printlogo


رئیس اداره صمت طرقبه شاندیز خبر داد
کشف 9 تن روغن خوراکی در مرغداری متروکه
با هوشیاری نیروهای سازمان اطلاعات سپاه طرقبه شاندیز و حضور کارشناسان اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان، پرده از سودجویی چند‌صد‌میلیون تومانی برداشته شد.


چندی پیش اطلاعاتی بدست کارشناسان سازمان اطلاعات سپاه شهرستان طرقبه شاندیز رسید که بررسی‌های میدانی و نامحسوس ماجرا از رفت و آمدهای مشکوک به یک واحد مرغداری در حوالی این شهر حکایت داشت.
وقتی شک نیروهای سازمان اطلاعات سپاه شهرستان مذکور به ماجرا چند برابر شد که ورود و خروج افراد به یک مرغداری انجام می‌شد که متروکه به نظر می‌رسید و در چرخه تولید مرغ هیچ فعالیتی نداشت.
از همین رو تحقیقات میدانی تکمیلی در دستور کار کارشناسان این سازمان قرار گرفت و چندین روز همه چیز در محاصره چتر اطلاعاتی قرار داشت تا اینکه شک جریان داشتن تخلف در محل، به یقین تبدیل شد.
جمع‌بندی ماجرا نشان می‌داد مرغداری متروکه به انبار زیرزمینی احتکار برخی کالاهای اساسی تبدیل شده بود که بی‌گمان کالاهای مورد نیاز مردم از چرخه توزیع خارج و به قصد سودجویی در محل انبار شده است.
از همین رو هماهنگی‌های لازم برای وارد آوردن ضربه نهایی به این افراد صورت گرفت و مأموران سازمان اطلاعات سپاه شهرستان طرقبه شاندیز موضوع را به رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اطلاع داده و انبار مذکور مورد بازرسی قرار گرفت و مشخص شد مرغداری متروکه به محلی برای یک سودجویی عظیم تبدیل شده است.
در این زمینه مهدی مقدسی؛ رئیس اداره صمت شهرستان طرقبه شاندیز به خبرنگار ما گفت: از زمانی که موضوع تغییر قیمت برخی کالاها پیش آمد، متأسفانه برخی تولیدکننده‌ها در بخش خصوصی که اطلاعاتی در این حوزه داشتند با همراهی عده‌ای دلال دست به تخلفاتی مانند احتکار و خارج کردن کالا از مسیر اصلی توزیع زدند. دلیل این کار هم اختلاف قیمت چند برابری کالاها پس از افزایش قیمت‌ها بود.
مقدسی تصریح کرد: این پرونده یکی از همین موارد است؛ زیرا افرادی مطلع بودند که قیمت روغن خوراکی 16 کیلویی مخصوص صنف و صنعت افزایش زیادی خواهد داشت و قیمت تولید قبل آن با آنچه در بازار فروخته خواهد شد چند برابر خواهد بود.
در این مورد پس از آنکه در جریان احتکار محموله چند تُنی روغن خوراکی در یک مرغداری متروکه قرار گرفتیم، همراه با کارشناسان سازمان اطلاعات سپاه شهرستان طرقبه شاندیز به محل مراجعه و پس از ورود به مکان مذکور و انجام بازرسی مشخص شد که 2تُن روغن 16 کیلویی در محل نگهداری می‌شود.

گران‌فروشی 10 برابری!
رئیس اداره صمت شهرستان طرقبه شاندیز بیان کرد: روی روغن‌ها آن‌قدر خاک نشسته بود که مشخص می‌کرد محموله از مدت‌ها پیش به این مکان منتقل شده است و عامل این اقدام به قصد احتکار و گران‌فروشی دست به این کار زده است. از سوی دیگر تاریخ تولید درج شده روی روغن‌ها مهر تأییدی بر این فرضیه زد؛ چرا که محموله در آبان ماه سال گذشته تولید و قیمت‌های روی کالا با آنچه در حال حاضر در بازار فروخته می‌شد، حدود 10 برابر اختلاف داشت.
وی گفت: پس فروش 10 برابر گران‌تر کالا سود کلانی را به جیب متخلفان سرازیر می‌کرد. پس از کشف محموله 2 تُنی، مالک مرغداری متروکه که در محل حضور پیدا کرده بود، مدعی شد کل محموله همین‌ها بود که کشف شد و تلاش می‌کرد تا بازرسی‌ها ادامه پیدا نکند که برخلاف این رفتار دستور بازرسی دقیق‌تر دیگر انبارهای این مرغداری متروکه نیز صادر شد. به این واسطه لحظاتی بعد 7 تن روغن خوراکی دیگر که توسط متخلف مخفی شده بود هم کشف شد.
کشفیات 9 تنی روغن خوراکی در حالی بود که گرد و خاک قسمتی از محموله گرفته شده بود و حضور یک وانت در محل نشان می‌داد آن‌ها قصد داشتند 90 گالن 16 لیتری از محموله را به یک باربری در منطقه شیرودی مشهد منتقل کنند و چند برابر گران‌تر در بازار به فروش برسانند. پیگیری دیگر زوایای این ماجرا حاکی از آن بود که محموله‌های مکشوفه دو تاریخ تولید دارد. پس این احتمال هم مطرح شد که متخلف باید چندین محموله را با این شیوه از کارخانه‌ای که در استان کرمان قرار داشت خریداری و به محل منتقل و حتی بخشی از آن را هم فروخته باشد. بررسی این ماجرا هم در دستور کار قرار گرفت.
رئیس اداره صمت شهرستان طرقبه شاندیز افزود: پس از لو رفتن ماجرا و مستندسازی مورد نیاز، محموله با دستور تعزیرات حکومتی شهرستان به یک انبار امین منتقل و پرونده‌ای برای فرد متخلف تشکیل شد و در مسیر رسیدگی قرار گرفت. با توجه به کارشناسی صورت گرفته در هر تریلی 16 تنی روغن برای این فرد سودی حدود یک میلیارد حاصل می‌شد.

احتمال جریمه 10 برابری متخلف
همچنین اختلاف قیمتی که محموله مکشوفه در صورت فروش در بازار آزاد می‌توانست برای متخلفان داشته باشد حدود 550 میلیون تومان است که بر اساس قانون، تعزیرات حکومتی می‌تواند متخلف را تا 10 برابر این رقم یعنی حدود 5/5 میلیارد تومان جریمه کند.
مهدی مقدسی بیان کرد: روغن‌های توقیفی با توجه به اختلاف قیمت زیادی که در سطح بازار دارند ممکن است با نظارت دقیق و دستور تعزیرات حکومتی شهرستان و با قیمت تولید درج شده روی کالا در اختیار مراکز نگهداری معلولان و مکان‌هایی که خدمات عام‌المنفعه ارائه می‌دهند، قرار بگیرد.

خبرنگار: عقیل رحمانی