printlogo


قدس تازه‌ترین خبرها را درباره مذاکرات رفع تحریم بررسی می‌کند
وقت‌کشی برجامی آمریکا
در روزهای گذشته پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقیمانده در مذاکرات رفع تحریم از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی از طرف ایرانی اعلام وصول شد.


به گفته کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، دولت ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد. هرچند هنوز هیچ اظهارنظر رسمی در خصوص ابعاد و جزئیات پاسخ کاخ سفید منتشر نشده، اما برخی منابع گمانه‌زنی‌هایی در خصوص نظرات آمریکا منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد احتمالاً آمریکا همچنان با وقت‌کشی و بهانه‌تراشی به دنبال استمرار مذاکرات هستند نه توافق. 
برخی رسانه‌های مرتبط با رژیم کودک‌کش صهیونیستی با اشاره به سفر اخیر «ایال هولاتا» مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی به واشنگتن نوشته‌اند این مقام ارشد اسرائيلی در دیدار با مقام‌های آمریکایی از مواضع سخت بایدن در قبال متن پیشنهادی ایران مطلع شده ‌است. 
«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز روز گذشته در جریان یک نشست خبری در الجزایر  بدون اشاره به بی‌مسئولیتی آمریکا و غرب در خصوص پرونده هسته‌ای افزود: اکنون توپ در زمین ایرانی‌هاست تا برای دستیابی به توافق از برنامه موشکی و اقدامات بی‌ثبات کننده خود در منطقه دست بردارند. 
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که در ماه‌های گذشته به نقش آفرینی منفی در مذاکرات شناخته‌ می‌شود، در مصاحبه‌ای با رسانه‌های غربی باردیگر با بهانه‌جویی در حوزه نظارت‌های پادمانی، با جانب‌داری از رژیم صهیونیستی اعلام کرده روی مأموریت خودم متمرکز هستم و امیدوارم آن‌ها به زودی با ما 
همکاری کنند». 
دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها از عصبانیت این رژیم نسبت به مذاکرات وین پرده برداشته و با اشاره به  احتمال رسیدن ایران و آمریکا به توافق 100درصدی، آن را یک اتفاق بد برای اسرائیل قلمداد کرده است.  
وزیرامورخارجه کشورمان نیز که برای تقویت روابط خارجی به آفریقا سفر کرده با حضور در جمع ایرانیان مقیم تانزانیا از جدیت تهران روی موضوعات باقیمانده پادمانی خبرداده و  تصریح کرده در شرایطی که همه طرف‌ها به برجام برمی‌گردند، نباید برخی اتهامات بی اساس آژانس علیه ایران،‌ مثل استخوان لای زخم، باقی مانده باشد و آن‌ها بخواهند هر زمان که خواستند این ادعاهای برخاسته از محیط 
ناامن کننده رژیم صهیونیستی را تکرار کنند. در همین رابطه، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز به رسانه‌ها گفته است:  «در حال برنامه ریزی کلان اقتصادی بدون توجه به برجام هستیم، ولی اگر برجام به نتیجه رسید برای آن نیز 
برنامه داریم». 
دولت ایالات متحده نباید از یاد ببرد طرف خارج شده از برجام واشنگتن است و نه ایران، بنابراین اگر قرار باشد پذیرش تعهدات برجامی، عقب‌نشینی تلقی شود، این دولت آمریکاست که در صورت بازگشت به برجام از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده است.

خبرنگار: حسین محمدی اصل