printlogo


شتاب‌گیری اجرای توافق‌های گمرکی ایران و ترکمنستان
ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: در دیدار رؤسای گمرک ایران و ترکمنستان در گمرک لطف‌آباد این استان، توافق‌های گمرکی دو طرف مبنی بر تسهیل تجارت مورد تأکید قرار گرفت.


جواد جعفری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با توجه به مصوبات سفر پیشین رئیس جمهور ایران به ترکمنستان، توافقاتی بین دو کشور انجام گرفت که مهم‌ترین آن تسهیل ترانزیت بین ایران و ترکمنستان، افزایش تبادل ترانزیت در گمرکات مرزی مثل سرخس و لطف‌آباد، تقاضای بازگشایی کامل ترانزیت خالی بار از طریق گمرک باجگیران به سمت گمرک ایران بود.
جعفری اظهار کرد: همچنین در سفر رئیس جمهور ایران به ترکمنستان، تبادل الکترونیکی اسناد گمرکی بین دو کشور و گسترش زیرساخت‌های الکترونیکی در گمرک که سبب تسهیل تجارت و ترانزیت بین دو کشور می‌شود، مورد تصویب بین دو کشور قرار گرفته بود.
وی گفت: در بحث تبادل دانش فنی گمرکی بین این دو کشور، پیشنهاد ایران به گمرک ترکمنستان، آموزش کارکنان گمرک آن کشور بود از آن نظر که ایران به عنوان دفتر آموزش منطقه‌ای سازمان گمرک جهانی انتخاب شده است.
ناظر گمرکات خراسان رضوی اظهار کرد: افزایش ساعت کار بین گمرکات مرزی ایران و ترکمنستان از دیگر توافقات بین دو کشور بود تا میزان تردد کامیون‌های ترانزیتی در رفت و برگشت از ۳۰۰کامیون در روز به ۵۰۰ کامیون در روز برسد و منجر به افزایش ترانزیت، رونق و عدم توقف طولانی کامیون‌ها در دو طرف مرز شود.
وی بیان کرد: از دیگر توافقات بین دو کشور، افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور ایران و ترکمنستان بود که در دیدار رؤسای گمرک دو کشور مقرر شد گمرکات مرزی آن‌ها این توافقات را عملیاتی کنند.