printlogo


رمزگشایی از اقدامات تحریک‌آمیز قومیتی جمهوری‌آذربایجان علیه ایران
نسخه «گالیوریسم» غرب برای خاورمیانه چیست؟
پس از جنگ 33 روزه بین لبنان و رژیم‌صهیونیستی، کاندولیزا رایس از طرح امنیت و قدرت محوری جدید موسوم به «طرح خاورمیانه جدید» پرده برداشت.


​​​​​​​خاورمیانه جدید منطقه‌ای بود که بیشتر حکومت‌ها در آن لیبرال و متحد آمریکا بودند. کشورهایی هم که همکاری نمی‌کردند مشمول مبارزه با تروریسم و اعمال تحریم شده و بنابراین در مسیر تغییر رژیم از مسیر زور قرار می‌گرفتند. این طرح بر سه مؤلفه تروریسم، اسرائیل و تسلیحات کشتار جمعی تأکید داشت و تداوم پروژه خاورمیانه بزرگ‌تر آمریکا به شمار می‌رفت که در آن واشنگتن به دنبال تغییر در تحولات منطقه‌ای ناشی از تأثیرگذاری اسلام سیاسی در خاورمیانه بود و دو راهبرد را مد نظر قرار می‌داد؛ 1- رویکرد تغییر رژیم با روش‌های سخت‌افزاری 2- ایجاد اصلاحات ساختار سیاسی در کشورهای متحد آمریکا.

خاورمیانه یا سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها
اما هدف اصلی طرح خاورمیانه جدید را می‌توان این‌گونه بیان کرد: تجزیه برخی کشورهای بزرگ و اصلی خاورمیانه (از جمله ایران) و ایجاد کشورهای کوچک مبتنی بر قومیت که هر یک برای حفظ منافع و امنیت خود نیازمند حمایت آمریکا باشند؛ همچنین  تضعیف جریان مقاومت به رهبری ایران. در کنار طرح یاد شده، «سناریوی گالیوریسم» نیز پیشتر در ارتباط با تجزیه خاورمیانه مطرح شده بود و خاورمیانه را به دوبخش غرب آسیا و شمال آفریقا تقسیم کرده و آن را «لی‌لی‌پوت» نامیده است که از میان 6گالیور که شامل عربستان، مصر، ترکیه، عراق، ایران و اسرائیل می‌شوند، پنج کشور نخست باید تجزیه شوند و تنها گالیور ششم که اسرائیل است، باقی می‌ماند و لی‌لی‌پوت خاورمیانه را سرپرستی و رهبری می‌کند.
طرح خاورمیانه جدید و تجزیه کشورهای بزرگ خاورمیانه به نفع رژیم صهیونیستی، برخلاف افرادی که معتقدند فراموش و کنار گذاشته شده، با توجه به تحولاتی که صورت گرفته و در حال شکل گرفتن است از جمله حضور اسرائیل در اربیل عراق، تحولات سوریه، عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عربی و به‌تازگی با ترکیه و نفوذ رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان، به نظر می‌رسد به طور جدی و قوی پیگیری می‌شود. 

خوش رقصی باکو در پازل صهیونیستی
نکته جالب درباره ایران آن است این بار دشمنان انقلاب اسلامی، تمرکز خود را بر منطقه آذربایجان ایران گذاشته و قصد دارد با تکیه بر مباحث قومیتی چون پان‌ترکیسم و به‌خصوص پان آذریسم که باکو بیشتر آن را پیگیری می‌کند، به خواسته‌هایشان برسند. حال جمهوری آذربایجانی که خود روزگاری جزئی از کلی به‌نام ایران بوده امروزه به دنبال برتری نظامی در مقابل حریف ارمنستانی و پیروزی در جنگ 44 روزه 2020 و مهم‌تر از همه تکیه‌گاه و حامی مطمئن دانستن رژیم صهیونیستی و ایالات متحده برای خود، از طرفی دچار توهم قدرت شده و از طرف دیگر به نظر می‌رسد از بازیچه و آلت دست بودن خود برای آن‌ها بی‌اطلاع باشد و یا دوست دارد این‌گونه به نظر برسد. حضور رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان و داشتن فعالیت‌های امنیتی و اطلاعاتی و جاسوسی علیه ایران در کنار تحریکات قومیتی بر کسی پوشیده نیست؛ از جمله آن‌ها حضور خانم «برندا شیفر» در جمهوری باکو به عنوان مشاورِ رئیس شرکت نفت جمهوری آذربایجان با تز دکترای مرتبط با تجزیه منطقه آذربایجان ایران است. همچنین رونمایی از کتاب «داستان‌های سحرآمیز تبریز» توسط سفیر کنجکاو و جوان اسرائیل در باکو «جان دیک» و همچنین معاون سابق پنتاگون که در روزهای گذشته دست به تحریک زده و خبرساز شده بودند.
با این اوصاف، باکو دست به اقدام تحریک‌آمیز جدیدی با شروع برنامه یوتیوبی به نام «صدای آذربایجان جنوبی» زده است. گرداننده کانال یوتیوبی «رئاکسیا تی وی» از جمهوری آذربایجان، «زائور غریب اوغلو» اعلام کرد این برنامه یک بار در هفته برای طرح موضوعات مرتبط با آذربایجان جنوبی پخش خواهد شد. «اژدر تقی زاده» عنصر تجزیه‌طلب فراری که مورد حمایت جمهوری باکو است نیز به خاطر تأسیس این برنامه یوتیوبی تشکر کرده و گفته است: «کور از خدا چه می‌خواهد؟ دو چشم بینا. از این برنامه برای طرح موضوعات خود استفاده خواهیم کرد». به نظر می‌رسد تحریک قومیت‌گرایی و ادعاهای جدایی‌طلبانه ضد ایرانی از اهداف این برنامه خواهد بود.