printlogo


به دلیل ساده‌انگاری شیوه‌نامه‌های بهداشتی
کرونا در مازندران خیز برداشت
در حالی که گستره رنگ آبی به نشانه سلامتی به پهنای افق در این استان به زندگی‌ها رنگ امید زده بود؛ اما متأسفانه با سه رقمی شدن آمار مبتلایان و روند افزایشی بیماران کرونایی یک بار دیگر شاهد نگرانی مردم، آن هم در آستانه سفرهای تابستانی و هجوم آن‌ها به سواحل دریای خزر هستیم. 


متأسفانه بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی سبب شده دوباره شاهد اوج‌گیری ویروس کرونا در استان مازندران باشیم.
در شرایطی که آژیر قرمز کرونا همزمان با فصل گرم تابستان در مازندران نواخته شد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در استان به پایین‌ترین حد رسیده و بازار دورهمی‌های خانوادگی و مجالس ترحیم و عروسی نیز داغ است.
به گزارش مهر، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی در ادارات و جلسات رسمی نیز کاهش یافته و عادی‌انگاری‌ها مازندران را وارد فاز تازه‌ای از بیماری مرموز کرونا قرار داده است. شمار بستری شدگان بیماری کرونا در حال حاضر در مازندران به ۱۴۶ نفر رسید و روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ بیمار جدید در استان شناسایی می‌شود.
یک شهروند ساروی با بیان اینکه وضعیت رعایت شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌ها در استان کاهش یافته، افزود: مردم به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار این بیماری پایان یافته است.
علی قربانی با بیان اینکه کادر درمان همچنان از وضعیت شکننده بیماری کرونا و خیل مراجعه کنندگان ناشی از این ویروس، خسته است افزود: باید رفتارها در مواجهه با بیماری تغییر کند؛ زیرا کرونا همچنان شایع است.
محافل عروسی و دورهمی‌ها در مازندران همچنان گرم است و بیماری کرونا در تالارها، رستوران‌ها، مراکز پذیرایی و خدماتی طعمه‌هایش را شناسایی می‌کند.
محمد حسنی؛ فرهنگی آملی با بیان اینکه وضعیت تالارهای عروسی و دورهمی‌ها به قبل از کرونا برگشته، افزود: رعایت شیوه‌نامه‌ها در این مراکز بسیار پایین است و توجهی به هشدارها نمی‌کنند.
وی برقراری مسافرت‌های برون مرزی و ورود مسافران مبتلا به بیماری را از دیگر عوامل شیوع و اوج گرفتن دوباره کرونا در استان ذکر کرد و خواستار توجه مردم برای مهار این بیماری شد.

روند روبه رشد مثبت شدن بیماری کرونا
آمار و ارقام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل حکایت از روند افزایشی بیماری کرونا دارد و شمار بستری شدگان این بیماری پس از ماه‌ها در استان مازندران سه رقمی شده است. 
سید عباس علیپور؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه شمار بیماران سرپایی، بستری و بیماران بدحال روند افزایشی دارد، گفت: همچنین شمار افرادی که 
تست کرونای آنان مثبت می‌شود، افزایش دارد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه درصد قابل توجهی از مسافران مازندران نیز دارای علائم کرونایی هستند، افزود: درصد 
قابل توجهی معادل ۴۰ درصد از مسافران و زائران عتبات وارده به استان دارای تست مثبت کرونا هستند.
وی ادامه داد: این موارد نشان می‌دهد استان به سمت موج جدیدی از بیماری در حال حرکت است و برای مدیریت بیماری یکی از مهم‌ترین کارها، واکسیناسیون است.
علیپور به هم‌استانی‌ها توصیه کرد واکسیناسیون بیماری را جدی بگیرند و افزود: افرادی که دُز سوم را دریافت نکرده‌اند نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند. همچنین افرادی که 6 ماه از تزریق واکسن دُز سوم آن‌ها گذشته نیز نسبت به تزریق دُز یادآور و چهارم اقدام کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که 6ماه از تزریق واکسنشان گذشته، ایمنی آن‌ها به شدت پایین آمده است و از افراد ۱۸ سال به بالا تقاضا داریم نسبت به تزریق واکسن اقدام نمایند.
وی تصریح کرد: در تمامی شهرهای زیرمجموعه علوم پزشکی استان، مراکز تجمیعی واکسیناسیون فعال است و علاوه بر این مراکز خدماتی نیز برای واکسیناسیون آماده هستند.
علیپور گفت: از نظر نوع واکسن و تعداد آن در استان وضعیت خوبی داریم و مشکلی برای تأمین واکسن نداریم.
وی با اظهار اینکه سویه جدیدی که بیشتر بین مبتلایان از جمله مسافران عتبات دیده می‌شود، «بی‌ای امیکرون» و زیر سویه کرونا پنج است و از نظر مرگ و میر نسبت به سویه‌های دیگر موارد کمتری دارد.
اگرچه شمار فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در مازندران بین صفر و اعداد تک رقمی طی ماه گذشته دور می‌زد؛ اما روند افزایشی ابتلا به آن، زنگ خطر شیوع دوباره آن را طی هفته‌های پیش‌رو گوشزد می‌کند.

مازندران در وضعیت جدید 
سیدعلی مظفرپور؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز با انتقاد از کم توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان افزود: ساده‌انگاری‌ها و بی‌توجهی به هشدارها، استان را در وضعیت تازه‌ای از ابتلا به کرونا قرار داده است.
وی شمار بیماران بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش را ۱۵ نفر ذکر کرد و گفت: روزانه به طور میانگین پنج بیمار جدید نیز شناسایی می‌شوند. هرچند مواردی از فوت گزارش نشده؛ اما روند ابتلا ناخوشایند است.
استان مازندران طی دو سال گذشته روزهای سختی را در مواجهه با بیماری کرونا سپری کرده و شمار زیادی از اهالی استان اعم از پیر و جوان جان خود را به دلیل بی‌توجهی و ساده‌انگاری‌ها از دست دادند. از سوی دیگر رشد سفرهای تابستانه و ورود مسافرانی از مناطق مختلف کشور و جهان، وضعیت استان را شکننده کرده است و در این بین، راه اول و آخر برای مهار بیماری علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تزریق واکسن است.
آمارها نشان می‌دهد درصد قابل توجهی از اهالی استان یا واکسن نزدند و یا نسبت به تکمیل آن اقدام نکردند و این افراد همانند بمب‌های پرخطری هستند که می‌توانند خود و دیگران را برابر ویروس ناخوانده کرونا ناایمن کنند.