printlogo


3 پیام مهم رزمایش «وستوک ۲۰۲۲»
در حالی که روسیه در جبهه غربی با اوکراین و در حالت کلی‌تر با بلوک غرب درگیر است، مسکو رزمایش بزرگی در شرق سرزمین وسیع خود آغاز کرده که تا هفتم سپتامبر (روز چهارشنبه) ادامه دارد.


​​​​​​​رزمایش «وستوک ۲۰۲۲» با حضور 50هزار نیروی نظامی از کشورهای جمهوری آذربایجان، الجزایر، ارمنستان، بلاروس، هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، لائوس، مغولستان، نیکاراگوئه، سوریه و تاجیکستان برگزار می‌شود.
برگزاری این رزمایش از سه بعد دارای اهمیت به نظر می‌رسد. نخست، نمایش قدرت نظامی روسیه است. کشورهای غربی در 6ماه گذشته از جنگ اوکراین مدعی خالی شدن خزانه تسلیحاتی روسیه شده بودند. با این حال، برگزاری چنین مانوری آن هم در این حجم گسترده خط بطلانی بر این ادعاست. 
دلیل دیگر اهمیت، کشورهای مشارکت‌کننده در رزمایش هستند. جدا از تعداد کشورهای حاضر، مشارکت دو قدرت مهم یعنی چین و هند دارای اهمیت است. اگر پکن به عنوان متحد مسکو را کنار بگذاریم حضور دهلی‌نو که از متحدان آمریکاست در این رزمایش بسیار مهم است. هند تلاش دارد با حفظ دوستی با بلوک غرب، روابط خود به‌ویژه در حوزه نظامی با روسیه را گسترش دهد که نمونه برجسته آن، خرید سامانه‌های پیشرفته اس 400 بود. این رویه در حالی صورت گرفته که واشنگتن برای انزوای جهانی روسیه از هیچ اقدامی مضایقه نکرده است. 
دلیل سوم اهمیت رزمایش وستوک 2022 مشارکت چین است. به گفته وزارت دفاع روسیه، نیروی دریایی روسیه و چین در حاشیه این رزمایش، رزمایش نظامی مشترکی را در دریای ژاپن برگزار خواهند کرد. چین برای نخستین بار سال 2018 در رزمایش مشترک با روسیه مشارکت کرد. نخستین رزمایش دریایی مشترک بین طرفین هم اکتبر ۲۰۲۱ انجام شد. گرچه تبادل اطلاعات و تجربه‌ها بین ارتش روسیه و چین به امری عادی تبدیل شده، با وجود این، برگزاری مانورهایی با مشارک دو قدرت بزرگ بلوک شرق معانی بسیاری داشته و بیانگر آن است که در شرایط کنونی، تقویت همکاری‌های همه‌جانبه، به‌ویژه در زمینه نظامی در رأس راهبردهای مسکو و پکن قرار گرفته است.