printlogo


به دلیل بی‌توجهی دستگاه‌های متولی
مشکلات آزادراه زنجان – تبریز به دستگاه قضایی رسید
 راه‌های مواصلاتی استان زنجان نیز این روز‌ها در شرایط مناسبی به سر نمی‌برند.


وضعیت نامناسب آسفالت، نبود روشنایی در فواصل طولانی و شرایط نامناسب گارد‌ریل‌ها و مشکلات علائم راهنمایی رانندگی، همگی از عواملی‌اند که تردد در محور‌های مواصلاتی استان را نا‌ایمن کرده است. به ویژه در فصل زمستان با بروز شرایط نامناسب آب‌و‌هوایی، این مشکلات چند برابر می‌شوند.
موضوع لازم به بررسی این است که مبالغی که مردم بابت عوارضی عبور از جاده‌ها پرداخت می‌کنند و مالیات‌هایی که اخذ می‌شوند، کجا هزینه می‌شود؟ چرا با وجود شرایط نامناسب جاده‌ها که حتی مسئولان و دستگاه‌های قضایی به آن اذعان کرده‌اند، اقدامات کافی برای رفع معایب موجود انجام نمی‌شود؟
گلایه و شکایت‌های رانندگان و خودروهای عبوری اکنون تا آن جا پیش رفته که صدای دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان را هم در آورده است.
گفتنی است در این راستا هر زمان سخن از مشکلات به میان می‌آید، پای کمبود بودجه و اعتبارات به میان کشیده می‌شود و دوباره تا مدتی همان مشکلات به جای خود باقی می‌مانند و امنیت و ایمنی مسافران به فراموشی سپرده می‌شود.
​​​​​​​
مشکلات تا پایان تابستان باید رفع شود
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان گفت: موضوع مشکلات و ایرادات در آزادراه زنجان - تبریز و زنجان - قزوین را جدی و در حد بحران پیگیری کردیم و با توجه به اهمیت موضوع، مشکلات و ایرادات به مدیر کل راهداری استان اعلام شد.
بهروز عباسی در جلسه کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه استان زنجان اظهار کرد: نقاط حادثه‌خیز آزادراه زنجان - تبریز و زنجان - قزوین باید تا پایان فصل تابستان برطرف شود.
وی با بیان اینکه با مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد متأسفانه در هر دو مسیر، مشکلات و ایرادات فنی وجود داشته و عوامل مؤثر و دخیل در تصادفات بوده است، افزود: در این زمینه کارشناسان فنی تصادفات رانندگی باید نظریه کارشناسی خود را منطبق بر واقعیت و با بررسی همه علل ارائه کنند. چنانچه شرکت آزادراه زنجان - تبریز مقصر حادثه باشد، مقصر بودن شخصیت حقوقی شرکت مانع از تعقیب کیفری شخص حقیقی نمی‌شود و قانون در این زمینه مسیر را روشن کرده است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان با اشاره به تصادفات مکرر و خسارت‌های جانی و مالی برای مسافران در این مسیر، تأکید کرد: شرکت آزادراه زنجان - تبریز اقدام جدی برای انجام روکش سراسری مسیر و رفع ایرادات فنی در فصل تابستان انجام دهد. با توجه به قرار گرفتن استان زنجان در منطقه سردسیر، انجام پروژه‌های عمرانی از قبیل آسفالت‌ریزی در نیمه دوم سال از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.
عباسی در ادامه بر ضرورت حضور پررنگ نیروهای پلیس‌راه در محورهای مواصلاتی زنجان و نظارت دقیق بر عملکرد رانندگان خودروهای سنگین که با خودرو ممنوعه خود در خط سرعت طی مسیر می‌کنند، تأکید کرد.

اعتبار کافی نیست
مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان نیز ضمن قدردانی از تشکیل جلسه برای رفع معضل موجود، اظهار کرد: راهداری متولی نگه‌داری آزادراه زنجان - قزوین است و اعتباری که در این زمینه اختصاص پیدا می‌کند، برای رفع خرابی و بهسازی آزادراه صرف می‌شود و برآوردی که از خرابی سطح آسفالت آزادراه زنجان - قزوین داریم حدود ۳۰ درصد است که باید مرمت شود.
جعفر قزوینیان خاطرنشان کرد: اولویت اداره راهداری، رفع مشکل و ایرادات آزادراه است که برای این کار نیازمند حمایت دستگاه قضا هستیم. البته آزادراه زنجان - تبریز در اختیار سرمایه‌گذار بخش است و طبق برآوردی که انجام شده حدود ۶۷درصد آزادراه نیازمند تعمیرات و بازسازی اساسی است.