلیل اهمیت بسیاری که دارد، نیازمند مشارکت تمامی مجموعه‌ها بوده و می‌خواهیم با همکاری قابل توجه تمامی مجموعه‌ها بهترین نوع عملکرد را در محورهای اجرایی و نظارتی حوزه سلامت داشته باشیم و با بالاترین میزان رضایتمندی زائران امام رضا(ع) همراه باشد.

آمادگی برای خدمات‌رسانی بهداشتی و درمانی به ۸میلیون زائر 
وی با بیان اینکه حضور ۶ تا ۸ میلیون زائر سواره و پیاده در مشهد برای ایام شهادت امام رضا(ع) پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد بیش از یک میلیون نفر به ‌صورت پیاده از هشت مسیر منتهی به مشهد به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند.
وی با اشاره به بسیج تمامی امکانات درمانی و خدماتی افزود: افزون بر آمادگی تمام ظرفیت‌های موجود چه در اورژانس پیش بیمارستانی چه هلال‌احمر و چه بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های موجود قرار است نخستین بار برای اطراف و رینگ‌های حرم مطهر رضوی از ظرفیت موتور آمبولانس‌ها استفاده ‌شود تا در زمان ازدحام جمعیت، خدمت‌رسانی سریع در محل صورت پذیرد.
وی با تأکید بر اینکه کلیه بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی مشهد به ‌ویژه مراکز درمانی نزدیک به حرم مطهر رضوی به حالت آماده‌باش در آمده‌اند تا در صورت نیاز خدمت‌رسانی به‌موقع را داشته باشند، گفت: برای این ایام اقدامات گسترده‌ای در حوزه‌های بهداشتی، دارویی و درمانی صورت پذیرفته است تا در هر سه حوزه بهترین نوع خدمت را به عزاداران رضوی ارائه دهیم و مشابه این خدمت‌رسانی‌ها را به زائران پیاده اربعین حسینی خواهیم داشت.

مشهد نیازمند نگاه ویژه ملی 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به پرسش قدس در مورد آخرین پیگیری‌ها برای افزایش سرانه بودجه درمانی مشهد با توجه به حضور زائران و اتباع خارجی گفت: در جلسه با دکتر میرکاظمی؛ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به دغدغه‌های حوزه سلامت در این دو موضوع پرداخته شده و در این مورد دکتر میر‌احمدی؛ معاون سازمان برنامه و بودجه مسئول پیگیری این موضوع شده است.
کیانی افزود: در حوزه زیارت هم جلسات متعددی با حضور مسئولان شهری، استانی و کشوری برگزار شده و امیدواریم بودجه مورد نیاز حوزه سلامت به‌ صورت کامل پرداخت شود‌ و بی‌شک وقتی نگاه به مشهد ملی باشد، اثرپذیری خدمات بهداشتی، دارویی و درمانی به مراتب بیشتر خواهد بود؛ زیرا تنها مشهدی‌ها نیستند که این خدمات را دریافت می‌کنند.
در این نشست همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 180نیروی کارشناس بهداشت محیط بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت دارند تا زمینه ابتلا به بیماری به ویژه در زائران پیاده دهه آخر ماه صفر از بین برود.
سیدجواد حسینی بیان کرد: 2 هزار و ۲۵۰ واحد بهداشتی، ۶۹ بیمارستان، 425 درمانگاه، هزار و 145داروخانه‌، 445 آزمایشگاه، ۲۴۷ پايگاه اورژانس و هزار و 267 آمبولانس در اورژانس پيش‌بیمارستانی آماده خدمت‌رسانی در دهه آخر ماه صفر هستند. وی بیان کرد: پنج اتوبوس‌ آمبولانس، چهار  اورژانس هوایی، ۱۲۶ پايگاه شهری و ۱۲۱پايگاه جاده‌ای اورژانس در این ایام به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.
 در حوزه هلال احمر نیز ۳۷ آمبولانس، 36خودرو امدادی و بالگرد برای خدمت‌رسانی به بیماران احتمالی، آماده‌باش هستند. همچنین ۱۳۵پايگاه سلامت در استان به مناسبت این ایام در نظر گرفته شده که  نزدیک ۴۰ درصد آن‌ها شهری و مابقی برای بین راه در نظر گرفته شده است.
دکتر شاپور بدیعی؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: به دلیل احتمال ازدحام در مسیرهای منتهی به حرم، افرادی که دچار عارضه احتمالی می‌شوند در محل مداوا خواهند شد و اگر نیاز به خدمات بیمارستانی داشته باشند با  آمبولانس‌های مستقر به مرکز درمانی اعزام می‌شوند.
تمام برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا خدمت‌رسانی به بیماران احتمالی دهه پایانی صفر در بیمارستان‌های نزدیک حرم رضوی به سرعت و با کیفیت مطلوب انجام شود.
همچنین دکتر ایوب توکلیان؛ جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بالاترین سطح آمادگی‌های بیمارستان‌های دولتی و خصوصی را در دهه پایانی ماه صفر به‌ ویژه پنج روز آخر این ماه و از دو بُعد نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی داریم و در جلساتی که با مسئولان مراکز درمانی داشتیم بر حضور و آمادگی کامل تمامی نیروها تأکید شده است.
وی تصریح کرد: در این ایام اعمال جراحی بیماران غیر اورژانسی انجام نمی‌شود و ۵۰درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان به موضوع مأموریت ویژه دهه آخر ماه صفر اختصاص می‌یابد.
جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این نکته که حضور همه نیروهای کادر درمان بیمارستان‌ها از بیست‌وپنجم شهریور ماه تا پنجم مهر ماه در محل خدمت بر اساس شیفت‌بندی صورت گرفته الزامی است، خاطرنشان کرد: تمام مرخصی‌ها از اربعین حسینی تا شهادت امام رضا(ع) لغو شده و از تمامی بیمارستان‌ها خواسته شده حتی نیروهای ذخیره خود را نیز در آماده‌باش کامل نگه‌ دارند. همچنین در بازدیدهای صورت گرفته از مراکز درمانی به منظور ارزیابی آخرین وضعیتشان از همه بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی خواستیم ضمن ایجاد ایستگاه‌های سلامت در اطراف حرم مطهر رضوی و مسیرهای منتهی به مشهد، تیم‌های واکنش سریعشان از آمادگی کامل برخوردار باشند.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر