printlogo


با وجود 2 هزار گونه گیاهی
لرستان خاستگاه گیاهان دارویی است
پهنه وسیع کوهپایه‌های زاگرس در استان چهار اقلیم لرستان و رویش گیاهان دارویی فرصت مناسبی برای توسعه فرصت‌های تجاری‌سازی این محصولات و عرضه آن به بازارهای هدف داخلی و خارجی است. 


مدیر عامل تعاونی تولیدکنندگان و صادرکنندگان لرستان با بیان اینکه گیاهان دارویی که به‌ صورت خودرو در پهنه زاگرس می‌رویند، سرمایه‌ای خدادادی برای توسعه و رونق کسب‌وکار در این استان است، افزود: می‌توان با اعمال مدیریت صحیح و کنترل نظارت، ضمن حفظ و نگهداری از این ظرفیت ویژه با برداشت این گیاهان دارویی و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار آن ظرفیت مناسب و گسترده‌ای برای اشتغال‌زایی در این زمینه به وجود آورد.
علی کردی ادامه داد: تولید، برداشت و بسته‌بندی گیاهان دارویی و عرضه آن در قالب‌های مختلف به بازارهای هدف داخلی و خارجی فرصتی عظیم برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی در استان لرستان به وجود می‌آورد.
وی ارائه آموزش‌های کاربردی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: با ارائه آموزش‌های کاربردی و معرفی خواص درمانی گیاهان دارویی این استان نه‌ تنها برای جمعیت یک‌میلیون و 700 هزارنفری استان لرستان بلکه می‌توان در بازار 75 میلیونی مصرف گیاهان دارویی کشور در راستای توسعه عوامل آن نقش به سزایی ایفا کرد.

جایگاه ویژه محصولات ارگانیک گیاهی 
کردی وجود محصولات ارگانیک و کاملاً طبیعی در کشت و کار استان لرستان را ظرفیتی مقبول در راستای معرفی محصولات سالم این استان و عرضه آن به بازارهای جهانی دانست و تصریح کرد: امروزه به دلیل دست‌کاری بیش ‌از حدمجاز بسیاری از محصولات کشاورزی و گیاهی، تعداد زیادی از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان این محصولات به استفاده و خرید محصولات ارگانیک طبیعی تمایل دارند. به دلیل عدم دست‌کاری محصولات گیاهی و کشاورزی در استان لرستان محصولات این استان حتی خارج از مرزهای کشور جایگاه ویژه‌ای داشته و از مقبولیت خاصی برخوردار است.
وی توسعه صادرات محصولات ارگانیک استان لرستان را مهم برشمرد و بیان کرد: بسته‌بندی‌های زیبا، بازاریابی و تبلیغات گسترده و متناسب در کشور و حتی خارج از کشور راه‌های درآمدزایی از این محصولات منحصر به ‌فرد لرستان را هموار کرده و می‌تواند به توسعه اقتصادی این استان کمک کند. البته در این زمینه مشوق و سیاست‌های دولتی در راستای حمایت از این محصولات بسیار مهم است و می‌تواند این بازار گسترده را به دنیا معرفی کند.
مدیر عامل تعاونی تولیدکنندگان و صادرکنندگان لرستان با بیان اینکه حدود هزار هکتار از مزارع استان لرستان به کشت گیاهان دارویی اختصاص‌یافته است، گفت: علاوه بر گیاهانی که به‌ صورت خودرو در دامنه‌های زاگرس به ‌وفور یافت می‌شوند، بخشی از مزارع استان لرستان در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، ازنا، الیگودرز و شهرهای جنوبی استان لرستان به کشت این محصولات اختصاص ‌یافته و عمده کشت‌های این مزارع گل محمدی، آویشن، بومادران، خاکشیر، گل‌ختمی و دیگر گیاهان پرکاربرد طب سنتی است که توانسته ظرفیت گسترده‌ای را در راستای اشتغال‌زایی برخی جوانان منطقه ایجاد کند.

بهره‌مندی از 2 هزار گونه گیاهی 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این زمینه گفت: در لرستان 2 هزار گونه گیاهی وجود دارد که حدود ۲۵ درصد گونه‌های کشور را شامل می‌شوند. سیدعماد شاهرخی اظهار کرد: در لرستان 2هزار گونه گیاهی وجود دارد که حدود ۲۵ درصد گونه‌های کشور را شامل می‌شوند. از این رو لرستان یکی از مراکز پر تنوع گیاهی کشور به حساب می‌آید.
وی گفت: در حال حاضر پنج طرح مصوب در باغ گیاه‌شناسی زاگرس شامل طرح گونه‌های درختی و درختچه‌های جنگل‌های زاگرس، طرح ایجاد گیاهان ماندابی و آبزی، طرح گیاهان دارویی، طرح درختان میوه بومی زاگرس و طرح سیستماتیک گیاهی باغ زاگرس در حال اجراست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان هدف از ایجاد باغ گیاه‌شناسی زاگرس را ایجاد بانک ژنوم گیاهی زاگرس و پشتوانه ژنتیکی گونه‌های گیاهی در معرض انقراض عنوان کرد. کاشت گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در این راستا ظرفیت بسیار قابل توجهی برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی است.