printlogo


خطر مصرف بالای لبنیات در خراسان شمالی
مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف بیش از حد لبنیات در این استان تبدیل به یک رفتار مخاطره‌آمیز شده است.


دکتر حمید رمضانی اظهار کرد: میزان بروز برخی از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام در خراسان شمالی همچون بیماری تب مالت نسبت به میانگین کشوری کمتر بوده؛ اما هم اکنون وضعیت تغییر کرده و میزان بروز افزایش یافته و این مشکل به فرهنگ مصرف باز می‌گردد.
وی افزود: متأسفانه در این استان تمایل به مصرف لبنیات سنتی افزایش پیدا کرده و این امر تبدیل به یک رفتار مخاطره‌آمیز شده است. دکتر رمضانی ادامه داد: در حال حاضر حتی تعدادی از لبنیات فروشی‌ها در این استان تنها اقدام به تولید لبنیات سنتی می‌کنند که گاهی وقت‌ها شیر نیز به خوبی جوشانده نمی‌شود و این امر زمینه بروز بیماری تب مالت را در انسان فراهم می‌کند.
این مقام مسئول تأکید کرد: شیوه نگهداری دام در این استان سنتی است و هرچقدر واکسیناسیون دام به طور کامل زیر پوشش قرار گیرد؛ اما باز هم متوجه می‌شویم دامدار از مکانی دیگر دام واکسن نزده را وارد دام‌های خود کرده است. وی با بیان اینکه کانون بیماری تب مالت در این استان در دام افزایش یافته است، گفت: شاخص کشوری بروز بیماری تب مالت در انسان حدود ۲۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر است و این در حالی است که در این استان ۳۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است.