printlogo


در اتاق بازرگانی همدان مورد بررسی قرار گرفت
انبوه مشکلات پیش روی انبوه‌سازان
چرایی طولانی بودن روند صدور پروانه ساختمانی در همدان و اعتراض به قیمت بالای بتن در این شهر از جمله مشکلاتی است که تاکنون بارها کارشناسی و به بحث گذاشته شده است.


رئیس کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه مرداد ماه پارسال سازمان مدیریت در زمینه پیمانکاری آیین‌نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاری را ابلاغ کرد، گفت: اگر این آیین‌نامه اجرا می‌شد، تمام شرکت‌های فعال در پروژه‌های عمرانی دچار مشکل می‌شدند.
مهدی درویشی افزود: بر اساس این آیین‌نامه شرکت‌های قدیمی دو رتبه تنزل پیدا می‌کردند و شرکت‌های جدید نیز امتیازی نمی‌گرفتند؛ چرا که شرکت‌های جدید باید ۱۰ میلیارد تومان فعالیت عمرانی انجام دهند تا وارد پروژه پیمانکاری شوند.
وی با بیان اینکه پاییز امسال هیئت ‌وزیران مصوبه را تغییر داد و آیین‌نامه را تعدیل کرد؛ اما تاکنون به خاطر مباحث آی‌تی این ابلاغیه اجرایی نشده است، گفت: اجرای این مصوبه از ابتدای امسال سندیت پیدا کرده؛ اما هنوز در همدان اجرا نشده است.
وی با بیان اینکه هیئت ‌وزیران ضریب وزنی را تغییر داد؛ اما چالش دیگری برای پیمانکاران ایجاد شد، گفت: پس‌ از این اتفاق اتاق ایران به موضوع ورود پیدا کرد و چند جلسه برای حل مشکل تشکیل شد که در نهایت ضریب‌های وزنی تغییر کرد.
درویشی با بیان اینکه امیدواریم مصوبه به‌ زودی اجرایی شود، گفت: مقرر شده تا پایان مرداد ماه برنامه‌نویسی انجام و ضریب‌ها تغییر کند.
رئیس انجمن انبوه‌سازان استان همدان نیز با بیان اینکه دیوان عدالت اداری یک ماه پیش رأیی صادر کرد که عدم اخذ هزینه دفترچه فنی ملکی ساختمان را مورد اشاره قرار داده بود، گفت: این هزینه مبلغ قابل ‌توجهی برای هر پروانه ساختمانی است و باید این رأی در استان همدان هم اجرا شود.

