printlogo


گزارش قدس از روند تمدید گذرنامه در مشهد
اطلاع رسانی دیرهنگام تا تمدید گذرنامه در2 ساعت
در حالی از روز شنبه 5 شهریور ماه تمدید گذرنامه‌هایی که کمتر از 6 ماه اعتبار داشتند، آغاز شد که تمدید گذرنامه برای بسیاری در نخستین روز به دلیل دیر رسیدن مهر اعتبار در اداره گذرنامه مشهد به روز بعد؛ یعنی یکشنبه موکول شد.


در همین حال با توجه به اینکه تمدید گذرنامه‌های منقضی شده فقط ویژه اربعین حسینی است، گذرنامه‌ها با ثبت یک مُهر به مدت ۶ ماه معتبر شده و زائران فقط یک بار با این گذرنامه‌ها امکان تشرف به عتبات عالیات را خواهند داشت. اقدامی که به صورت رایگان انجام می‌شود و هیچ هزینه‌ای ندارد.
هرچند تسهیل زیارت اربعین یکی از اموری است که امسال در ستاد مرکزی اربعین حسینی مورد توجه قرار گرفته است؛ اما موکول کردن تمدید و گرفتن گذرنامه به روزهای آخر توسط مردم باز هم ازدحام و شلوغی را در اداره گذرنامه موجب شده بود و در برخی موارد سبب سرگردانی مشتاقان زیارت اباعبدالله(ع) شد.
شهروندان زیادی از سایر شهرستان‌های خراسان رضوی هم برای تمدید گذرنامه خود به اداره گذرنامه مشهد مراجعه کرده بودند؛ اما مردم گله‌مند بودند از اینکه چرا از قبل، شرایط تمدید گذرنامه را اطلاع رسانی نکرده بودند و برای بسیاری از بانوان هم نیاز به امضای محضری همسر بود که از آن اطلاع نداشتند.

گلایه‌های داخل صف
یکی از روحانیان مراجعه کننده برای تمدید گذرنامه با اشاره به اینکه این صف‌های طولانی در شأن مردم کشورمان نیست، اظهار کرد: ازصبح برای زدن یک مهر به دفتر پیشخوان و پلیس + 10 مراجعه کرده‌ام و حالا که به این محل آمده‌ام با صف طولانی مواجه شده‌ام و نمی‌دانم امروز کارم انجام می‌شود یا خیر.
وی ادامه می‌دهد: می‌توانستند این موضوع را به شیوه بهتری مدیریت کنند و این مُهر را در دفاتر پیشخوان توزیع کنند تا مردم این قدر معطل نشوند.
وی به تنها دفتر گرفتن کپی و پرینت در محل اداره گذرنامه و شلوغی و ازدحام مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: اطلاع رسانی کاملی درباره مدارک مورد نیاز اتفاق نیفتاده و به مراجعه‌کننده پس از ایستادن در صف طولانی می‌گویند کپی ندارد و باز برای گرفتن کپی باید مدت زمان زیادی را در صف معطل بماند.
یکی دیگر از شهروندان در پاسخ به این موضوع که چرا از روزهای پیش برای تمدید گذرنامه خود مراجعه نکردید، می‌گوید: به دفاتر پیشخوان مراجعه کردیم که گفتند چهار دفعه موضوع تمدید رایگان را اعلام کرده‌اند؛ اما مکان آن را اعلام نکرده‌اند و در روزهای آخر به مردم اطلاع داده‌اند که به محل اداره گذرنامه مراجعه کنند و این موجب تجمع و شلوغی مردم شده است.
وی با بیان اینکه چرا فقط یک مرکز در مشهد برای تمدید گذرنامه مشخص شده است و مکان‌های دیگری را برای این موضوع پیش‌بینی نکرده‌اند، افزود: دو هفته است که در صدا وسیما موضوع تمدید گذرنامه با مهر و رایگان بودن را اعلام می‌کنند؛ اما هر بار مردم مراجعه می‌کردند به پلیس + 10 و می‌گفتند ما هیچ اطلاعی از این موضوع نداریم.

