printlogo


ارزیابی اکونومیست از ناکارآمدی سیاست‌های آمریکا علیه پوتین
چرا تحریم‌های ضد روسی جواب نداد؟
نشریه اکونومیست در گزارشی به جنگ اقتصادی گسترده کشورهای غربی علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین پرداخته و نوشت: از ماه فوریه آمریکا و متحدانش در تلاش برای سرکوب اقتصاد روسیه تحریم‌های شدیدی علیه این کشور وضع کردند، به این امید که تلاش‌های جنگی پوتین را متوقف کنند، مردم را تشویق به اعتراض کنند و دیگر دشمنان (مثل چین) را از اقدامات مشابه باز دارند.


بستن دارایی‌های دوستان پوتین هم دنبال شد. بر این اساس بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کردند صنایع هوایی روسیه از تابستان سقوط خواهد کرد ولی چنین چیزی در عمل اتفاق نیفتاد.

عواملی که به نفع پوتین تمام شده
در ادامه این گزارش با اشاره به راه‌های پیش روی روسیه برای گریز از تحریم‌های غرب آمده: آمریکا به‌تازگی سوئیس و امارات را مورد سرزنش قرار داده است، جایی که ده‌ها هواپیمای خصوصی متعلق به روسیه در آنجا مستقر هستند، زیرا غرب به اندازه کافی برای کشف و بستن راه‌های دور زدن تحریم‌ها اقدام نکرده‌ است. البته مشخص نیست مسدود کردن چنین دارایی‌هایی اقتصاد روسیه را مختل کند. ضمن اینکه تحریم‌های مالی نتوانسته بیشتر پرداخت‌های خارجی روسیه را متوقف کند. بانک‌هایی که خریدهای گسترده اروپا از سوخت روسیه را پردازش می‌کنند، به‌ویژه گازپروم، همچنان مجاز به استفاده از سوئیفت هستند. سایر شرکت‌ها نیز به طور قانونی از طریق بانک‌های کوچک‌تری که به شبکه متصل هستند، هدایت می‌شوند. از سوی دیگر، انجام تبادلات خارج از دلار برای مسکو یک راه حل است. هند که از فوریه نفت روسیه را مصرف می‌کند، همچنان به دنبال راهی مناسب برای پرداخت بهای آن به روپیه است. از طرفی حجم مبادلات پایاپای یوان-روبل در بورس مسکو به‌تازگی به رکورد رسیده است. این در حالی است که روسیه برای گاز خود تخفیف 25دلاری در نظر گرفته و این موضوع کشورهای دیگر و به‌ویژه چین و هند را وسوسه می‌کند. همچنین افزایش قیمت نفت به نفع روسیه تمام شده است. کپیتال اکونومیست تخمین می‌زند تحریم نفت روسیه سبب شده با اینکه مسکو نفت کمتری می‌فروشد اما پول بیشتری به جیب بزند. روسیه از فوریه نفت خود را با قیمت متوسط 85دلار در هر بشکه فروخته است. 
این رقم بسیار بالاتر از قیمتی است که طی سال‌های گذشته نفت خود را به فروش می‌رساند. 

شرط بندی غرب روی عنصر زمان 
اکونومیست سپس با طرح این پرسش که با افزایش قیمت گاز، هزینه‌های سیاسی تحریم‌ها در حال افزایش است پس آیا غرب در جنگ اقتصادی بازنده است، نوشت: نه به‌طورکامل، چراکه تحقق آسیب‌های ناشی از تحریم به زمان نیاز دارد. روسیه کشوری با بدهی خارجی کم و انبوهی از ذخایر ارزی، بعید به نظر می‌رسید تسلیم یک شوک مالی شود. حتی زمانی که تحریم‌ها بیشترین موفقیت را داشتند، اثرگذاری سال‌ها به طول انجامید.
در ادامه آمده: پرسش اینجاست آیا ممکن است با اجرایی شدن ممنوعیت واردات اتحادیه اروپا از روسیه در چند ماه آینده، این شرایط تغییر کند؟ یافتن خریداران جدید برای کاهش 2.4میلیون بشکه در روز که اتحادیه اروپا از آن اجتناب می‌کند، دشوار خواهد بود. با این حال، پیشتر صحبت‌هایی شده که اگر زمستان بسیار سخت باشد، اروپا تحریم‌های خود را به تعویق می‌اندازد. چین و هند هم راغب به خرید نفت از روسیه هستند.
این رسانه می‌نویسد: پوتین از سال 2014 سخت تلاش کرده نظام مالی روسیه را در برابر تحریم‌های غربی از طریق دلارزدایی در تجارت، تنوع بخشیدن به ذخایر بانک مرکزی و توسعه شبکه‌های پرداخت داخلی، مصون نگه دارد، اما این موضوع در مورد صنعت این کشور درست نیست. تولیدات بین دسامبر و ژوئن 7درصد کاهش یافت که در رأس آن خودروسازی (افت 90درصدی)، داروسازی (25 درصد) و تجهیزات الکتریکی (15درصد) بود. شرکت‌های چینی هم که معمولاً یک چهارم واردات روسیه را تأمین می‌کنند، به کندی کمک می‌کنند، زیرا آن‌ها نیز نگران از دست دادن دسترسی به قطعات ضروری غربی هستند. بنابراین، کمبودها دوام خواهند داشت و اثرات آن‌ها در طول زمان مضاعف می‌شود.
 این در حالی است که کنستانتین سونین از دانشگاه شیکاگو معتقد است صدها هزار روس - که بسیاری از آن‌ها بسیار ماهر هستند - از زمان تهاجم کشور را ترک کرده‌اند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند نرخ رشد این کشور در سال‌های 2026-2025 در مقایسه با تخمین‌های پیش از شروع جنگ، تقریباً به نصف کاهش خواهد یافت. با وجود این باید اذعان کرد اقتصاددانان در پیش‌بینی سقوط فوری اقتصاد روسیه اشتباه کردند.

خبرنگار: زینب اصغریان