printlogo


نکته ها / آیت‌الله مجتبی تهرانی
این 3 خصلت تو را به آستانه کفر می‌کشاند


یکی از راویان به نام یزید بن صائغ می‌گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم شخصی شیعه است. این تعبیر کنایی در روایات است که نمی‌خواستند به اصطلاح لغت «شیعه» را بگویند و این تعبیر را استفاده می‌کردند: «رَجُلٌ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ» یعنی از آن‌ها کسی است که شما را قبول دارد؛ ائمه  را به امامت قبول دارد، اما این سه تا کار را می‌کند.
یک، «إِنْ‌ حَدَّثَ‌ کَذِب» باکی از دروغ گفتن ندارد. ساده‌اش کردم؛ حرف که می‌زند، در حرف‌هایش دروغ می‌گوید.
دو، «وَ إِنْ وَعَدَ أَخْلَفَ» وقتی وعده می‌کند خلف وعده هم می‌کند. می‌روی پیشش مثلاً می‌گویی فلانی! طلبم را بده. می‌گوید: برو پنجشنبه بیا به تو بدهم؛ همان موقع دارد ولی می‌گوید برو پنجشنبه بیا؛ همان موقع می‌داند پنجشنبه نمی‌خواهد بدهد. مراد این است، همان موقع که دارد وعده می‌دهد قصد عمل به آن را ندارد. 
سوم: «وَ إِنِ اؤْتُمِنَ خَانَ» وقتی او را آدم امین به حساب می‌آورد؛ حالا هرچه، مالی، غیرمالی؛ چیزی را به عنوان امانت پیشش می‌گذارد، چکار می‌کند؟ خیانت در امانت می‌کند. بسیار خب، شیعه هم هست، شما را هم به امامت قبول دارد؛ ولی این سه کار را می‌کند. هم باکی از دروغ گفتن ندارد، هم تخلف می‌کند در وعده‌هایی که می‌دهد، هم از این طرف، خیانت در امانت می‌کند. «مَا مَنْزِلَتُهُ» جایگاه ایمانی‌اش را برای ما بگویید که این آدم چه جایگاهی دارد. 
قَالَ(ع): «هِيَ أَدْنَى الْمَنَازِلِ مِنَ الْكُفْرِ» می‌دانی جایگاهش از نظر ایمانی چه جایگاهی است؟ نزدیک‌ترین جایگاه به کفر است.
 یک حرکت دیگر بدهد از ایمان خارج می‌شود؛ اما «وَ لَيْسَ بِكَافِرٍ» هنوز خارج نشده است. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ «هِيَ أَدْنَى الْمَنَازِلِ مِنَ الْكُفْرِ وَ لَيْسَ بِكَافِرٍ» هنوز کافر نشده است. حالا یعنی چی؟ معنایش این است این اعمالی که به نظر شما هیچ چیز نمی‌آید؛ بعضی‌هایش باد هواست. مثل دروغ گفتن، خلف وعده کردن، نعوذبالله خیانت در امانت کردن، بدانید! این‌جوری نیست. این‌ها ایمان را می‌ساباند، تضعیف می‌کند. اگر این سه تا کنار هم بیایند، یک مختصر حرکت، دیگر رد می‌شوی، از چی؟! از جایگاه ایمان و در کفر سقوط می‌کنی، توجه کنید چه عرض کردم. 
من روایت را خواندم که شیعه هم بوده است. «رَجُلٌ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ»، اولش این را می‌گوید؛ شما را هم قبول دارد، شما را امام می‌داند اما این کارها را هم می‌کند. گفت جایگاهش چه است؟ جایگاهش نزدیک‌ترین جایگاه‌ها به کفر است؛ ولی هنوز کافر نشده است.