printlogo


گزارشی از حضوربانوان خادم در بخش زایمان بیمارستان ام‌البنین(ع)
چشم‌روشنی قدم نورسیده
ظهر از نیمه روز عید غدیر گذشته است. چند تن از بانوان خادم رضوی مقابل بیمارستان ام‌البنین(س) مشهد ایستاده‌اند تا پس از هماهنگی‌ با بخش زنان و زایمان به دیدن مادرانی بروند که یا خود سید و سادات هستند و یا در شکم خود 9ماه تمام مشقت حمل نوزادی را به شیرینی تحمل کرده‌اند که نشانی از آل‌نبی(ص) دارد. 


حس شیرین هدیه‌ای از امام 
فاطمه‌سادات حیدرزاده موسوی، یکی از خادمان کشیک اول کفشداری است. او می‌گوید: بزرگ‌ترین عید ما شیعیان، عید غدیر است و امروز از طرف تولیت آستان قدس رضوی این توفیق حاصل شده تا از مادران سید و فرزندان تازه متولد شده‌شان سرکشی کنیم و هدایای متبرک به نگاه آقا علی بن موسی الرضا(ع) را به نمایندگی از تولیت آستان قدس رضوی تقدیم کنیم. خیلی بابت این اتفاق خوشحالم و دفعه اول است که در برنامه‌ای اینچنینی حاضر می‌شوم. من خودم سادات هستم و در این روز همه به دیدن خانواده ما می‌آیند و حس خوبی است که امروز به دیدن سید و سادات تازه متولد شده می‌رویم. نخستین دعای من این است که این مهربانان کوچک ان‌شاءالله عاقبت به خیر شوند و پرچمدار آقا امام زمان(عج) باشند.
زهراالسادات رضوی یکی دیگر از خادمان کفشداری است که ریشه سیادتش به امام رضا(ع) می‌رسد. او درباره این دیدار عنوان می‌کند: خیلی اتفاقی از این برنامه مطلع شدم و اینجا که آمدم احساس کردم واسطه خیر هستم. تعدادی از نوزادان و مادرانشان هدیه‌ای می‌گیرند که هدیه امام هشتم است و ما هم توفیق داریم تا در این مسیر همراه باشیم.

تحفه‌ای که بوی بهشت می‌دهد
خادمان همراه هدیه‌ها و دسته گل وارد بخش زایمان می‌شوند و به سراغ مادری می‌روند که چند ساعتی است تجربه به آغوش کشیدن چهارمین فرزندش را دارد. خدیجه‌السادات حبیبی می‌گوید: همه بچه‌ها برای مادران یکی هستند اما اینکه این فرزندم در روز عید غدیر به دنیا آمده است و حالا نشانی از امام هشتم(ع) هدیه گرفتم حس شیرینی دارم. از خدا می‌خواهم همه فرزندانم شیعه امیرالمؤمنین(ع) باشند و به حق این روز عزیز از پیروان ایشان قرار بگیرند. 
مهین حکیم‌زاده یکی دیگر از مادرانی است که خادمان رضوی برای تبریک و عید دیدنی به اتاقش می‌روند. او می‌گوید: ساکن یکی از روستاهای اطراف کلات هستیم و همسرم در راه است. دخترم دومین فرزندمان است که قرار بود یک هفته پیش به دنیا بیاید اما چند ساعتی می‌شود که در روز عید غدیر به دنیا آمده و از اینکه سالم و سلامت است خدا را شکر می‌کنم. خیلی غافلگیر شدم که از طرف آقا علی بن موسی الرضا(ع) یک هدیه پربرکت گرفتیم، ان‌شاءالله برکت و روزی فرزندمان باشد. 
یکی از مادران خوشحال از تولد نوزادش نسرین براتی است. او می‌گوید: خدا پس از 13سال و از دست دادن دو بچه که یکی قبل زایمان و یکی در یک‌سالگی از دنیا رفتند، به ما این دختر را هدیه داده که اسمش را فاطمه زهرا گذاشتیم. این اتفاق و هدیه را یک نشانه می‌دانم و اینکه دخترم هم در این روز به دنیا آمده برای من دلگرم‌کننده است. 
او احساس خود را از حضور خدام این گونه توصیف می‌کند: حس خوشبختی دارم که پس از این همه سال خدا به من فرزندی سالم عطا کرده و من این را لطف امام هشتم(ع) می‌دانم. فکر نمی‌کردم که خدا دیگر به من بچه سالمی بدهد چون بچه‌هایم همه دچار معلولیت بودند و برای این فرزندم خیلی متوسل به امام رضا(ع) شدم و فکر می‌کنم جوابمان را آقا داده است.
 
لحظه‌های پر از اشک و لبخند
بتول وطنی یکی از پرستاران بخش زایمان بیمارستان ام‌البنین(س) است که با یادآوری روزهای خدمتش در این بخش عنوان می‌کند: 25سال است که شاهد تولدهای فراوانی بودم و لحظات قشنگی مثل لحظه دیدن اولین حس مادری یا لحظه‌ای که یک مادر بچه‌اش را برای اولین بار می‌بیند، تجربه کرده‌ام و این لحظات اشک‌ها و لبخندهای بسیاری دارد. 
او می‌افزاید: در مناسبت‌های مختلف خادمان حضرت به ما سرکشی می‌کنند که دیدن نشانی از حرم برای ما کادر درمان بسیار روحیه‌بخش است و بیشتر از قبل این حس را تجربه می‌کنیم که هیچ قدرتی بالاتر از قدرت خدا نیست.
در این مراسم هادی غلامی؛ مدیر امور مجاورین آستان قدس رضوی و مسئول اجرای این طرح که بانوان خادم را همراهی می‌کند درباره این برنامه گفت: یکی از اتفاقات خوب عید غدیر امسال طرح حمایت از خانواده و فرزندآوری بود که با حمایت تولیت آستان قدس رضوی به ثمر رسید. در این طرح از مادران سید و سادات یا مادرانی که فرزندان سید داشتند و روز عید غدیر به دنیا آمده‌اند در چهار بیمارستان حضرت ام‌البنین(س)، بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد، بیمارستان قائم(عج) و بیمارستان امام رضا(ع) دیدار کردیم.
وی افزود: در این برنامه از 17مادر دیدن کردیم و به مادرانی که زایمان طبیعی داشتند به دلیل اینکه زایمان طبیعی هزینه‌ای در بیمارستان‌های دولتی ندارد مبلغ 2میلیون تومان وجه نقد همراه گل، شیرینی، نبات متبرک و کمی تربت کربلا هدیه دادیم و برای مادرانی که زایمان طبیعی نداشتند، هزینه بیمارستانشان به صورت کامل پرداخت شد.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی