printlogo


مساعدت آستان قدس رضوی در توسعه حاشیه شهر مشهد
بولوار بصیرت بازگشایی ‌شد
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تأکید تولیت محترم برای مساعدت‌ و افزایش کیفیت و کمیت خدمتگزاری به مجاوران حضرت رضا(ع) گفت: طی سه سال گذشته حدود هزار هکتار از اراضی موقوفه سطح شهر مشهد با رعایت حدود شرعی به نفع مردم و برای گره‌گشایی از مشکلات شهری در اختیار گذاشته شده که باید مسئولان استان و مدیریت شهری با اجرای کامل تفاهم‌نامه‌ها، طعم شیرین این خدمت را در حداقل زمان ممکن به مردم بچشانند.


مالک رحمتی عصر دیروز در مراسم بازگشایی مسیر امتداد بولوار بصیرت مشهد افزود: یکی از دغدغه‌هایی که همیشه در مشهدالرضا مطرح و مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب بوده و دولت‌ها نیز سعی داشتند در این خصوص حرکتی بکنند ولی به ‌دلیل گستردگی محرومیت و فقدان زیرساخت‌های لازم برای رفع این معضلات همچنان درصد قابل توجهی از این نارسایی‌ها ساری و جاری بوده است و نیازمند کار جهادی و شبانه‌روزی است، لکن مقوله و مسائل حاشیه شهر دیگر امروز حاشیه نیست، بلکه در وسط شهر و متن آن قرار گرفته و می‌طلبد کارهای بزرگی انجام شود تا گام به گام مشکلات مردم ساکن آن حل شود. به همین دلیل تولیت محترم شخصاً برای رفع این محرومیت‌ها پای کار است و هر گونه کمک و مساعدت را با رعایت غبطه وقف در اولویت کاری این آستان مقدس قرار داده  است.

دغدغه تولیت آستان قدس برای توسعه خدمت‌رسانی به مجاوران
رحمتی با اشاره به دغدغه تولیت آستان قدس رضوی برای توسعه خدمت‌رسانی به مجاوران حضرت رضا(ع) و اهتمام به مناطق کمتر توسعه یافته به ویژه حاشیه شهر مشهد خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته، سلسله اقداماتی با همراهی و همکاری آستان قدس رضوی و مدیریت ارشد و اجرایی مشهد آغاز شده و در همین راستا هر چند وقت یک بار، شاهد اتفاق مهم و جدیدی در سطح شهر هستیم.

اختصاص هزار هکتار 
برای گره‌گشایی از کار مردم

رحمتی درباره همکاری‌های آستان قدس رضوی با مسئولان استان و کمک‌های این نهاد برای رفع مشکلات مردم تصریح کرد: این همکاری که از حدود سه سال گذشته به ویژه در یک سال این دولت با جدیت بیشتری صورت گرفته، در چند‌دهه گذشته بی‌نظیر بوده است. او ادامه داد: این همکاری‌ها موجب شده است تا آستان قدس رضوی نزدیک به هزار هکتار از اراضی موقوفه را برای گره‌گشایی از کار مردم برای اجرای پروژه‌های مختلف اختصاص دهد.

پروژه ۲۸۶ هکتاری حاشیه شهر؛
اقدام مهم به نفع مردم

رحمتی گزارشی از خدمات آستان قدس رضوی در این حوزه طی سه سال گذشته نیز ارائه کرد و گفت: نخستین اقدام در راستای رفع محرومیت و همراهی و مساعدت برای توسعه متوازن شهر مشهد، تعریف پروژه 286 هکتاری اراضی موقوفه در شهرک شهید رجایی بود که با هدف توسعه همه‌جانبه از جمله ساخت مسکن در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفت که در این پروژه‌ها فضای سبز و سرانه آموزشی، ورزشی و بهداشتی منطقه نیز در نظر گرفته شده است تا ان‌شاءالله اتفاق خوب دیگری به نفع مردم رقم بخورد. رحمتی ادامه داد: این پروژه در نوع خود بزرگ‌ترین اتفاق به نفع مردم در حاشیه شهر و منطقه شهرک شهید رجایی به شمار می‌رود که در دستور کار قرار گرفته و در دست اقدام توسط دستگاه‌های مسئول است.

مساعدت ویژه برای ساخت بیمارستان
وی دیگر اقدام‌های آستان قدس رضوی را اختصاص 33 هکتار اراضی موقوفه در حاشیه شهر و اختصاص زمین رایگان برای ساخت بیمارستان ذکر کرد و افزود: در این پروژه نیز مثل سایر توافقات به تأمین تمامی سرانه‌های لازم توجه ویژه شده و 8 هکتار زمین برای افزایش سرانه فضای سبز اختصاص یافته و سایر نیازهای عمومی نیز در آن دیده شده است.

باز شدن گره ۱۵ ساله شهر 
با اختصاص ۴۰۰هکتار اراضی پادگان

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: پروژه بزرگ دیگری که در اولویت قرار گرفت، مربوط به اراضی موقوفاتی است که در اختیار ارتش و پادگان لشکر77 همیشه پیروز مشهد بود که در این طرح نیز با مساعدت و نگاه بلند و هدفمند تولیت معزز آستان مبنی بر گره‌گشایی از مشکلات شهر، با کاری تیمی و کارشناسی و همکاری استاندار، شهردار و فرمانده ارتش استان، حدود 400 هکتار از اراضی موقوفه آستان قدس رضوی در اختیار گذاشته شد تا گره 15ساله گذرگاه شرق به غرب مشهد باز شود و این زمین‌ها برای تعریف و ارائه خدمات و فضاهای مورد نیاز شهری اختصاص یافت.

