printlogo


قطب تولید مبل کشور در حسرت شهرک صنعتی چوب
  وجود ۳۰ هزار واحد صنفی و صنعتی تولید انواع محصولات چوبی با اشتغال مستقیم ۵۰ هزار نفر در استان همدان لزوم ایجاد شهرک صنعتی تخصصی چوب در این استان را دوچندان کرده است.


با توجه به مشکلات، نیازها و ظرفیت‌های اجرایی و ارائه خدمات و پراکندگی در سطح شهر باید بعضی از اصناف که در قالب صنوف مزاحم نیز طبقه‌بندی می‌شوند در مکان‌های تعریف‌ شده با کاربری و خدمات زیرساختی مناسب استقرار یابند.
در همین راستا ایجاد شهرک صنعتی تخصصی چوب در همدان برای واحدهایی که به تولید انواع محصولات چوبی می‌پردازند، امری ضروری است؛ چرا که در این زمینه ۳۰هزار واحد صنفی و صنعتی با دست کم ۵۰هزار نفر اشتغال مستقیم در استان همدان به فعالیت در این بخش مشغول هستند.
رئیس اتاق بازرگانی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه افزون ‌بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد تولید انواع محصولات چوبی در همدان موجود است، گفت: بیشتر این واحدها در محل‌های استیجاری در شهرها و روستاها به فعالیت مشغول‌اند. 
علی‌اصغر زبردست با بیان اینکه در شهرستان ملایر سه شهرک صنعتی مصنوعات چوبی و مبلمان فعالیت دارند و در تویسرکان نیز فعالیت‌های مشابهی وجود دارد که تجربه‌های موفقی هستند، گفت: می‌توان در شهر همدان از این مجموعه‌ها بهره برد.
وی با یادآوری اینکه در سال‌های اخیر مقرر بود ۱۲۰ واحد از شهرک بوعلی ۲ جنب بنکداران به صنف درودگران همدان تعلق گیرد که متأسفانه انجام ‌نشده است، افزود: در حال حاضر ۴۰۰ نفر از درودگران همدان متقاضی زمین هستند که برای واحدهای کوچک و بزرگ از واحدهای ۲۰۰ متر تا یک هزار مترمربع درخواست دریافت شده است.
زبردست عنوان کرد: در حال حاضر از شرکت شهرک‌های صنعتی، ۳۰ واحد در شهرک بوعلی یک تخصیص داده ‌شده که به لحاظ عدم اعطای تسهیلات تاکنون تکمیل ‌نشده‌اند.
وی گفت: با توجه به تخصیص زمین برای تأسیس ۳۰ واحد صنعتی چوب در شهرک بوعلی یک تاکنون تسهیلاتی در زمینه ساخت و بهره‌برداری از شبکه بانکی تخصیص داده نشده است و در حال حاضر واحدهای مزبور در مرحله فونداسیون  و نیازمند تسهیلات برای ساختمان سوله هستند که پیشنهاد می‌شود آن دسته از واحدها که در شهرک زمین دریافت کرده‌اند بانک‌ها ماشین‌آلات و مواد اولیه آن‌ها را جزو آورده آن‌ها تلقی کرده و نسبت به پرداخت تسهیلات بانکی اقدام کنند.
رئیس اتاق بازرگانی همدان پیشنهاد داد شرکت شهرک‌های صنعتی در قالب شهرک بوعلی ۳ نسبت به جانمایی واحدهای اتحادیه درودگران و بر اساس ظرفیت اعلام ‌شده از طرف اتحادیه اقدام کند.

لزوم جلوگیری از خروج مواد اولیه 
زبردست تأکید کرد: باید با توجه به برآوردی که توسط اتحادیه درودگران در زمینه ساخت یک واحد تولیدی چیپس چوب در سطح استان به عمل خواهد آمد، اقدامات و تمهیدات لازم برای ساخت کارخانه و جلوگیری از خروج انواع چوب و مواد اولیه کارخانه مزبور از استان انجام شود.
رئیس اتاق بازرگانی همدان به موضوع واردات و توزیع چوب جنگلی از خارج از کشور نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های کشور در یک دوره تنفس ۱۰ ساله نیازهای سه نوع چوب این صنعت از خارج از کشور باید تأمین شود.
وی با بیان اینکه ترکیه نیز صادرات چوب خام را ممنوع کرده است و در حال حاضر بخشی از چوب مورد نیاز از کشورهای روسیه و گرجستان تأمین می‌شود، گفت: باید برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در کالاهای ساخته‌ شده این صنعت در تعرفه‌های واردات چوب تجدیدنظر صورت گیرد.
اعلام آمادگی اتحادیه درودگران اداره کل منابع طبیعی استان می‌تواند زمین‌های مناسبی را برای کاشت و بهره‌برداری درختان مورد نیاز صنعت چوب استان در اختیار این اتحادیه قرار دهد.
آنچه مسلم است ظرفیت‌های لازم برای راه‌اندازی کارخانه چوب در همدان مهیاست و اگر همت مسئولان باشد، جامه عمل پوشاندن به آن راهی کوتاه و نتیجه‌بخش خواهد بود.