گرانی بتن
نایب‌ رئیس کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه گویا این رأی در استان همدان هنوز ابلاغ نشده چون پیگیری‌ها از طریق انجمن انبوه‌سازان انجام شد؛ اما تغییر و تحولات اداره کل راه و شهرسازی در استان همدان موجب زمان‌بر شدن این کار شد، گفت: انبوه‌سازان استان همدان خواستار اجرای این رأی هستند.
محمدصادق پارسا مهر در ادامه به تغییرات قیمت بتن اشاره کرد. وی با بیان اینکه جلسه‌ای با انجمن تولیدکنندگان بتن در استان همدان برگزار شد و در این نشست بر اساس آنالیز انجام‌ شده از سوی این انجمن، قیمتی برای هر مترمکعب بتن اعلام شد، گفت: طبق بررسی‌ها انجمن‌ها مجاز به اعلام قیمت نیستند که در همین راستا فرماندار همدان به دادستان نامه ارسال و در نهایت سازمان صنعت معدن و تجارت اعلام کرد که انجمن‌ها حق قیمت‌گذاری در این زمینه را ندارند و هر اقدامی تبانی محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه طبق آنالیز صورت گرفته قیمت بتن از سوی انجمن به ازای هر مترمکعب یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بدون احتساب هزینه حمل‌ونقل هوایی و پمپ و دکل هوایی بود، گفت: این در حالی است که در مذاکره با یک شرکت فعال در تهران هزینه هر مترمکعب بتن با احتساب هزینه حمل و دکل هوایی ۹۲۰هزار تومان اعلام ‌شده و جای سؤال است که تهران با آن ‌همه معضلات چگونه قیمت ۹۲۰هزار تومانی به ازای هر مترمکعب را اعلام می‌کند و همدان رقم یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را و این مسئله باید روشن شود.
​​​​​​​
روند طولانی اخذ پروانه ساختمانی 
پارسا مهر اخذ پروانه ساختمانی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه روند طولانی اخذ پروانه ساختمانی به یک چالش جدی تبدیل ‌شده است در حالی‌ که استاندار همدان دی ‌ماه گذشته صدور یک‌ ماهه این پروانه را تکلیف کرد، گفت: این مصوبه هنوز اجرایی نشده و همچنان مشکلات در نظام‌ مهندسی همدان پابرجاست.
دبیر تخصصی کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی همدان نیز گفت: درخصوص شناسنامه فنی و ملکی احکامی که از سوی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری اعلام می‌شود یا باید با ابلاغ رسمی توسط وزارت راه و شهرسازی صورت گیرد و یا در روزنامه رسمی به چاپ برسد.
محمد یونسیان گفت: در حال حاضر رأی صادره برای ما قابلیت اجرا ندارد ضمن اینکه ما به‌ عنوان سازمان نظام ‌مهندسی همدان هیچ مقاومتی در قبال این رأی نداریم.
وی با بیان اینکه مایل به چانه‌زنی هم نیستیم، گفت: هر حکمی از لحظه درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی برای ما قابلیت اجرا دارد.
وی با بیان اینکه استعلام صورت گرفته و وزارت‌راه و شهرسازی هیچ پاسخی به نامه ارسالی نداده است، گفت: ما به دنبال گرفتاری برای خود نیستیم و پیگیری‌ها را انجام می‌دهیم.
یونسیان به مدت ‌زمان صدور پروانه ساختمانی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه ما هم از روال ایجاد شده رضایت نداریم، گفت: متأسفانه حادثه ریزش ساختمان متروپل به ‌شدت بدنه نظام‌ مهندسی را درگیر کرده است.
وی با بیان اینکه نباید جو را برای زندگی مردم ناآرام کنیم، ضمن اینکه پیگیر ساختمان‌های ناایمن در شهر هستیم، گفت: روند طولانی کنترل نقشه که در سازمان مهندسی پیش ‌آمده نتیجه حادثه متروپل بوده است در حالی‌ که سعی شده بود روالی را پیش بگیریم که کنترل نقشه سریع‌تر باشد؛ اما روال تغییر کرده است.
یونسیان با بیان اینکه مدعی نیستیم در همدان ساختمان ناایمن وجود ندارد؛ اما مدعی هستیم در همدان امن‌ترین ساختمان‌ها ساخته می‌شود، گفت: خوشبختانه رفتار ایمن به یک فرهنگ تبدیل ‌شده؛ اما ساختمان‌هایی در همدان وجود دارند که متأسفانه در زمان‌هایی بنا شده‌اند که نظام‌ مهندسی وجود نداشته است.
وی با بیان اینکه نظام‌ مهندسی وظیفه قانونی ممیزی هیچ ساختمانی را ندارد، گفت: باید با دقت و آگاهانه در این خصوص اظهارنظر کنیم.
وی با بیان اینکه پیشنهاد شده از طریق ستاد بحران استان مشاوری اخذ و در شهر ساختمان‌های ناایمن را شناسایی کند، گفت: هر مدرکی که مشاور احتیاج داشته باشد، در اختیارش می‌گذاریم.
وی به الکترونیکی شدن خدمات شهرداری‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه در زمینه الکترونیکی شدن خدمات با شهرداری تعامل داریم، گفت: شهرداری به ‌شدت دنبال الکترونیکی کردن خدمات خود است‌.
یونسیان گفت: اگر این اتفاق رخ دهد بسیار گره‌گشا خواهد بود؛ اما مسئله آن است که سامانه‌های متعدد الکترونیکی دولت به نحوی است که زیرساخت‌ها برای آن‌ها مهیا نشده است.