printlogo


روایتی از تشرف شماری از توان‌یابان ذهنی به حرم مطهر رضوی
میهمانی مهر و لبخند
چند روزی است که جمع ۳۳ نفره پسران توان‌یاب ذهنی اهل شهرستان بم در جوار بارگاه منور ثامن الحجج(ع) میهمان بنیاد فرهنگی رضوی هستند.


با همان چهره‌های آشنای سرشار از مهر و لبخند از هزار کیلومتر دورتر آمدند تا مثل همه مشتاقان، دلشان را در هوای زیارت صحن و سرای امام ثامن الحجج(ع) صفا دهند.  چند روزی است که جمع ۳۳ نفره پسران توان‌یاب ذهنی اهل شهرستان بم در جوار بارگاه منور ثامن الحجج(ع) میهمان بنیاد فرهنگی رضوی هستند. حرکتی که در ادامه طرح «زائران مهر» بنیاد فرهنگی رضوی جهت تشرف گروه‌های کم برخوردار دانش‌آموزی انجام می‌شود.

زائران مهر
طرح « زائران مهر» ، پیشینه‌اش بر‌می‌گردد به 6 یا 7 سال پیش. آن زمان طرح تابستانی زائران مهر با هدف ایجاد معرفت و انسان‌سازی و در قالب اردوی زیارتی و همچنین تشرف به حرم و بارگاه حضرت امام رضا(ع)، با برنامه‌های متفاوت فرهنگی و هنری و سیاحتی برای دانش‌آموزان اجرا شد و بنیاد فرهنگی رضوی، معاونت امداد مستضعفین آستان قدس رضوی، آموزش و پرورش کشور و ستاد اقامه نماز نیز در آن مشارکت و همکاری داشتند. به عنوان مثال در نخستین دوره های این طرح دانش‌آموزان زيارت اولی و محروم سراسر كشوراز استان هایی چون چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، هرمزگان، فارس، یزد، خوزستان، خراسان جنوبی، تهران، البرز، گیلان، زنجان و... حضور داشتند. جالب اینکه در این طرح تابستانی بیش از 100 خادمیار رضوی از دانش آموزان دختر و پسر در سه شیفت هشت ساعته به بیش از 7 هزار و 500 دانش آموز دختر و پسر از 25 استان كشور خدمت‌رسانی کردند.
در دوره بعدی این طرح در سال 1397 هم  بیش از 150 دانش‌آموز نخبه، زیارت‌ اولی و دانش‌آموزانی که به دلیل مشکلات اقتصادی توان پرداخت هزینه سفر را نداشتند، از استان قزوین به مشهد مقدس  و زیارت بارگاه منور رضوی اعزام شدند.
در آن سال برنامه‌های فرهنگی طول سفر شامل برگزاری حلقه‌های معرفتی و بازدید از موزه و مراکز فرهنگی آستان قدس رضوی بود.

در آغوش گرم امام  
نخستین بار که گروهی از دانش آموزان مناطق کم برخوردار کرمان، در تعطیلات نوروزی میهمان خوابگاه دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) شدند، از آن سفر به بعد باب ارتباط و زیارت برای گروه‌های مختلف کرمانی باز شد که میزبانی از پسران توان‌یاب ذهنی آخرینِ آن‌ها بود.  
همگی عضو بنیاد خیریه «سپهر» شهر بم هستند که 21 سال است توسط جمعی از نیک اندیشان اداره می شود. درست از زمانی که آن زلزله مهیب صبحگاهی همه داشته‌های اهالی بم را به آوار تبدیل کرد. تعدادی از بچه‌های بی سرپرست و کم‌توان این گروه هم از آسیب‌دیدگان همان واقعه هستند که به عشق بهره‌مندی از گرمی محبت امام رئوف راهی شهر و بارگاه امام هشتم شده‌اند.  
40 روز پیش بود که خانم شجاع به پسرهای خیریه خبر داد که میهمان آستان قدس رضوی در شهر مشهد خواهند بود. او مربی پسرهای توان‌یاب ذهنی بنیاد است. به بچه‌ها گفت بار سفر ببندند که قرار است زائر مشهد شوند. در طول این مدت، هر روز سراغ روز حرکت را می‌گرفتند. خیلی‌هایشان زیارت‌دومی هستند و شیرینی سفر قبلی بی قرارشان کرده بود. از خاطرات سفر اول که می‌پرسیم، از زیبایی گنبد و گلدسته‌ها تا شیرهای آب برقی برایشان جالب بود. 

سال بعد هم می‌آیم
با خانم شجاع مربی این بچه‌ها همکلام می‌شوم، تعریف می‌کند: به بهانه سفر، برای بچه‌ها لباس نو خریدیم. همه لباسشان را یک‌بار هم که شده، تن زدند. اما محمد، یکی از پسرهای گروه آن‌قدر ذوق داشت که می گفت تا مشهد نیاید پیراهنش را نمی پوشد، ولی متأسفانه توی همین روزهای چشم انتظاری از دنیا رفت و حالا مادرش در این سفر نایب الزیاره اوست.   
به خاطر محدودیت‌های جسمی، جایی در جوار بارگاه نورانی امام هشتم برای اسکان گروه در نظر گرفته شده تا تشرفشان راحت تر انجام شود. خانم مربی ضمن قدردانی از خدمات اسکان و تغذیه فراهم شده، می گوید: خدا هوای بچه‌های ما را دارد. همیشه پیش از هر برنامه‌ای خودش همه اسباب و وسایل کار را مهیا می‌کند. 
صورت‌های آرام و معصومشان از شوق حضور در شهر مشهد بسیار خوشحال به نظر می‌رسد. اما یکی از پسرها با کلماتی بریده بریده که به سختی منظورش را می‌رساند، آرزو می‌کند سال بعد همراه دیگر بروبچه‌های خیریه به مشهد بیاید و دوباره شیرینی حضور در جوار پر مهر امام رئوف را تجربه کند.   

خبرنگار: سارا صالحی