printlogo


تأکید سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه بر حریت امامان جمعه
خط‌‌دهی متمرکز و ملی در خصوص خطبه‌ها نداریم
سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در نشست خبری در آستانه روز «نمازجمعه» گفت: خط‌‌‌دهی مشترک از یک نقطه واحد برای همه صورت نمی‌گیرد و ائمه جمعه با حریت کامل تحلیل و نقد خود را به یک مسئول یا موضوع و مسئله ابراز می‌کنند.


به گزارش ایکنا، در آستانه فرارسیدن ۵ مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین علی نوری، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، صبح روز یکشنبه ۲ مردادماه برگزار شد.
بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام نوری در آغاز این نشست با قدردانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌خاطر فراهم آوردن ثبت 5 مرداد به عنوان روز نمازجمعه، عنوان کرد: از مدیریت صدا و سیما هم که زمینه اولین برنامه تلویزیونی اختصاصی نماز جمعه را فراهم کردند تشکر می‌کنم. این برنامه قراراست با عنوان «قرارگاه» روزهای جمعه از شبکه قرآن به مدت دو ساعت پخش شود و در زمینه نمازهای جمعه با ائمه جمعه و کارشناسان بحث و گفت‌وگو می‌شود.

گردهمایی امسال ائمه جمعه با شعار «نماز جمعه، قرارگاه جهاد تبیین»
نوری با تشریح برخی ویژه‌برنامه‌های مربوط به ۵ مرداد، گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور را رأس برنامه‌های ستاد بزرگداشت ۵ مرداد شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه دانست و گفت: این گردهمایی از دوشنبه ۳مرداد با حضور در حرم مطهر امام(ره) و بیعت با آرمان‌های امام(ره) آغاز می‌شود و تا چهارشنبه ادامه پیدا می‌کند که در آن، رؤسای قوای سه‌گانه حضور یافته و سخنرانی خواهند کرد. 
نوری اظهار کرد: گردهمایی در چهارشنبه ۵ مرداد، با دیدار با رهبر معظم انقلاب و استماع بیانات معظم‌له پایان خواهد یافت. شعار گردهمایی امسال «نمازجمعه، قرارگاه جهاد تبیین» است و ان‌شاءالله با یک برنامه‌ریزی بسیار خوب شاهد یک گردهمایی بسیار پرمحتوا خواهیم بود.

نمازجمعه مردمی‌ترین و مطالبه‌گرترین جایگاه درزمینه حقوق مردم است
سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در خصوص برخی مباحث درباره نوع مواجهه ائمه جمعه با مسائل و مشکلات و عدم نقش فعال و مطالبه‌گرانه آن‌ها در نمازهای جمعه گفت: از نظر ما اغلب ائمه جمعه فهرست بسیار بلندی از مطالبات و مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را مطرح می‌کنند و مردمی‌ترین و مطالبه‌گرترین جایگاه درزمینه حقوق مردم همین نمازهای جمعه است.
وی بیان کرد:‌ بخشی از این تلاش در شبکه‌های ما منعکس می‌شود اما قبول داریم که انعکاس رسانه‌ای ما ضعیف است و نتوانستیم حقیقت این شبکه نورانی را تبیین کنیم. از رسانه‌ها در این راستا درخواست کمک و همکاری بیشتر برای انعکاس بهتر داریم.
وی تأکید کرد: بی‌شک نماز جمعه و تریبون نماز جمعه، تریبون مطالبه‌گری حقوق مردم و حمایت از سیاست‌های کلان نظام و دولت است و ان شاءالله بتوانیم با کمک اصحاب رسانه پوشش و انعکاس بهتر و دقیق‌تری از مطالبه‌گری ائمه جمعه داشته باشیم.
وی با اشاره به حجم تخریب‌ها در فضای مجازی علیه نماز جمعه و ائمه جمعه گفت: این مسئله حقیقتاً کام جامعه را تلخ و فضای رسانه‌ای را آلوده می‌کند. توصیه ما این است در موضوعاتی که ابهام، شبهه، سؤال، تحریف یا شایعه‌ای درزمینه بیانات ائمه جمعه صورت می‌گیرد به اصل بیانات مراجعه کنند.
 
