printlogo


مدیر کل اقتصاد و دارایی استان خبر داد
شناسایی 46 ملک مازاد دولتی در خراسان رضوی
شرایط سرمایه‌گذاری اتباع خارجی در خراسان رضوی از جمله مسائلی بوده که در طول سالیان همواره مورد مناقشه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی بود.


مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی درباره فراهم کردن شرایط برای سرمایه‌گذاران خارجی در استان گفت: در بحث حضور سرمایه‌گذاران خارجی و تسهیل حضور آن‌ها در خراسان رضوی به ویژه با توجه به هم مرز بودن استان با دو کشور افغانستان و ترکمنستان باید گفت این شرایط نسبت به سالیان گذشته در مقایسه با سایر نقاط کشور بهتر شده؛ اما باید بگویم مطلوب نیست.
رضا خواجه نایینی در پاسخ به پرسش قدس که گفته می‌شود با اداره کل امور اقتصادی و دارایی با محدودیت‌هایی از جمله مشخص کردن چند نفر خاص برای انجام امور سرمایه گذاران خارجی و مشکلات و نارضایتی‌هایی که این موضوع برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد کرده است اظهار کرد: به طور حدودی تمام کسانی که می‌خواهند در استان سرمایه‌گذاری کنند، این فرصت برایشان ایجاد شده است که هم خودشان پیگیر امور مربوط به‌ سرمایه‌گذاری‌هایشان باشند و هم از نفراتی که مورد تأیید ما و سایر دستگاه‌های درگیر در این موضوع هستند می‌توانند برای پیشبرد کارشان استفاده نمایند که اگر هر کدام از این دو راه را بروند، بی‌شک مشکلی برایشان ایجاد نخواهد شد.
وی در مورد این شائبه که بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی تمایل دارند در صنعت گردشگری و هتل‌داری در استان و مشهد سرمایه‌گذاری کنند و باید سرمایه آن‌ها به سمت و سوی فرصت‌های دیگر نیز هدایت شود، بیان کرد: به هیچ عنوان این موضوع درست نیست اگر چه این تقاضاها سهم قابل توجهی را شامل می‌شود؛ اما باید گفت بیشتر سرمایه‌گذاری هم از نظر رقم و هم به لحاظ تعداد پروژه در بخش صنعت است وسرمایه‌گذاران خارجی تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و صنعت دارند و بیشترین سهم، مربوط به این بخش است.
خواجه نایینی درباره میزان درخواست سرمایه‌گذاری خارجی‌ها از ابتدای سال تاکنون گفت: از شروع سال تا امروز 28 طرح مصوب خارجی با 57 میلیون دلار سرمایه داشتیم که این میزان با 13 پرونده‌ای که 81 میلیون دلار آورده سرمایه خارجی خواهد داشت و در حال حاضر به هیئت سرمایه‌گذاری برای تأیید نهایی ارسال شده است میزان سرمایه اتباع خارجی که تمایل به سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی دارند در مجموع به رقمی افزون بر 138 میلیون دلار خواهد رسید.
  مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی همچنین در مورد آخرین وضعیت درگاه ملی صدور مجوزها در خراسان رضوی گفت: طبق آنچه که مورد نظر است از ابتدای مهر ماه در راستای تسهیل فضای کسب و کار، تمامی درخواست‌ها باید از طریق درگاه ملی صدور مجوزها انجام شود و دستگاه‌های متولی حق ندارند مدارک مورد نیاز را به روال گذشته از متقاضیان دریافت نمایند و باید تمامی درخواست‌ها و مراحل آن در درگاه ملی بارگذاری شود.
وی میزان اعتبارت در نظر گرفته شده استان برای رونق فضای کسب و کار و پرداخت تسهیلات به صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان را هزار و 370میلیارد تومان برای سال 1400 بیان کرد و افزود: تاکنون 750 میلیارد تومان از آن به متقاضیان پرداخت شده و 350 میلیارد تومان نیز مصوب شده است.
خواجه نایینی همچنین در مورد آخرین اقدامات درباره فروش املاک مازاد دستگاه‌های دولتی در خراسان رضوی عنوان کرد: فرایند آغاز املاک مازاد، فرایند زمان‌بَری است هر چند که باید گفت در باب شناسایی املاک مازاد خوب عمل کردیم و تاکنون 46 ملک شناسایی شده که بیشترین فرایند برای آن‌ها انجام شده است. هرچند معتقدم سرعت این کار کند است و باید با سرعت بیشتری به جلو برود که این نیاز به همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف دارد و امیدواریم برای این روند در 6 ماه دوم سال، اتفاقات خوبی واقع شود و کار سرعت بیشتری به خود بگیرد.
وی گفت: تاکنون 5 میلیارد تومان از املاک مازاد ادارات و دستگاه‌های دولتی در استان خراسان رضوی به فروش رسیده که 236 میلیارد تومان دیگر نیز در حال گرفتن مجوز فروش هستند.
 مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در پاسخ به سؤالی درباره پرداخت مالیات از طریق آستان قدس رضوی بیان کرد: آستان قدس رضوی مالیاتی را که برای این نهاد در نظر گرفته شده است پرداخت می‌نماید و منعی در این زمینه نداشته است.

​​​​​​​خبرنگار: هاشم رسایی‌فر