printlogo


خراسان شمالی
سهم ناچیز از کشتارگاه‌های صنعتی


​​​​​​​مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: سال گذشته ۸۵۰ هزار رأس دام از این استان به دیگر استان‌ها صادر شد که بیشتر آن‌ها با مجوز بوده اما امری که در این میان صورت می‌گیرد خام‌فروشی دام زنده است. وی افزود: اگر کشتارگاه‌های صنعتی مناسبی در این استان وجود داشته باشد کشتار دام و بسته‌بندی گوشت در استان انجام و سپس گوشت به سایر استان‌ها صادر می‌شود.
دکتر حمید رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: حدود ۳درصد جمعیت دام سبک کشور در خراسان شمالی وجود دارد اما فقط 7/0درصد از کشتارگاه‌های صنعتی در این استان است.
وی با بیان اینکه در این استان دو کشتارگاه صنعتی در بجنورد و اسفراین فعال هستند، تصریح کرد: کشتارگاه صنعتی بجنورد نیز با مشکلاتی مواجه است که با تمام ظرفیت فعالیت نمی‌کند. 
وی گفت: نیاز است تا در سایر شهرستان‌های استان نیز کشتارگاه‌های صنعتی دام راه‌اندازی شود که در این صورت پیش‌بینی می‌شود از ۸۰۰ هزار رأس دامی که به صورت زنده از استان خارج می‌شود، ۵۰درصد در خراسان شمالی کشتار شود.
وی در ارتباط با کوچ عشایر نیز تأکید کرد: باید کوچ عشایر مکانیزه شود تا ورود استرس بر دام‌ها کاهش یابد. 
رمضانی با اشاره به اینکه در این استان ۴۰۰هزار دام عشایری وجود دارد، افزود: باید سایت‌های اسکان عشایر فعال شوند تا دام‌های داشتی عشایر جابه‌جا نشوند و در مکان‌های ثابتی پرورش یابند که در این صورت بهره‌وری افزایش می‌یابد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با تصریح بر اینکه خشکسالی عوارض زیادی روی دام می‌گذارد، ادامه داد: خشکسالی موجب فقرغذایی می‌شود و این فقر غذایی بر دام تأثیر گذاشته و آن‌ها را دچار بیماری می‌کند.
بر اساس اظهار نظر کارشناسان ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی ضمن اشتغال‌زایی سهم بزرگی در رونق اقتصادی مناطق دارند.