مطالبه‌گری مصداقی در مورد اشخاص را توصیه نمی‌کنیم
وی درباره احتمال تغییرات در میان ائمه جمعه گفت: از سال ۱۳۹۶ تا به امروز ۲۲۶ انتصاب صورت گرفته و به عبارتی این تعداد طلبه و روحانی وارد نهاد امام جمعه شدند؛ میانگین سنی این ورودی‌های جدید ۴۰ سال است که همین، متوسط سن ائمه جمعه سراسر کشور را به 49.2سال رسانده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره آثار و نتیجه مطالبه‌گری ائمه جمعه و میزان تأثیرگذاری این مطالبه‌گری‌ها گفت: مطالبه‌گری امام جمعه بیان سخن و درد مردم از تریبون نماز جمعه است و مردم احساس می‌کنند حرف و خواسته آن‌ها شنیده شده و بلند گفته می‌شود و خود همین گام اول بسیار مؤثر است.
نوری ابراز کرد: اینکه مطالبه‌گری به صورت مصداقی در مورد یک شخص مطرح شود را توصیه نمی‌کنیم. ائمه جمعه در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها به عنوان رئیس حضور دارند و عضو حدود ۱۴ شورا هستند و می‌توانند در فرایندهای اداری و سازمانی پیگیر مطالبات مردمی باشند. توصیه رهبر معظم انقلاب به ائمه جمعه این بود که از مبادی قانونی و فرایندهای اداری پیگیر امور مردم باشید، مسئول مرتبط را دعوت و به او یادآوری کنید. احیاناً اگر این مسیر به نتیجه نرسید، در آخر امر به خطبه‌ها برسد و این مطالبه را عمومی کنید تا مسئول مربوط، به همکاری و همراهی مبادرت ورزد و البته ممکن است عکس این هم اتفاق بیفتد.

ارسال متن واحد به ائمه جمعه برای خطبه یک ادعای دروغ است
نوری درباره توجیه شدن برخی ائمه جمعه از سوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه که گاه سخنان هزینه‌ساز و حاشیه‌ای مطرح می‌کنند، گفت: یک ادعای غلطی درباره شورای سیاست‌گذاری مطرح می‌شد که متن واحدی به ائمه جمعه برای خطبه ارسال می‌کند، اما از طرفی این مسئله مطرح می‌شود که چرا شورای سیاست‌گذاری در مقابل برخی سخنان ائمه جمعه کاری نمی‌کند و این دو ادعا متناقض است. این نشان می‌دهد ائمه جمعه کاملاً اختیار دارند و در جایگاه خطیب و امام جمعه، خودشان متن سخنان را تنظیم و تحلیل و ارائه می‌کنند و باید پاسخگوی تمام سخنان خود باشند.
وی تأکید کرد: بنابراین یک خط‌‌دهی مشترک از یک نقطه واحد برای همه صورت نمی‌گیرد و ائمه جمعه با حریت کامل تحلیل و نقد خود را درباره یک مسئول یا موضوع و مسئله ابراز می‌کنند. حتی در خطبه‌های اول، امام جمعه به عنوان یک مجتهد دینی تحلیل خود را از یک فرع فقهی یا مسئله اخلاقی ارائه می‌دهد. بنابراین شورا هیچ خط‌‌دهی متمرکز و ملی در خصوص خطبه‌ها ندارد.
نوری یادآور شد: بر این اساس، ائمه جمعه هم در خصوص ارائه‌ها و برداشت‌های دینی و فقهی و همین‌طور نظرات سیاسی باید پاسخگو باشند. بعضی مواقع ضریب‌های رسانه‌ای و نوع انعکاس، این برداشت را ایجاد می‌کند که سخن یک امام جمعه حاشیه‌سازی کرده و البته در برخی مواقع خود امام جمعه درباره یک بخش از سخن خود یا مثلاً ارائه آمار اشتباه عذرخواهی کرده است. ما هم به عنوان نقطه ستادی نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم رصد و ارزیابی‌های لازم را انجام می‌دهیم و اگر لازم باشد تذکر و تغییراتی انجام می‌دهیم.