printlogo


جو بایدن حملات در سوریه را علیه ایران خواند، مقاومت نیز از پاسخ قاطع سخن گفت
پیام رخدادهای سوریه چیست؟
بامداد پنجشنبه بود که منابع رسانه‌ای از حملات گسترده نظامیان آمریکایی به مواضع گروه‌های مقاومت در شرق سوریه برای دومین شب متوالی خبر دادند.


براساس گزارش‌ها نیروهای وابسته به آمریکا مناطقی را اطراف شهرهای «المیادین» و «القوریه» در حومه استان دیرالزور هدف قرار دادند. همچنین گفته می‌شود بالگردهای آمریکایی به پایگاه مقاومت در نزدیکی «قلعه الحربه» در المیادین حمله کردند. 
تهاجم جدید در حالی روی داد که اشغالگران آمریکایی شب چهارشنبه نیز بخش‌هایی از خاک سوریه را هدف قرار داده بودند. این حملات البته با پاسخ سریع و قاطع مقاومت روبه‌رو شد. شامگاه پنجشنبه منابع خبری از حمله در سومین شب متوالی به نظامیان تروریست آمریکایی در سوریه خبر دادند. دو پایگاه نظامی ارتش ایالات متحده هم چهارشنبه شب در میدان نفتی «العمر» و میدان گازی «کونیکو» در شرق سوریه هدف حملات راکتی و پهپادی قرار گرفتند. فرماندهی مرکزی آمریکا مدعی شد در حمله راکتی به پایگاه نظامی آمریکا در میدان کونیکو حومه دیرالزور تنها یک نظامی آمریکا زخمی شده است. با وجود این، شبکه ‌ای‌بی‌سی‌نیوز به نقل از یک مقام آمریکایی از زخمی شدن شمار نامعلومی از نظامیان این کشور در این حملات خبر داده است.
اما رخدادهای اخیر در سوریه از چند نظر دارای اهمیت است. نکته جالب نخست حملات اخیر، پذیرش رسمی این تخاصم از سوی بالاترین مقام سیاسی آمریکاست. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در پیامی حمله تجاوزکارانه ارتش این کشور در شرق سوریه را به اطلاع رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس موقت مجلس سنا رساند و مدعی شد در این حملات تأسیسات مورد استفاده گروه‌های تحت حمایت ایران هدف قرار گرفته است. اما نکته جالب دیگر این است همزمان با ادامه حملات تجاوزکارانه ارتش آمریکا به خاک سوریه، رژیم صهیونیستی نیز از فرصت استفاده کرده و بار دیگر مناطقی در حماه و طرطوس را هدف قرار داده است. همه این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که رژیم صهیونیستی در چند روز اخیر ضمن اعلام صریح مخالفت با احیای توافق‌نامه هسته‌ای با ایران به صراحت تأکید کرده به چنین توافقی پایبند نخواهد بود. 
همین مسئله ناظران سیاسی را در تحلیل اتفاقات سوریه به سمت اخبار مربوط احیای برجام کشانده است. در حمله به تأسیسات گازی کونیکو از پنج فروند راکت فجر ۱ استفاده شده است. راکت فجر یک همان راکت مینی کاتیوشاست که به وفور در عراق و سوریه از آن علیه اهداف آمریکایی بهره گرفته می‌شود ولی هدف از نام بردن از آن در اخبار، ارسال پیام مستقیم به اشغالگران بود. طرف آمریکایی باید به‌صراحت متوجه این مسئله مهم و بنیادی شود که در موقعیتی نیست بخواهد به صورت رسمی از حمله به مواضع ایران در عراق یا سوریه خبر دهد و عواقبی برایش نداشته باشد. ایران به طرف آمریکایی اعلام کرد هر حمله‌ای با پاسخی مستقیم روبه‌رو خواهد شد و همزمانی این حمله با اعلام خبر ارسال پاسخ آمریکا در مورد برجام باز هم اتفاقی نیست. طرف آمریکایی با حمله به مواضع متحدان ایران در سوریه فکر می‌کرد در زمانی دست به عمل زده که ایران در موقعیت پاسخ نیست و می‌تواند بگوید دست برتر را دارد، اما متوجه شد این برداشت به‌شدت اشتباه است و تصمیم ایران راهبردی و غیرقابل برگشت است.

خبرنگار: هدایت جاویدان