printlogo


با کشف 3هزار و 500 کیسه آرد تاریخ مصرف گذشته فاش شد
تولید کیک و کلوچه با آرد فاسد و سبوس دامی!
مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در هنگام اجرای یک طرح نظارتی و بازرسی از یک واحد تولیدی کیک و کلوچه شناخته شده، حدود 3هزارو 500 کیسه آرد صنف و صنعت که بخش عظیمی از آن در پایش میدانی تاریخ مصرف‌گذشته به نظر می‌رسید کشف و ضبط شد.


ناصر شعربافیان در تشریح دیگر زوایای این ماجرا به قدس گفت: نظارت و بازرسی از واحد‌های تولیدی باتوجه به نوع تولید محصول به صورت مستمر و دقیق در دستور کار کارشناسان جهاد کشاورزی خراسان رضوی قرار دارد و برای جلوگیری از تخلف‌های وابسته مانند تقلب، احتکار و... تیم ویژه‌ای پیگیری مسائل مربوطه را در دستور کار دائم خود قرار داده است. وی بیان کرد: باتوجه به توضیحات داده شده، چند روز پیش قرار شد یک گشت مشترک با حضور رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد و کارشناسان جهاد کشاورزی استان صورت گیرد که در پی آن، چندین واحد تولیدی در جاده قدیم مشهد-قوچان هدف این اقدام مشترک بود و برای آن برنامه‌ریزی شد.
از سوی دیگر با تجربه‌ای که در این زمینه وجود دارد، تمامی گشت‌های نظارتی بدون اطلاع قبلی و به صورت سرزده انجام می‌شود تا در صورت وجود سوءجریان در واحد و یا مکانی خاص، ماجرا مورد شناسایی و اعمال قانون قرار گیرد.

آردهای کپک‌زده زیر باد و باران
مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اشاره‌ای به کشف محموله سنگین آرد صنف و صنعت حاشیه‌ساز کرد و در ادامه افزود: وقتی کارشناسان برای بازرسی به یک واحد تولیدی شناخته شده که در حوالی جاده قدیم مشهد به قوچان قرار داشت مراجعه کردند با حجم زیادی از کیسه‌های آرد که زیر یک سایه‌بان و در فضای باز روی هم دپو شده بود مواجه شدند.
باتوجه به اینکه مکان نگهداری کیسه‌های آرد منطقی و استاندارد به نظر نمی‌رسید، کارشناسان روی موضوع دقیق‌تر شدند و در پی آن مشاهده شد حدود 3هزارو 500 کیسه آرد مخصوص صنف و صنعت درحالی نگهداری می‌شوند که تعداد زیادی از آن‌ها تاریخ مصرف گذشته بودند. حتی بخش دیگری از این محموله آرد دچار کپک‌زدگی و حتی آب‌خوردگی بود که بررسی بیشتر در این زمینه در دستور کار قرار گرفت.


تولید کیک و کلوچه با سبوس دامی!
شعربافیان همچنین به موضوع عجیب دیگری در این زمینه اشاره کرد و گفت: وقتی کارشناسان به محل خط تولید این کارخانه تولید کیک و کلوچه مراجعه کردند معلوم شد محموله‌های مشکوک در خط تولید در حال استفاده هستند که دستور توقف این اقدام در محل صادر شد.
از سوی دیگر وجود کیسه‌های سبوس دامی تاریخ مصرف‌گذشته در محل که از آن‌ها در فرایند تولید محصولات استفاده می‌شد هم مورد توجه کارشناسان قرار گرفت. درحالی این اقدام غیرقانونی نیز لو رفت که دستور ضبط تمامی 3هزارو 500 کیسه آرد صنف و صنعت توسط مقام مسئول تعزیرات حکومتی حاضر در محل صادر شد و نمونه‌برداری از محموله صورت گرفت.
وی افزود: اینکه محموله مذکور از کجا تهیه شده و چرا تا به امروز در محل باقی مانده بود و همچنین دیگر حواشی ماجرا در حالی در دستور کار کارشناسان قرار گرفت که موضوع تقلب در تولید، یکی از ابعاد مهم این ماجراست که در این زمینه هم اقدام‌های فنی و کارشناسی در حال انجام است.

تخلف یک شیرینی‌پزی معروف!
براساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی تیم رسانه‌ای مشخص شد پرونده‌ای مشابه در دادسرای مشهد برای یکی از شیرینی‌پزی‌های شناخته شده مشهد آن‌هم به دلیل تولید شیرینی و عرضه آن با آرد تاریخ مصرف گذشته مفتوح است. این تخلف هم زمانی لو رفت که مأموران پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی به ماجرا مشکوک شدند و پس از هماهنگی با قاضی شریعت‌یار معاون دادستان مشهد در حوزه پیشگیری از وقوع جرم، همراه با کارشناسان جهاد کشاورزی استان به محل شیرینی‌پزی مذکور مراجعه کردند. در ادامه مشخص شد در محل این شیرینی‌پزی که در شهر به تولید باکیفیت شیرینی شناخته می‌شود، 74 کیسه آرد تاریخ مصرف‌گذشته وجود دارد که کارگران کارگاه از بخشی از آن برای تولید شیرینی استفاده کرده بودند. در این زمینه هم اقدام لازم قانونی صورت گرفت و گزارش ماجرا روی میز معاون دادستان مشهد قرار گرفت. 

 از حبس تا اعدام  در انتظار متخلفان 
درحالی این دو پرونده رسانه‌ای شد که براساس ماده یک قانون مواد خوراکی و آشامیدنی (بند سوم)، فروش وعرضه جنس فاسد و يا فروش وعرضه جنسی كه موعد مصرف آن گذشته باشد جرم‌انگاری شده است. در شرح برخورد قانونی با متخلفان در این حوزه هم آمده است: درصورتی‌كه این اقدام موجب بيماری مصرف‌كننده يا آسيبی گردد كه معالجه آن كمتر از يك‌ماه باشد، مجازات مرتكب 6 ماه تا دوسال حبس تأديبی خواهد بود وهرگاه مدت معالجه بيشتراز يک ماه باشد مجازات مرتكب تا سه سال حبس تأديبی است.
در صورتی ‌كه این اقدام موجب نقص يكی از اعضای بدن مصرف‌كننده شود، مجازات مرتكب با توجه به ميزان نقص سه تا 10 سال حبس با اعمال شاقه است. همچنین اگر مصرف محصول تولیدی موجب مرگ مصرف‌كننده شود مجازات مرتكب از سه سال تا 15 سال حبس با اعمال شاقه است. هركس مواد خوردنی و آشاميدنی و آرايشی وبهداشتی را متقلبانه بسازد و مصرف مواد مذكور منجر به مرگ مصرف‌كننده شود مجازات او اعدام است.

خبرنگار: عقیل رحمانی