printlogo


مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در پاسخ به پرسش قدس عنوان کرد
کودکان کار در انتظار انجام وظیفه دستگاه‌ها
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: انجام مطلوب برنامه‌ها و فعالیت‌های بهزیستی درخصوص رفاه، معیشت، توانمندسازی و ساماندهی وضعیت جامعه‌ هدف، نیازمند همکاری جدی و دغدغه‌مند سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی است.

فیروزی در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کودکان کار، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، معتادان متجاهر، زنان سرپرست خانوار، دختران و زنان در معرض آسیب و آسیب‌دیده، افراد درمعرض خودکشی، دختران فراری، زوجین دارای اختلافات حاد و بیماران روانی مزمن، بخش‌هایی از جامعه هدف بهزیستی هستند که به صورت مستمر و شبانه‌روزی زیر پوشش خدمات این سازمان هستند.

130هزار پرونده معلولیت در استان
وی با اشاره به اینکه بیش از 130هزار نفر در حوزه افراد دارای معلولیت در استان پرونده دارند، افزود: بیش از 70هزار نفر در حوزه اجتماعی و سایر حوزه‌های بهزیستی دارای پرونده هستند که خانواده‌های نیازمند، بی‌سرپرست، بدسرپرست و... را شامل می‌شوند.
وی با بیان اینکه ماهانه نزدیک به 65 میلیارد تومان مستمری به این خانواده‌ها پرداخت می‌شود، عنوان کرد: همچنین ماهانه نزدیک به 16میلیارد تومان یارانه به مراکز تحت نظارت ما مانند مراکز توانبخشی و توانمندسازی شبانه‌روزی معلولان، مراکز نگهداری معتادان متجاهر، کمپ‌های اختیاری برای ترک اعتیاد و سایر مراکز زیرپوشش پرداخت می‌شود.
وی افزود: هدف نخست ما توانبخشی و توانمندسازی افراد دارای معلولیت است، چراکه بیشترین افراد دارای معلولیت در کشور در بهزیستی خراسان رضوی هستند که بیشترین خدمات به این افراد تعلق می‌گیرد. 
وی به ارائه تسهیلات اشتغال و مسکن برای جامعه معلولان استان اشاره کرد و افزود: 5هزارو300 شغل با پرداخت 200میلیارد تومان در سال گذشته برای معلولان ایجاد شده است، همچنین در بخش مسکن هزارو40واحد مسکونی تعهد بهزیستی استان بوده که هزارو53‌‌واحد یعنی بیش از تعهدمان واگذار کردیم.

تسهیلات 200میلیونی برای خانواده‌های دارای دو معلول
وی عنوان کرد: در سال1401 برای خانواده‌هایی که دارای دو معلول و بیشتر هستند در شهرها 200میلیون تومان و در روستاها 150میلیون تومان کمک بلاعوض و به سایر افراد هم بین 50 تا 100 میلیون تومان توسط بهزیستی پرداخت می‌شود. 
وی با تأکید بر اینکه تقریباً ۵۰درصد جامعه هدف بهزیستی استان در مشهد زندگی می‌کنند، گفت: ۳۰۰ مرکز شبانه‌روزی در کل استان اعم از حوزه‌های توانبخشی و اجتماعی، ۲۱۰ هزار خانواده زیرپوشش یعنی جمعیتی افزون بر ۷۰۰ هزار نفر (۱۰درصد جمعیت استان) را در برمی‌گیرند و وظایف و فعالیت‌های مشترک با سایر دستگاه‌ها در زمینه افراد آسیب‌دیده و کودکان کار و خیابان، بخش‌هایی از کارهای این نهاد مردمی و انقلابی است.
وی با تأکید بر اینکه اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی تنها یک ناهنجاری با تأثیرات محدود و موقتی نیست، درخصوص آمار معتادان متجاهر در استان اظهار کرد: بسیاری از معتادان نگهداری شده در خراسان رضوی مربوط به استان ما نیستند، در حال حاضر بیش از 5هزارو500معتاد متجاهر در استان نگهداری می‌شوند که از این تعداد 4هزارو700 نفر در شهرستان مشهد نگهداری می‌شوند که 600 نفر از این معتادان متجاهر را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

10دستگاه، متولی کودکان کار هستند
وی در پاسخ به پرسش قدس درخصوص اقدام‌های انجام‌شده برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه کودکان کار و خیابانی که بیش از 65درصد این افراد را غیرایرانی‌ها تشکیل می‌دهند و اینکه خراسان رضوی به‌خصوص مشهد بارانداز آسیب‌های اجتماعی کشور شده است، گفت: خراسان رضوی به دلیل همجواری و همسایگی با چند کشور دارای شرایط ویژه‌ای است و از طرفی وسعت استان و همچنین حاشیه‌نشینی بسیار زیاد شهر مشهد سبب ایجاد آسیب‌های اجتماعی فراوانی شده است.
وی با تأیید بر اینکه بیش از 60 تا 70درصد کودکان کار و خیابان مهاجر هستند که هزینه‌های فراوانی را برای بهزیستی ایجاد کرده‌اند، افزود: ما متولی کودکان کار و همچنین افراد دارای معلولیت هستیم، اما این متولی بودن به معنای آن نیست که بار همه این آسیب‌ها به دوش بهزیستی باشد، بلکه 10دستگاه برای کمک به بهزیستی وظایفی دارند که متأسفانه به‌جز دستگاه قضایی هیچ‌کدام از دستگاه‌ها وظایف خود را به‌درستی انجام نمی‌دهند.
وی تأکید کرد: بحث شناسایی و جمع‌آوری کودکان خیابانی برعهده شهرداری است، غربالگری دستگاه قضایی هم دخیل هستند. در مرحله بعد ساماندهی این کودکان است که اگر خانواده مؤثر داشته باشند به خانواده تحویل می‌شوند. همچنین در زمینه درمان این افراد نیز بیمه سلامت موظف است تمام این‌ها و خانواده آن‌ها را زیرپوشش قرار دهد.
وی افزود: در خصوص کودکان خیابانی اتباع خارجی، اداره کل اتباع موظف است آن‌ها را تعیین‌تکلیف کند که اگر غیرقانونی وارد کشور شدند در زمینه رد مرز این افراد اقدام کند.

4هزار و 408 مورد کودک آزاری

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی هم در این نشست با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی نوک پیکان تمام فعالیت‌های ما در بهزیستی است، اظهار کرد: گروه‌های هدف ما در این بخش به هفت گروه تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین گروه، خشونت‌های خانگی به‌ویژه کودک آزاری قرار دارد به گونه‌ای که بیشترین تماس‌های ما در اورژانس اجتماعی در سال گذشته با 4هزار و 408 مورد درخصوص کودک‌آزاری بوده است.
شهره شاهرودی با اشاره به اینکه خدمات ما در درون خانواده و در بستر خانواده و جامعه قرار دارد و سعی بر این شده این خدمات از حالت فردیت خارج شود، افزود: اگر قرار است زن و یا کودک خشونت دیده‌ای را حمایت کنیم باید کل خانواده را مورد حمایت قرار دهیم.

​​​​​​​خبرنگار: مهدی توحیدی