printlogo


بررسی قیام قرآنی اهل بیت(ع)
در نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی قرآن و حدیث‌پژوهی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، قیام قرآنی اهل بیت(ع) مبتنی بر کتاب «همرزمان حسین(ع)» بررسی شد.


​​​​​​​این نشست به همت کتابخانه تخصصی «علوم قرآن و حدیث» سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با همکاری پژوهشکده تالار محققان کتابخانه مرکزی این آستان مقدس با حضور جمعی از  پژوهشگران و علاقه‌مندان در محل این کتابخانه برپا شد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین بشیر سراجی از محققان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: کتاب «همرزمان حسین(ع)» دربردارنده مجموعه‌ای از سخنرانی‌های حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای در ماه محرم سال 1351 و در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(ع) است. 
وی افزود: ما در حق قرآن و شناخت و معرفی معارف اهل بیت(ع) کوتاهی کرده‌ایم و باید در نخستین گام به این موضوع اعتراف کرده و سپس در مسیر معرفت و شناخت زندگی اهل بیت(ع) قدم برداریم. 
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی از روایات و احادیث، نکاتی را در خصوص ضرورت تبیین برخی از مفاهیم و واژه‌های قرآنی، تفسیر مبحث تقیه و... بیان کرد. 
مهدی صادقی حصار، رئیس اداره کتابخانه‌های تخصصی این سازمان نیز در این نشست گفت: کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی از سال 1389 در راستای اشاعه فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) و ایجاد بستری مناسب برای پژوهشگران، اندیشمندان و فعالان قرآنی در طبقه منهای یک کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) فعالیت می‌کند. 
وی با بیان اینکه خدمات کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث در سه محور منابع چاپی، منابع الکترونیکی و فضای مجازی به مخاطبان ارائه می‌شود، افزود: این کتابخانه تخصصی دارای حدود 40 هزار منبع اطلاعاتی در قالب‌هایی همچون کتاب مرجع، نشریات، پایان‌نامه، کتاب‌های الکترونیکی و نرم‌افزارهای قرآنی است و به صورت سیستم قفسه باز به مراجعان خدمات‌رسانی می‌کند. 
مسئول کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث ادامه داد: همچنین محققان امکان بهره‌مندی از منابع حوزه علوم قرآن و حدیث موجود در مخزن چاپی و نزدیک به 8 هزار نمونه قرآن چاپی به زبان‌های مختلف زنده دنیا در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را دارند.