printlogo


رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی:
مشکل شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد حل می‌شود
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: براساس پیگیری مستمر انجام شده و ورود مسئولان استان به‌ ویژه دستگاه قضایی مشکل معارضان شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد در حال حل شدن است.

علی‌اکبر لبافی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص رفع معارضان شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد اظهار کرد: یکی از مشکلات توسعه‌ای در مشهد موضوع زیرساخت‌ها بوده و این زیرساخت‌ها از مشکلات تأمین زمین در شهرک‌های صنعتی نیز محسوب می‌شود. در حال حاضر شهرک‌های صنعتی در مشهد به حد اشباع رسیده و تنها شهرک صنعتی که می‌تواند سرریز تقاضاها را در خودش جای دهد شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد است.
وی با اشاره به نداشتن مشکل در تأمین زیرساخت‌های این شهرک صنعتی عنوان کرد: در حال حاضر مشکلی به لحاظ تأمین آب و برق نداریم و اقدام‌های لازم برای تأمین این زیرساخت‌ها صورت گرفته و دستگاه‌های مربوطه نیز آماده خدمات‌رسانی هستند اما تنها مشکل اساسی وجود معارضان در مسیرهایی‌ است که خطوط انتقال آب، برق، گاز و... باید از آن‌ عبور کند.

تلاش‌ها برای حل مشکلات
لبافی درباره اقدام‌های صورت گرفته برای حل این مشکل خاطرنشان کرد: بر اساس توافقی که در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی صورت گرفت، قرار بر این شد فرمانداری مشهد با همکاری دستگاه قضایی وارد این موضوع شده و نشست‌هایی برای حل مشکل با این معارضان برگزار کند. همچنین مقرر شد چنانچه اختلافات معارضان حل و فصل نشد، مسیر دسترسی به شهرک به مسیری با تعداد معارض کمتر تغییر داده شود.
وی با اشاره به تعداد این معارضان تصریح کرد: تعداد معارضان همان عدد قبلی بوده که با ورود دستگاه قضا در حال حل شدن است.
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی درباره تاریخ افتتاح این شهرک صنعتی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌سازی‌های صورت گرفته در این شهرک صنعتی می‌توان هر چه سریع‌تر آن را افتتاح کرد، اما مشکل اساسی آن یعنی معارضان باید حل شود تا پیمانکار نیز با سرعت بیشتری بتواند عملیات اجرایی را دنبال کند. 
لبافی با اشاره به مشکلات گازرسانی به شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد عنوان کرد: در جلسات صورت گرفته با شرکت‌های خدمات‌رسان از جمله شرکت گاز اختلافات جزئی داشتیم، زیرا مطابق دستورالعمل شرکت گاز مسئله تأمین گاز شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد مشروط به مستقر شدن ۲۰ درصد از واحدهای صنعتی در این محل است. البته این مشکلات قابل حل بوده و در حوزه گازرسانی نیز با توجه به ظرفیت‌های درون استانی مشکلی وجود ندارد.

ایجاد هزاران فرصت شغلی در شهرک صنعتی شماره ۵
وی تأکید کرد: راه‌اندازی این شهرک صنعتی موجب ایجاد هزاران فرصت شغلی بسته به میزان، کیفیت و نوع واحدهای صنعتی مستقر در آن خواهد بود. ضمن اینکه شهرک صنعتی شماره ۵ از نظر مساحت بزرگ‌ترین شهرک صنعتی در مشهد است.رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ضمن اشاره به نبود مشکلات زیست‌ محیطی در ساخت این شهرک صنعتی تصریح کرد: تمامی مجوزهای لازم به منظور افتتاح شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد گرفته شده و این شهرک مشکل زیست‌ محیطی ندارد. از طرفی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی نیز حامی اجرای این طرح است.
لبافی با اشاره به مزایای این شهرک صنعتی از نظر وسعت و جانمایی مکان اظهار کرد: با توجه به اینکه تمامی شهرک‌های صنعتی در غرب مشهد به حد اشباع رسیده و جایی برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها وجود ندارد، شهرک صنعتی شماره ۵ فعلاً تا جانمایی شهرکی دیگر تنها شهرک صنعتی در شرق مشهد خواهد بود. همچنین این شهرک پاسخگوی تقاضاها تا پنج سال آینده است.
وی ادامه داد: از جمله مزایای جانمایی این شهرک صنعتی وجود آزادراه در مسیر آن است. همچنین با توجه به نزدیک بودن این شهرک به خطوط ریلی به دنبال مذاکراتی با اداره کل راه‌آهن خراسان به منظور رساندن این خطوط ریلی به شهرک‌های صنعتی هستیم. این اقدام مزایای زیادی به دنبال دارد. به‌عنوان مثال بخشی از ترافیک‌های موجود در محور اصلی منتهی به شهرک صنعتی طوس به دلیل تردد ماشین‌های حمل مواد اولیه به این شهرک است که با امکان دسترسی به خطوط ریلی می‌تواند حل شود. بنابراین با وجود انتقال خطوط ریلی به این شهرک‌ها مشکل ترافیک در بسیاری از آن‌ها حل خواهد شد. همچنین هزینه حمل بار مواد اولیه نیز کاهش می‌یابد. 
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر مشکلاتی نظیر وجود معارضان، مشکلات زیست ‌محیطی، زمین و... در حدود ۱۲ شهرک صنفی و صنعتی غیردولتی در مشهد وجود دارد، ضمن اینکه شهرک‌های صنفی می‌توانند بیش از 4هزار میلیارد تومان را بدون وابستگی به تسهیلات بانکی و بیش از 7هزار فرصت شغلی در مشهد ایجاد کنند. لبافی تصریح کرد: همچنین طرحی در مشهد برای حدود ۴۰ شهرک صنفی و صنعتی آغاز شده و تاکنون حدود ۱۱ شهرک صنعتی نیز فعال شده است. البته امکان فعال‌سازی دیگر شهرک‌ها در صورت حل ‌و فصل مشکلات زیست محیطی آن‌ها وجود دارد.