صف طولانی بلیت قطار
یکی دیگر از مراجعه کنندگان هم به موضوع دریافت بلیت در دفاتر خدمات مسافرتی اشاره کرد و گفت: چندین برابر همین صفی که در اداره گذرنامه است، در دفاتر خرید بلیت قطار برای اربعین وجود دارد به طوری که مردم برای دریافت بلیت، شب تا صبح در کنار دفاتر تهیه بلیت خوابیده‌اند.
اما یکی دیگر از مراجعه کنندگان که موفق به تمدید گذرنامه خود شده است با اشاره به اینکه برای تمدید، کمتر از دو ساعت معطل شدم، افزود: نظم و انضباط خوبی به ویژه در سالنی که برای تمدید درنظر گرفته‌اند، حاکم است. برای مراجعه کنندگان صندلی‌هایی را تدارک دیده‌اند و همه کارها به طور مرتب و به دور از ازدحام انجام می‌شود.
وی می‌افزاید: اگر مدارک شهروندان که در حال حاضر به جز یک سری کپی، مدرک دیگری لازم نیست، کامل باشد و بانوان رضایت محضری همسر را در اختیار داشته باشند، در کمتر از دو ساعت تمدید گذرنامه آن‌ها انجام می‌شود .

روش‌های مختلف تمدید گذرنامه 
رئیس پلیس امنیت عمومی و اطلاعات خراسان رضوی هم که در سالن محل تمدید گذرنامه حضور داشت با تأکید بر اینکه خدمتگزاران مردم در نیروی انتظامی بسیج شدند که بتوانیم برای عملیات اربعین به بهترین نحو به زائران امام حسین(ع) ارائه خدمت کنیم، گفت: سالن بزرگی را که برای موضوع تمدید درنظر گرفته‌ایم، تجهیز کرده‌ایم و ازافسران ارشد تا وظیفه در حال خدمت به شهروندان هستند و همه نیروها تا هر زمانی که مراجعه کننده باشد برای تسهیل کارمردم مشغول خدمت هستند.
سرهنگ امید نودهی به روش‌های دریافت گذرنامه توسط شهروندان اشاره و اظهار کرد: بحث تمدید گذرنامه‌های باطل شده از روز شنبه برابر تدابیری که در مرکز اتخاذ شده و با تأکید فرماندهی نیروی انتظامی استان آغاز شده و گذرنامه‌هایی که زیر 6 ماه اعتبار دارند و اول شهریور ماه 1391 تاریخ صدور آن‌ها بوده، در محل سالن مجاور اداره گذرنامه در سالن ثامن، خدمات برای تمدید این دست از گذرنامه‌ها انجام می‌شود.
وی یکی دیگر از روش‌های دریافت گذرنامه را نصب «اپلیکیشن من» روی گوشی‌های هوشمند شهروندان دانست که از این طریق می‌توانند گذرنامه الکترونیک وهوشمند خود را دریافت کنند و یا با مراجعه به دفاتر پلیس+10برای دریافت گذرنامه اقدام کنند.
وی همچنین به برگه عبور موقتی که از روز گذشته، دفاتر پلیس +10 استان این ارائه خدمت را انجام می‌دهند، اشاره کرد و افزود: این برگه‌های عبور ظرف 48 تا 72 ساعت با یک دهم هزینه صدور گذرنامه به دست مردم خواهد رسید.
وی تأکید کرد: ما در تمام شهرستان‌های استان ارائه خدمات برای تمدید گذرنامه‌های تاریخ گذشته را خواهیم داشت و شهروندان می‌توانند به ادارات پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان مراجعه کنند و مدارک خود را تحویل دهند و  ظرف 24 ساعت بعد، مهر و تمدید شده در شهرستان خودشان به دستشان خواهد رسید.
وی با توصیه به اینکه شهروندان خیلی تعجیل برای موضوع تمدید نداشته باشند، افزود: ما تا اربعین حسینی در خدمت شهروندان هستیم و این خدمت را ارائه می‌دهیم. البته این موضوع را شهروندان بدانند که تمدید گذرنامه زمان زیادی از مردم نخواهد گرفت و ما در یک تا دو ساعت این موضوع را انجام خواهیم داد. پس شهروندان همکاری کنند و دو تا سه روز پیش از سفرشان مراجعه کنند و اجازه دهند ما همه توان و انرژی و تعداد مراجعه کنندگان را تقسیم کنیم تا کار به خوبی مدیریت شود.
وی خاطر نشان کرد: ما و همکاران ما از ابتدای ساعت اداری 7 صبح و تا زمانی که ارباب رجوع برای ارائه خدمات مراجعه کند، در خدمت شهروندان خواهیم بود. 

خبرنگار: مهدی توحیدی