printlogo


حجت‌الاسلام پناهیان:
باید حکمرانی مردمی را در اربعین تثبیت کنیم
علیرضا پناهیان گفت: باید از مردمی بودن اربعین دفاع کنیم چراکه اگر درگیر بروکراسی‌های اداری و دولتی شود نتیجه‌های خوبی نخواهد داشت.


به گزارش رواق به نقل از روابط عمومی جامعه ایمانی مشعر، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در پنجمین نشست تخصصی دبیران ستادهای مردمی اربعین که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به اینکه مسئله اربعین امام حسین(ع) یک موضوع با اهمیت و عمیق است، اظهار کرد: خوشبختانه امروز شاهد حرکت امت و جامعه اسلامی به سوی زیارت امام حسین(ع) هستیم.
وی ادامه داد: زمانی که جامعه اسلامی این حرکت را انجام می‌دهد، لطف و عنایت ایشان شامل تمام اهالی جامعه می‌شود، در نتیجه حرکت در مسیر خدمت‌رسانی اربعین، حرکت در راستای تعالی جامعه است.
پناهیان با بیان اینکه حرکت خیابانی مردم در اربعین یکی از خودجوش‌ترین حرکات پس از انقلاب اسلامی بوده است، مطرح کرد: حرکت اربعین حرکت یک امت به سمت امام حسین(ع) است و به‌طورقطع تاریخ را تغییر خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه باید زیارت اربعین به طور حداکثری دنبال شود، عنوان کرد: سازماندهی حرکت اربعین توسط یک نهاد مرکزی غیرممکن است و تنها با عنایت الهی رقم خواهد خورد.
پناهیان با بیان اینکه در کنار تمام سلیقه‌های مختلف، همه به دنبال پرشورتر کردن مراسم اربعین هستند، خاطرنشان کرد: حکمرانی در ابعاد مختلف باید مردمی شود و این موضوع در کشور در حال دنبال شدن است.
وی با اشاره به اینکه تمام فعالان مردمی فرهنگی باید موضوع اربعین را جدی بگیرند، تصریح کرد: هیئت‌ها یک محله و یک جمع محدود را تحت تأثیر قرار می‌دهند اما موکب‌های اربعین هر شهر، تمام شهر را متأثر می‌کنند.
پناهیان با بیان اینکه باید از مردمی بودن اربعین دفاع کنیم، یادآور شد: اگر این حرکت عظیم دچار بروکرسی‌های اداری شود، نابود خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه جنس اربعین از جنس تعظیم شعائر الهی است، بیان کرد: دشمن درحال نقشه‌ریزی برای برهم زدن نظم اربعین است و هدف ما خنثی کردن این نقشه‌هاست.
پناهیان با بیان اینکه باید برای استفاده از ظرفیت بنرهای ورودی موکب‌ها نیز برنامه‌ریزی شود، ابراز کرد: باید حکمرانی اربعین را افزایش دهیم و برای این کار در مرحله نخست حکمرانی مردمی در موضوع اربعین تثبیت شود.
وی با اشاره به اینکه الگوی مردمی اربعین می‌تواند در موضوعات مختلف به‌کار گرفته شود، اظهار کرد: طبقه‌بندی، سطح‌بندی و تنظیم رفت‌وآمد زائران اربعین باید توسط خود مردم انجام شود.
این خطیب با بیان اینکه حرکت کاروانی در اربعین برکت زیادی دارد، عنوان کرد: فعالان مردمی فرهنگی مردم و زائران را به این نوع حرکت تشویق کنند.
وی با اشاره به اینکه ضروری است استقبال و بدرقه از زائران اربعین جدی‌گرفته شود، مطرح کرد: اگر حکمرانی مردمی اربعین جدی‌تر گرفته شود می‌توانیم این حرکت‌ها را تقویت کنیم.
پناهیان با بیان اینکه نباید به اربعین حداقلی نگاه کنیم، خاطرنشان کرد: اگر این نگاه شکل بگیرد، حکومت خلأ‌ها را پر خواهد کرد و به تدریج جایگزین مردم خواهد شد.