printlogo


ایجاد قطار سریع‌السیر تهران-مشهد زیرساخت مهم خدمت به زائران است
استاندار خراسان رضوی گفت: این استان برای خدمت‌رسانی مناسب نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که ازجمله آن ایجاد قطار سریع‌السیر تهران-مشهد است و راه‌اندازی این قطار تنها به خراسان رضوی و مشهد مرتبط نیست و باید در سطح ملی پیگیری شود.


نظری در جمع اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در مشهد افزود: برای ارائه خدمات مناسب به زائران باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده شود تا مشکلی در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل، بهداشت و اقامت ایجاد نشود و این در حالی است که سازوکار مدیریتی این موضوع باید در سطحی کلان‌تر از استان در نظر گرفته شود و بر همین اساس باید مفاهمه‌ای بین نمایندگان مجلس و دولت صورت گیرد تا سطح آن از نظر راهبردی افزایش پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: موضوع زیارت یک ظرفیت استثنایی فراملی است، بر این اساس شورای ملی زیارت نیازمند تدابیر و سیاست کلان در این زمینه است که همچنان از این فرصت محروم هستیم.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: براساس پیش‌بینی‌ها 5میلیون نفر در بازه زمانی یک‌ماهه وارد کربلا می‌شوند و این موضوع با مشارکت دو کشور ایران و عراق صورت می‌گیرد.
به گفته وی، حال آنکه امسال براساس پیش‌بینی‌ها حدود ۶ میلیون نفر در دهه پایانی ماه صفر در مشهد حضور خواهند داشت. در حوزه زیارت باید نگاه برنامه‌ریزی تغییر کند و سه‌ لایه شهرستانی، استانی و کشوری برای آن در نظر گرفته شود و برنامه‌ریزی مالی نیز باید نیازمحور باشد تا مشکلات استان حل شود.
نظری گفت: با وجود مساحت و جمعیت خراسان رضوی، از منظر سرانه‌های بهداشتی، آموزشی و ورزشی دچار عقب‌ماندگی‌هایی نسبت به کشور هستیم و این در حالی است که تعداد زائران در استان به همراه اتباع خارجی که بیشتر در حاشیه شهرها مستقر هستند در نظر گرفته نمی‌شود.