printlogo


پای وعده سود ارز دیجیتال در میان است
کلاه‌برداری 16 هزار دلاری از چند معلم
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در حالی از خیز جدید کلاهبرداران سایبری با شگرد سپرده‌گذاری در حوزه رمز‌ارزها خبر داد که در یکی از این پرونده‌ها چندین معلم حدود 16 هزار دلار از دست داده‌اند.


دردسرهای یک اعتماد بیجا

به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشیری؛ رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در تشریح این خبر اظهار کرد: در پی مراجعه تعدادی از معلمان شهر مشهد به پلیس فتا استان مبنی بر کلاه‌برداری اینترنتی به روش سپرده‌گذاری در حوزه رمز ارزها، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.
وی افزود: کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی‌های لازم از نحوه انجام و شکل‌گیری جرم دیجیتالی دریافتند مالباختگان ابتدا با آگهی تبلیغات سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارزها در شبکه‌های اجتماعی به روشی ساده آشنا شده و با رؤیت آگهی موصوف، تطمیع وعده‌های توخالی آن می‌شوند و در ادامه مبلغ‌هایی را به عنوان «تتر» که یک تتر یا همان استیبل کوین معادل یک دلار است، به کیف پول اعلام شده واریز می‌کنند.
این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: مالباختگان در ادامه با معرفی سایر دوستان و آشنایان و دعوت آن‌ها برای سپرده‌گذاری در این زمینه و دریافت سود چشمگیر به صورت روزانه، در نهایت پس از اینکه اعتماد افراد سپرده‌گذار جلب شد، اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند. بررسی‌های پلیس فتا نشان می‌دهد تا کنون افراد مالباخته بیش از 16 هزار دلار با این روش از دست داده‌اند.
سرهنگ جهانشیری ادامه داد: کلاهبرداران سایبری که مترصد فرصتی برای رسیدن به پایان نقشه خود هستند، با رسیدن زمان موعود که همانا چشمگیر شدن وجوه است، دسترسی به سایت را مسدود کرده و کلاه‌برداری خود را علنی می‌سازند.
رئیس پلیس فتا استان با بيان اينكه شناسایی و دستگیری مجرمان اصلی در این نوع کلاه‌برداری‌ها به دلیل ماهیت جهانی ارزهای دیجیتال از پروسه زمانی زیادی برخوردار است، به کلیه شهروندان و کاربران فضای سایبری توصیه می‌کند پیش از واریز هرگونه ارز دیجیتال یا رمز ارز به آدرس‌های اعلام شده به عواقب آن اندیشیده و هرگز تطمیع وعده‌های شیرین و گزاف یک شبه پولدار شدن این نوع از سرمایه‌گذاری‌ها و تبلیغات پیرامون آن نشوند.

انتقام اینستاگرامی به خاطر بیکار شدن!
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در ادامه از شناسایی و دستگیری فردی که صفحه اینستاگرامی شرکت نقشه‌برداری را به قصد انتقام‌جویی از دسترس خارج کرد، خبر داد.
سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح این خبر هم اظهار کرد: در پی شکایت نماینده حقوقی شرکت ساختمانی مبنی بر اینکه صفحه اینستاگرامی شرکت مذکور به صورت ناگهانی از دسترس خارج شده و موجب وارد آمدن خسارت مادی زیادی به شرکت شده، موضوع پرونده در دستور کار کارشناسان پلیس قرار گرفت.
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی ادامه داد: پس از انجام اقدامات پلیسی درباره این پرونده، فردی که مرتکب این عمل شده بود مورد شناسایی قرار گرفت و در بررسی به عمل آمده مشخص شد او تا چندی پیش مدیریت صفحه اینستاگرامی شاکی را برعهده داشته که متهم بر اساس دستور مقام قضایی به این پلیس فراخوانده شد.
این مقام انتظامی ادامه داد: متهم با توجه به ارائه مستندات غیر قابل انکار ضمن اقرار به جرم، انگیزه خود را از این کار انتقام‌جویی به خاطر اختلاف پیشین با مدیر عامل و به کارگیری ادمین جدید توسط مدیر شرکت عنوان کرد.
سرهنگ جهانشیری با بیان اینکه انتشار اطلاعات شخصی و کاری دیگران در فضای مجازی جرم است، گفت: افراد زیادی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. مدیریت این فضاها نیاز به افرادی دارد که دارای صلاحیت‌های لازم بوده؛ زیرا سوء‌استفاده از اطلاعات افرادی که دارای صفحه کاری با دنبال کننده‌های فراوان هستند مطابق قانون‌، جرم بوده و دارای مجازات است. بنابراین با توجه به‌نوع اطلاعات منتشر شده، مجازات آن نیز متفاوت است و در صورت‌ طرح شکایت‌، پیگیری قضایی آن امکان‌پذیر خواهد بود.
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی یادآور شد: حفظ اطلاعات شخصی و کاری افراد در فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی، یکی از ضروریات است که مدیران باید به آن پایبند باشند؛ چرا که رعایت نکردن قانون 
در این فضا سبب ناهنجاری‌های فراوان می‌شود که این ناهنجاری‌ها حتی می‌تواند در روابط حقیقی افراد در فضای واقعی تأثیرگذار باشد.