printlogo


مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان:
77 درصد ذخایر سدهای خراسان شمالی خالی است
مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خراسان شمالی، به تنش آبی ۲۳۸روستای خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: با توجه به خشکسالی‌ها، شاهد افزایش تنش آبی در سال جاری هستیم.


​​​​​​​رضا نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ادامه داد: به طور مداوم اگر سالانه تنش آبی تعدادی از روستاها را رفع کنیم، تعدادی روستای دیگر به این وضعیت دچار می‌شوند چراکه بسیاری از این روستاها از چاه‌های کم‌عمق تغذیه می‌شوند.
وی افزود: تأمین آب پایدار برای تمامی روستاهای استان در سال۱۴۰۱ افزون بر ۲هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تأمین آن طی یک یا دو سال ممکن نیست. باید به تناسب اعتبارات سالانه تعدادی از موارد را رفع کنیم.
سیدعقیل مرتضوی، مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان شمالی نیز اظهار کرد: اکنون ۷۷درصد سدها خالی است.
وی با تأکید بر اینکه در سال‌های پربارش مشکلی برای تأمین آب شرب نداریم، گفت: امسال نیز با همراهی مردم از خطر عبور کردیم اما باید تدابیری برای سال‌های بعد لحاظ شود.
مرتضوی گفت: رعایت الگوی کشت و سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی امری مهم است، اگر کشاورزان به کمک ما بیایند مشکل حل خواهد شد. نباید محصولات پر آب کشت شود و سطح زیرکشت را افزایش دهیم.
به گفته کارشناسان وضعیت آب در خراسان شمالی از مرز بحران عبور کرده است. حدود ۷۰ درصد از مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی قرار دارد. این در حالی است که پیشران اقتصادی این خطه بخش کشاورزی بوده، ازاین‌رو تداوم خشکسالی این بخش، کشاورزی را سخت کرده است.