printlogo


با دعوت مرکز اسلامی مسکو صورت پذیرفت
نوحه‌‌خوانی مهدی رسولی برای مسلمانان روسیه


​​​​​​​مهدی رسولی، مداح سرشناس کشورمان به دعوت مرکز اسلامی مسکو، در دهه سوم ماه محرم راهی روسیه شد تا در این مرکز به مرثیه‌خوانی بپردازد. در این مراسم که بیشتر مخاطبان آذری‌زبان بودند، او نیز روضه و نوحه‌هایی به زبان آذری خواند. به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی رسولی، مداح سرشناس کشورمان محرم امسال به دعوت مرکز اسلامی شهر مسکو راهی روسیه شد تا در این مرکز به مرثیه‌خوانی بپردازد. آذری‌زبانان مخاطبان اصلی مجالس این مرکز اسلامی هستند که از حضور مهدی رسولی که به زبان آذری تسلط دارد و روضه‌ها و نوحه‌های جانسوزی هم با بهره‌گیری از قابلیت‌های نغمات این زبان می‌خواند، استقبال بسیار بالایی کردند. مهدی رسولی در میان شیعیان روسیه محبوب و پرطرفدار است، برای همین اهالی شهرهای مختلف روسیه برای حضور در این مراسم همگی راهی مسکو شده بودند، به‌گونه‌ای که به گفته مسئولان این مرکز، جمعیت حاضر برای عزاداری در این روز، بیش از زمان‌های دیگر بود. یکی از عزاداران که از سیبری به این مراسم آمده بود، می‌گفت: «بیش از پنج ساعت و نیم در خود کشور روسیه در هواپیما بودم تا خودم را به این مراسم برسانم».

سینه‌زنی پرشور آذری‌زبانان روسیه
مسلمانان روسیه با مداحی‌های مهدی رسولی در این مراسم سینه‌زنی پرشوری داشتند، طوری که این مداح کشورمان نیز شور بیشتری پیدا کرده بود. او نوحه‌های آذری و حتی تعدادی از نوحه‌های فارسی خود را که در محرم امسال خوانده بود، به زبان آذری خواند. شاعران نوحه‌های فارسی او را به آذری ترجمه کرده بودند و او نیز خواند که با استقبال بسیار روبه‌رو شد.  این عزاداران درخواست بسیاری از مهدی رسولی داشتند که نوحه معروف خود «تسبیحات حضرت زهرا(س)» را بخواند، او نیز این نوحه را به زبان فارسی خواند و با اینکه بیشتر جمعیت حاضر آذری‌زبان بودند، تمام این نوحه را با او همراهی کردند و اشعار را خواندند. این همخوانی تصاویر بسیار زیبایی در این مجلس عزاداری رقم زد.

جای خالی محمدباقر منصوری
مرکز اسلامی مسکو چند سالی است که اقدام به برگزاری مجالس عزاداری در ماه محرم کرده است. علاوه بر عزاداری دهه اول، روز سوم امام، هفتم امام و در اربعین حضرت نیز مجالس عزاداری برگزار می‌کنند. سخنران این مراسم آیت‌الله عاملی اردبیلی بود و مرحوم محمدباقر منصوری، مداح اردبیلی کشورمان نیز دوسال دهه اول محرم در این مراسم مرثیه‌خوانی کرده بود.
در این مراسم عزاداری در دهه سوم محرم‌الحرام ۱۴۴۴، حجت‌الاسلام اکبری جدی سخنرانی و مهدی رسولی مرثیه‌خوانی کرد. سخنرانی این مراسم کامل به زبان آذری بود و مهدی رسولی نیز در نخستین سفرش به این کشور تلاش کرد نوحه‌های مختلفی را به زبان آذری بخواند.
مهدی رسولی در روزهای آینده در مجالس دیگری هم در شهرهای مختلف روسیه مرثیه‌خوانی خواهد کرد و سپس در دهه اول ماه صفر، به مدت ۶ روز همزمان با سالروز شهادت حضرت رقیه(س) به دعوت تولیت این آستان به سوریه خواهد رفت و ۶ شب در این حرم مطهر به مرثیه‌خوانی خواهد پرداخت.