printlogo


نمایش اقتدار نظامی یمن با رونمایی از موشک‌های جدید
پیام‌های رژه باشکوه انصارالله
رژه نظامی اخیر نیروهای مشترک یمنی از نظر موقعیت برگزاری، نوع و کیفیت تجهیزات رونمایی شده و میزان نیروهای مشارکت‌کننده آن قدر مهم بود که بسیاری از رسانه‌ها آن را یک نمایش قدرت واقعی انصارالله علیه ائتلاف متجاوز تعبیر کنند.


رزمایش نیروهای مسلح ارتش یمن در بندر راهبردی الحدیده با نام «وعده آخرت» برگزار شد. در این مراسم، نیروی دریایی از موشک‌های زمین به دریا از نوع «المندب ۲» و «روبیگ» و «فالق ۱» و همچنین مین‌های جدید دریایی رونمایی کرد. این رژه نظامی گسترده‌ از آغاز جنگ ائتلاف عربی علیه یمن، در نوع خود بی‌سابقه بوده است. منابع اعلام کردند در این مراسم ۲۵هزار نیرو از رسته‌های مختلف ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شرکت کردند.
اما مراسم دانش‌آموختگی نیروهای نظامی دولت نجات ملی یمن پیام‌های ویژه‌ای را نیز به کشورهای منطقه و جهان صادر کرد. در وهله نخست، برگزاری رژه در ساحل بندر الحدیده پیام ویژه‌ای در بطن خود دارد. چهار سال پیش ائتلاف سعودی-اماراتی در چنین روزهایی آخرین تلاش خود را برای تسلط بر این بندر راهبردی انجام داد ولی باوجود تلفات بسیار بالا، دستاوردی کسب نکرد. الحدیده بندری بسیار مهم است که علاوه بر واردات کالاهای مورد نیاز مناطق تحت سیطره دولت نجات ملی، اشراف مناسبی بر دریای سرخ و در نتیجه روند تجارت کالا و انرژی بین اروپا و آسیا دارد. عرض دریای سرخ از مبدأ بندر الحدیده در شرق دریای سرخ تا کرانه غربی یعنی کشور اریتره، حدود ۱۶۰کیلومتر است و با توجه به تسلیحات به نمایش درآمده در رزمایش اخیر، باید گفت انصارالله در صورت اراده می‌تواند هر شناوری را بدون دردسر در آب‌های یاد شده هدف قرار دهد. 
از سوی دیگر این رژه با اقتباس از آیات قرآن در مورد بنی‌اسرائیل «وعد الآخره» (وعده آخرت) نام‌گذاری شده است. انتخاب این نام پیامی روشن به اشغالگران صهیونیست است. این در حالی است که به‌تازگی رژیم اسرائیل با اعلام نگرانی از قدرت و توانمندی ارتش یمن و انصارالله مدعی عملیاتی در این کشور عربی شد که از سوی شورای عالی سیاسی یمن رد شد. حال، اشراف نظامی یمن بر دریای سرخ بیش از همه برای رژیم صهیونیستی و سعودی گران تمام خواهد شد. 
در نهایت تجهیز گسترده ارتش یمن به موشک‌های ضد کشتی با برد بالای ۲۰۰کیلومتر در کنار توانمندی پهپادی عملاً دست برتر را به نیروهای یمنی خواهد داد. حال سطح و جایگاه دولت نجات ملی یمن پیش و پس از رژه روز پنجشنبه در معادلات منطقه‌ای و جهانی کاملاً تفاوت خواهد کرد و کشورهای دنیا شاهد ظهور قدرتی جدید در کرانه‌های شرقی دریای سرخ هستند که باید در محاسبات جدید آنان گنجانیده شود. اگر انصارالله بر استان تعز تسلط یابد، تنگه راهبردی باب المندب را نیز در اختیار خواهد گرفت و می‌تواند نظرات خود را صریح‌تر بر کشورهای دیگر دیکته نماید و در عمل ژئوپلتیک منطقه دستخوش تحول می‌شود.

خبرنگار: مهدی خالدی