printlogo


اسکوچیچ: می‌خواهیم در قطر کاری کنیم که کسی انجام نداده است
انتظار فرش قرمز ندارم
به نقل از Vecenji در خیابان‌های تهران هرکسی که متوجه می‌شود اهل کرواسی هستید، با دست به شما می‌زند و نام اسکوچیچ را می‌آورد.

تعداد کمی از مردم ایران انتظار داشتند دراگان اسکوچیچ چند بازی مانده به پایان مقدماتی، موفقیتی تاریخی را بدست بیاورد و به‌عنوان صدرنشین راهی جام جهانی شود؛ با او در هتل المپیک گفت‌وگویی را انجام دادیم.

گمانه‌زنی زیادی در مورد جدایی شما از تیم ملی ایران وجود داشت.
من کسی نیستم که زیر بار غرور بروم و پس از انجام یک کار خوب، انتظار فرش قرمز را داشته باشم، اما انتظار احترام دارم. چون مشخص است که من شایستگی این شغل را دارم. کسانی هستند که به دلیل منافع مختلف سعی دارند هرکاری که انجام داده‌ام را بی ارزش نشان بدهند و وجه مشترک همه آن‌ها مقاومت در برابر واقعیت است. آن‌ها در تمام مراحل مقدماتی سعی کردند تنش ایجاد کنند تا تیم ملی با مشکل مواجه شود. همه آن‌ها نباید این واقعیت را نادیده بگیرند که این سریع‌ترین راهیابی یک تیم آسیایی به جام جهانی بود که با بیشترین برد و امتیاز رقم خورد.

اردوی تدارکاتی تیم ملی در کجا خواهد بود و با چه تیم‌هایی بازی تدارکاتی خواهید داشت؟
در صورت عدم تغییر، اردوی تیم ملی باید در وین باشد و رقبای ما اروگوئه و سنگال هستند.

شما با تیم ملی ایران به یک موفقیت تاریخی باورنکردنی دست یافتید و چند بازی مانده به پایان مسابقات مقدماتی به جام جهانی قطر راه یافتید. چگونه آن را انجام دادید؟
موفق شدم چون اولاً روی کارم متمرکز بودم، به حواشی توجه نکردم و هیچ حواس پرتی نداشتم. در ایران کار بسیار سختی است اما من مدت‌ها پیش درسی را یاد گرفتم: یا نظرات را نادیده بگیرید یا آن‌ها را به‌عنوان انگیزه در ذهن داشته باشید. من با این واقعیت کارم را شروع کردم که نمی‌توانم همه را راضی کنم

 چه انتظاری از بازی با آمریکا دارید؟ 
نمی‌توانیم بخش سیاسی این مسابقه را نادیده بگیریم. مطمئنم بازیکنانم برای آن بازی انگیزه بالایی خواهند داشت؛ زیرا برای همه در ایران اهمیت زیادی دارد. مطمئناً احساسات زیادی خواهد بود و نکته کلیدی دقیقاً نحوه کنترل این احساسات و تمرکز بازیکنان روی خود بازی است.
 
آیا در ایران انتظار دارند شما و تیم ملی برای اولین‌بار از مرحله گروهی جام جهانی صعود کنید و فشاری از این بابت احساس می‌کنید؟
چنین انتظاراتی وجود دارد و من هم انتظاراتم به این سمت می‌رود اما واضح است که در همه این موارد باید مقداری نگاه به واقعیت و فروتنی وجود داشته باشد. پس از صعود به جام جهانی که هدفمان بود، حالا هدف را تغییر داده‌ایم و از این بابت به خودمان فشار می‌آوریم چون می‌خواهیم کاری را انجام دهیم که هیچ‌کس نتوانسته انجام دهد

چیزی هست که این تیم ملی ایران بهتر از دو دوره قبلی باشد و بتواند به دور بعد برود؟
شاید یک خرده بی‌احترامی باشد تیم ملی اکنون را با تیم ملی قبلی مقایسه کنیم. در بازی‌های بزرگ بازیکنان بیشتر از سطح خودشان بازی می‌کنند و من شاهد فوتبالی بودم که بازیکنان ایرانی بالاتر از سطح خود نشان می‌دهند. این ویژگی تمام نسل‌های فوتبال ایران است. بعضی تیم‌ها راحت‌تر هستند وقتی توپ را در اختیار دارند و بعضی تیم‌ها برعکس. فکر کنم ایران باید روی این مسئله تمرکز کند چون این مثل یک کد ژنتیکی است (تیم باید سبک خودش را حفظ کند). این به معنی این است که ما خام هستیم و قرار نیست در جام جهانی فقط حمله کنیم و به تیم حریف فکر نکنیم؛ من نتیجه‌گرایی را زیر سؤال نخواهم برد.
 
شما مدت زیادی است که در ایران هستید، زندگی در این کشور را چگونه می‌بینید؟
قطعاً می‌خواهم پیش‌داوری و افسانه‌های منفی را از بین ببرم، برعکس چیزی که رسانه‌هایِ سطحی غربی نشان می‌دهند و دنیا را از ایرانی‌ها می‌ترسانند. دوست دارم همه هرچه بیشتر مردم ایران را ببینند و با آن‌ها آشنا شوند و می‌توانم به آن‌ها قول تجربه‌ای اصیل را بدهم. ایران کشوری است که بدون درخواست کمک، از شما می‌پرسند آیا نیاز به کمک دارید؟ مردم بهترین دلیل برای سفر به این کشور هستند.

ایرانی‌ها معتقدند کروات‌ها اصالتاً ایرانی هستند. با شما در این‌باره صحبت کرده‌اند؟
منظورت سرزمین اجدادی ماست که جزو ایران باستان است؟ اغلب مردم که به من نزدیک می‌شوند، سعی می‌کنند در این‌باره صحبت کنند. به نظر من این یک موضوع خوب برای ارتباط است و چندین بار در این‌باره با سفیرمان هم صحبت کردم و او هم از کشف اصل ماجرا خوشحال خواهد شد.

سرمربیگری در تیم ملی با تیم باشگاهی چه تفاوتی دارد؟
تفاوت زیادی دارد. در تیم ملی زمانی برای آماده‌سازی برای بازی ها وجود ندارد در حالی که در باشگاه شما هرروز بازیکن را در اختیار داری و می‌توانی تأثیر بیشتری روی آن‌ها بگذاری. در تیم ملی انتخاب خوب ترکیب و ایده خوب بازی خیلی مهم است؛ ما زمان زیادی برای زیر نظر گرفتن بازیکنان و آنالیز حریفان می‌گذاریم و هدفمان این است که تیم را متحد کنیم؛ تیمی که مثل تیم باشگاهی همگن نیست و باید بازیکنانی را که کنار هم بازی نکرده‌اند متحد کنم. 

درباره ستاره‌ها در تیم‌ها چه فکری می‌کنی؟
بازیکنانی که ستاره هستند معمولاً از استعداد و غریزه‌شان تبعیت می‌کنند و باید بتوانند در لحظه تصمیم بگیرند؛ آن‌ها از آنچه در زمین اتفاق می‌افتد جلوتر هستند. تیم هم به کنترل نیاز دارد، هم به هرج و مرج و هم به ستاره‌ها و هم کسانی که نمی‌شود به آن‌ها گفت ستاره.