printlogo


کمبود محسوس در بازار نوشت‌ افزار تا افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها
مشق ارزانی در دفتر‌های گران!
پس از بلبشو و افزایش سرسام‌آور اجاره بهای مسکن و گذر از خان افزایش چندین برابری شهریه مدارس، این بارافزایش قیمت و گرانی در بازار نوشت ‌افزار و ملزومات مدرسه، گلایه والدین را به همراه داشته است.


داستان تکراری افزایش قیمت نوشت ‌افزار از موضوع‌های داغ روزهای پایانی تابستان است. به طوری که گشت و گذار در بازار و فروشگاه‌های عرضه کننده نوشت ‌افزار نشان می‌دهد بیش از دو سال رکود در بازار با قطعی شدن حضوری بودن مدارس، بازار نوشت ‌افزار دوباره رونق گرفته و به این ترتیب والدین باید امسال چندین برابر قیمت سال‌های گذشته برای خرید اقلام مورد نیاز فرزندشان هزینه کنند؛ چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور کلی قیمت تمامی اقلام مورد نیاز مدرسه دانش‌آموزان 300 تا 400 درصد افزایش قیمت داشته است.  

کیف و دفتر در صدر گرانی‌ها
پدر دو کودک 7 و 11 ساله که برای خرید چند قلم نوشت افزار برای فرزندانش آمده است، می‌گوید: یک پسرم کلاس پنجم ابتدایی و پسر دیگرم امسال به کلاس اول می‌رود. با توجه به اینکه سال پیش برای پسرم کیف گرفته بودیم و از آن به دلیل تعطیلی مدرسه‌ها استفاده چندانی نکرده بود، او را قانع کردیم برایش کیف نخریم؛ اما برای پسر کوچکم که تازه می‌خواهد به مدرسه برود، هر کجا قیمت می‌کنیم، کیف مناسب کمتر از 500 هزار تومان پیدا نمی‌شود. در حالی که سال گذشته می‌توانستیم همان کیف را کمتر از 300 هزار تومان تهیه کنیم.وی با اشاره به اینکه به اصرار فرزندم برای خرید یک دفتر80 برگ و یک دفتر 100 برگ معمولی مجبور شدم 85 هزار تومان هزینه کنم، افزود: مگر قیمت کاغذ چقدر افزایش داشته که برای دو دفتر 85هزار تومان باید بپردازم در حالی که توان اقتصادیِ ما قشر متوسط، کمتر شده و پس‌اندازمان آب رفته و فشارهای مالی ازهمه طرف افزایش یافته است. وی می‌گوید: من دو بچه دارم که هر دو به مدرسه می‌روند. این‌طور که از ظواهر امر برمی‌آید، مجبورم برای هر فرزندم بیش از یک میلیون تومان تنها برای خرید چند قلم نوشت افزار و کیف هزینه کنم. در واقع نمی‌دانم باید چطور از پس تأمین این هزینه‌ها بربیایم.

افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها
گرانی در بازار نوشت ‌افزار به حدی است که یکی از فروشنده‌های نوشت افزار در مقایسه وضعیت این بازار با سال گذشته می‌گوید: اجناس دو تا سه برابر گران شده وهمین موضوع سبب شده بسیاری از خانواده‌ها خیلی کمتر از سال‌های گذشته خرید کنند. محبی با تأکید بر اینکه کمبود در بازار نوشت‌افزار و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها موجب سردرگمی خریداران شده است، می‌افزاید: سنجیدن شرایط اقتصادی خانواده‌ها یک‌ طرف ماجراست و توجه به کسب‌ و کار فروشندگان و حمایت از آن‌ها طرف دیگر است. فروشندگانی که اوج رونق کسب ‌و کارشان در همین هفته‌های پایانی تابستان است، به دلیل افزایش نرخ‌ها و افت قدرت مالی مردم، بازارشان کساد است. رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت ‌افزار و صحاف مشهد با اشاره به اینکه ما دو سال درگیر کرونا بودیم و بازار نوشت ‌افزار راکد بود و امسال هم پیش‌بینی‌های لازم برای حضوری شدن مدارس از سوی تولیدکنندگان انجام نشده بود، افزود: کمبود کالا در بازار محسوس و ملموس است و همکاران ما در بازار با این موضوع درگیر هستند.

کمبود در بازار نوشت ‌افزار
سید جواد سید عباسیان در گفت‌وگو با قدس با اشاره به کمبود شدید به ویژه دفتر در بازار عنوان کرد: مشخص نیست چه اتفاقی افتاد که کاغذ یک‌باره از دو هفته پیش دوباره گران شد به گونه‌ای که بند کاغذی ( بسته 500 برگی کاغذ 100*70 )که تا 20 روز پیش 920هزار تومان بود، از روز گذشته در تهران یک‌باره به یک میلیون و 240‌هزار تومان رسیده است؛ یعنی یک افزایش قیمت 30درصدی در این چند روز اتفاق افتاده است.
وی افزود: این افزایش 30 درصدی بند کاغذ روی گرانی دفتر و همچنین کاغذ A4 تأثیر زیادی گذاشته و سبب افزایش قیمت در تمام اقلام دفتری حتی تا بیش از 30 درصد به نسبت روزهای گذشته شده است.
وی به تولید نشدن به دلیل کمبود تقاضا و همچنین پیش‌بینی نکردن برای دپو کالا بین تولیدکنندگان اشاره و اظهار کرد: به یک‌باره درخواست و تقاضا برای کاغذ و دفتر افزایش پیدا کرد و خلاً محسوسی در توزیع دفتر به وجود آمد و افزایش ناگهانی 30 تا 40 درصدی را برای این کالا در کمتر از یک ماه گذشته به وجود آورد.

تولیدکننده‌ها قادر به تأمین کالا نیستند
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه کارخانه‌ها به دلیل کمبود مواد اولیه و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها برای تأمین و تولید ابزار و نوشت  افزاری که پیش فروش کرده‌اند مثل مداد با مشکل مواجه شده‌اند و قادر به تأمین کالا و رساندن سفارش به مشتری‌های خود نیستند، عنوان کرد: کارخانه‌ای که در بهمن ماه سال گذشته کالای خود را پیش فروش کرده، هنوز کالا را تحویل مشتری نداده است.
وی به وارد نکردن نوشت‌ افزار در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته حدود 70 درصد نوشت ‌افزار ما وارداتی و 30 درصد تولید داخل بود که این موضوع در سال‌های اخیر برعکس شده و کالاهای وارداتی کمتر شده و این کمبود واردات با توجه به کمبود تولید در کشور کمی در بازار اخلال ایجاد کرده که امیدواریم این موضوع به زودی و در نهایت تا اواسط مهر ماه جبران شود. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با گلایه از عدم هماهنگی برخی مسئولان و برخورد نامناسب دارایی و اداره مالیات در دو سال اخیر گفت: این موضوع و همچنین رکود شدید در بازار سبب تعطیلی بیش از20 درصدی واحدهای صنفی ما و پایین کشیدن کرکره مغازه‌هایشان شد و این در حالی است که اکنون به طور متوسط روزانه دو تا سه واحد صنفی درخواست ابطال جواز کسب خود را می‌دهند و پیش‌بینی می‌کنیم این موضوع در ماه‌های آینده افزایش بیشتری داشته باشد.      

خبرنگار: مهدی توحیدی