printlogo


افزایش 2برابری تماس‌ها با اورژانس اجتماعی123
اختلافات خانوادگی در صدر تماس‌های سامانه مشاور
معاون اجتماعی بهزيستی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه هدف اورژانش اجتماعی 123 تنها ارائه خدمات مشاوره‌ای نیست، گفت: هدف اورژانس اجتماعی، ارائه خدمات تخصصی و فوری، کنترل آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های ثانویه است.


شهره شاهرودی در جمع خبرنگاران در بازدید از مرکز تلفنی اورژانس 123 و همچنین صدای مشاور 1480 با بیان اینکه خط 123 اورژانس اجتماعی برای دسترسی آسان به طور کامل رایگان است، افزود: این سامانه با کمک تیم‌های سیار و نیروهای مددکار و کارشناس با ارزیابی آسیب‌ها به موقع خدمات را به شهروندان ارائه می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه ما اکنون در 20 شهرستان فعالیت اورژانس 123 را داریم؛ ولی منتظر حمایت‌های بهزیستی کشور به منظور توسعه و تکمیل فعالیت در شهرستان‌های دیگر هستیم، عنوان کرد: اورژانس اجتماعی در مناطق پرخطر و حاشیه شهر مستقر است تا با آگاه‌سازی رویکردهای اجتماع محور، سطح توان و آگاهی مردم را بالا ببرد تا خودشان بتوانند در زمان‌های بحرانی به خانواده و افراد دیگر کمک کنند.
وی افزود: خط تماس 123 اورژانس اجتماعی استان در سال گذشته 20 هزار و 357 مورد تماس مرتبط را دریافت کرده که این تماس‌ها در پنج ماهه نخست امسال بیش از 9 هزار و700 مورد بوده است.
وی با اشاره به اینکه کودک آزاری در صدر تماس‌های ما در سال گذشته بوده و اولویت ما هم در اورژانس همین مورد است، افزود: همسر آزاری، اقدام به خودکشی و همچنین سالمند آزاری و کودکان کار از دیگر اولویت‌های ما در اورژانس اجتماعی  است.

بهزیستی تنها متولی نیست
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در مورد راهکار بهزیستی و اورژانس اجتماعی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه کودکان کار و خیابانی سر چهارراه‌ها با اشاره به اینکه بهزیستی متولی این موضوع است؛ ولی قرار نیست به تنهایی این معضل را برطرف کند و ما در این زمینه مدیریت موردی انجام می‌دهیم، عنوان کرد: ما موضوع را هدایت کرده و از منابع و امکانات مختلف استفاده می‌کنیم. در طرح اقدام و عمل برای ساماندهی کودکان کار برابر آیین‌نامه اقدام می‌کنیم که آیین‌نامه وزارتی است و نقش دستگاه‌های مختلف در بحث ساماندهی را مشخص کرده است.
وی افزود: یکی از دستگاه‌های مسئول در امر ساماندهی و شناسایی کودکان کار، شهرداری است؛ اما تغییراتی که در بحث پیمانکاری این موضوع در شهرداری انجام می شود، برخی وقت‌ها ممکن است کار را با تأخیر مواجه کند.
وی خاطرنشان کرد: ما در شرایطی هستیم که ورودی اتباع کشورهای اطراف در مرزها را داریم و به همین دلیل آمار کودکان خیابانی بالا رفته است. به طوری که 80 درصد این کودکان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند که در زمینه خدمات‌رسانی با مشکل مواجه هستیم.

افزایش 2 برابری تماس با 123
سرپرست مدیریت بهزیستی شهرستان مشهد هم در این جلسه با اشاره به اینکه در مشهد طی سال گذشته بیش از 16هزار تماس با اورژانس 123 داشتیم که در پنج ماهه سال جاری این تماس‌ها بیش از 8 هزار مورد در مشهد بوده که در مجموع 60 درصد تماس‌های ما را تشکیل می‌دهد و به نسبت سال گذشته افزایش دو برابری داشته است.
جواد بهنام با اشاره به اینکه در سال 1400 ماهانه نزدیک به 450 اعزام تیم سیار را به مناطق مختلف شهر مشهد داشتیم که وضعیت تیم‌های سیار ما با نیاز شهر مشهد همخوانی ندارد، افزود: در سال1401 تقریباً ماهانه 235 مأموریت را تیم‌های سیار اورژانس 123 ما انجام داده‌اند و در یک موقعیت بحرانی مداخله کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در مورد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند موفق باشد، عنوان کرد: باید همه دستگاه‌های فرهنگی در راستای کنترل آسیب‌های اجتماعی در شهر مشهد که بیشترین تماس‌ها را داریم، به ما کمک کنند. وی به اقدامات بهزیستی مشهد در حوزه پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی و حوزه کودکان کم‌شنوا و ناشنوا و غربالگری شنوایی اشاره کرد و افزود: در حوزه پیشگیری از معلولیت و ژنتیک در شهرستان مشهد، سال گذشته بیش از 8 میلیارد تومان هزینه کردیم که توانستیم بیش از 590 نفر را که می‌توانستند معلول به دنیا بیایند، از تولدشان پیشگیری کنیم.

اختلافات خانوادگی در صدر تماس‌های 1480
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی هم در معرفی سامانه صدای مشاور1480 با اشاره به اینکه این سامانه با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی دایر شده است و یک خط محرمانه، ایمن، در دسترس و رایگان است، اظهار کرد: این سامانه در سه زمینه راهنمایی، ارجاع و مشاوره، خدمات‌رسانی انجام می‌دهد.
غلامحسین دلبری با بیان اینکه سال گذشته 54هزار و 703 تماس موفق با این مرکز داشتیم، افزود: اوج تماس‌های ما در زمان کرونا در سال 99 بود و اختلافات خانوادگی و مشکلات کاری در صدر تماس‌ها قرار داشت.
وی راه‌اندازی این سامانه را گامی مؤثر در راستای کمک به مشکلات مشاوره‌ای مردم و جا انداختن فرهنگ استفاده از مشاور دانست و تأکید کرد: شناساندن این سامانه تلفنی به مردم نیازمند تبلیغات است. مشکلات تحصیلی و آموزش‌های پیش و پس از ازدواج از دیگر مشاوره‌‌هایی است که در این مرکز انجام می‌شود. وی گفت: افراد پس از طرح مشکلات خود با کارشناسان، مشاوره دریافت می‌کنند و چنانچه مشکل آن‌ها حل نشود، به مراکز مشاوره غیردولتی زیر نظارت بهزیستی ارجاع داده خواهند شد. هرچند بهزیستی خراسان رضوی تلاش کرده سطح علمی مشاوران را بالاتر از سایر استان‌ها نگاه دارد.

خبرنگار: مهدی توحیدی