اختصاص ۲۵۰ هکتار به نهضت ملی مسکن
رحمتی همچنین از اختصاص ۲۵۰ هکتار از اراضی موقوفه آستان قدس رضوی به نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: این کار بزرگ با همراهی این آستان مقدس، استانداری و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته و با تحقق آن به زودی شاهد تحولی در نهضت ملی مسکن در راستای رفع یکی از دغدغه‌های مردم مشهدالرضا(ع)خواهیم بود.

تحقق یکی از بزرگ‌ترین خواسته‌های 
مردم حاشیه شهر

وی در ادامه درباره پروژه بازگشایی بولوار بصیرت اظهار کرد: امروز هم شاهد تحقق یکی از بزرگ‌ترین خواسته‌های مردم حاشیه شهر مشهد مبنی بر ایجاد بولواری بودیم که علاوه‌ بر تسهیل در عبور و مرور، توسعه و رشد این منطقه را به دنبال خواهد داشت.

ایجاد ارزش افزوده برای مردم منطقه
رحمتی گفت: مهم‌تر از بازگشایی این خیابان، ارزش افزوده‌ای است که در محیط پیرامون آن به وجود می‌آید؛ چرا که بسیاری از ساکنان این محله با بازگشایی بولوار بصیرت و اتصال آن به بولوار حر و جاده ترانزیتی بین‌المللی مشهد -سرخس، دارایی‌هایشان ارزش افزوده پیدا می‌کند که خود منجر به توسعه متوازن شهری و افزایش دارایی‌های مردم خواهد شد.

نیازمند تداوم پای کار بودن مدیریت شهری
رحمتی در ادامه گفت: هنوز در آغاز راه هستیم زیرا رسیدن به تحول، حرکت بزرگی را می‌طلبد که راهش را امروز باز می‌کنیم و مابقی سرانه‌ها با جهاد مدیریتی در عرصه علمی، بهداشتی، ورزشی و آموزشی میسر خواهد شد. وی افزود: اگر مدیران اجرایی شهر با همین کیفیت و توان بتوانند پروژه‌هایی را که در رفع دغدغه و مشکلات مردم مؤثر است، در اولویت کارهای خود قرار دهند، شاهد اتفاق‌های ارزشمندی در مشهد خواهیم بود.

تأکید آستان قدس بر رعایت غبطه وقف
رحمتی با تأکید بر اینکه آستان قدس رضوی در این مسیر تمام تلاش خود را برای کمک به دستگاه‌های اجرایی استان به کار بسته است، گفت: تنها نکته برای همراهی این نهاد با مدیران اجرایی استان، رعایت غبطه وقف و مقررات شرعی است زیرا این اراضی موقوفه هستند و موقوفات، امانت‌هایی در دست آستان قدس رضوی است و ما نیز در تلاش هستیم با رعایت حدود شرعی، امکانات را برای مردم شهر مشهد فراهم کنیم. 

طرح‌ها در مرحله تفاهم باقی نماند
وی تصریح کرد: آستان قدس رضوی درهای خود را به روی مدیران اجرایی استان باز کرده است و با تمام توان، طرح‌هایی که از مشکلات مردم گره‌گشایی می‌کند را حمایت خواهد کرد و تنها انتظار آستان قدس رضوی از دستگاه‌های اجرایی، مسئولان استانی و مدیریت شهری این است این طرح‌ها در مرحله تفاهم باقی نماند، بلکه به‌ طور کامل اجرایی شود و مردم به عینه نتیجه این همکاری و تعامل را مشاهده کنند. رحمتی ادامه داد: اگر این روحیه تعامل، همکاری، هم‌افزایی و کار کارشناسی در اجرای طرح‌ها وجود داشته باشد، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تحولی اساسی در حاشیه شهر مشهد خواهیم بود.

شهردار: با همراهی مثال زدنی آستان قدس کارهای کالبدی را در مشهد رقم می‌زنیم
شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: برای ایجاد توازن در توسعه شهر، نیاز داریم که شیب خدمت را در نقاط حاشیه‌ای افزایش دهیم.
سیدعبدالله ارجائی افزود: برای افزایش ثروت مردم در نقاط حاشیه‌، کارهای متفاوتی می‌توان انجام داد، از جمله اینکه اشتغال‌زایی کنیم یا بسته معیشتی توزیع کنیم اما کار اساسی ثروتمند کردن مردم روی دارایی‌های ثابت آن‌هاست. شهردار مشهد تصریح کرد: در طرح تفصیلی که در دست تهیه داریم برای این نقاط به وضوح این سیاست آشکار است. با همکاری دولت، اداره کل راه و شهرسازی و استانداری این حق را برای توسعه فراهم کرده‌ایم‌. ارجائی ادامه داد: کار عمرانی و کالبدی در سطح شهر از اولویت‌های این دوره است که با همراهی مثال‌زدنی مجموعه آستان قدس رضوی و دیگر ارگان‌ها ممکن خواهد شد.

ساخت فضاهای ورزشی و خدماتی در 
فازهای بعدی پروژه بازگشایی بولوار بصیرت 

شهردار مشهد در حاشیه این مراسم نیز گفت: در این اراضی علاوه بر مسیر بازگشایی شده، فضاهای سبز و ورزشی در نظر گرفته شده است. وی افزود: همچنین فضا برای ساخت بیمارستان و مجتمع درمانی نیز در نظر گرفته شده که در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.