printlogo


مدیرکل امور مالیاتی استان خبر داد
مالیات برای 6هزار خانه خالی در خراسان رضوی
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی با اشاره به تمدید تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی صاحبان صنوف و مشاغل تا پایان تیرماه گفت: مشاغلی که میزان فروش و یا خدمات آن‌ها تا سال 1400 بیش از 4 میلیارد و 800 میلیون تومان باشد نیاز به تسلیم اظهارنامه مالیاتی ندارند و صرفاً باید فرم تبصره 100 را ارسال کنند.


احمد مدبرنیا در جمع خبرنگاران درخصوص مزایای تسلیم تبصره 100 با اشاره به اینکه در درجه اول نیازی به تسلیم اظهارنامه نیست،عنوان کرد: در صورتی که اطلاعات ارسالی مؤدی با اطلاعات موجود در سامانه مغایرت داشته باشد باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کند.
وی با بیان اینکه تا 20 تیرماه بیش از 320هزار‌و659 اظهارنامه و تبصره 100 از مؤدیان و صاحبان مشاغل اخذ شده که نسبت به سال گذشته افزون بر 137درصد رشد داشته، اظهار کرد: سال گذشته 240هزار و925اظهارنامه و تبصره 100 داشتیم که از این تعداد136هزارو 390 مورد تبصره 100 بوده و 98هزار و995 اظهارنامه مالیاتی ثبت شده است.

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی
وی در خصوص پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان با اشاره به اینکه این طرح در حال اجراست و فراخوان آن به‌زودی برای صاحبان مشاغل و اصناف داده خواهد شد، گفت: اینکه چه گروه‌هایی مشمول متصل نمودن پایانه‌های فروشگاهی خود به سامانه مؤدیان امور مالیاتی هستند و باید اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
مدبرنیا افزود: پایانه فروشگاهی این مشاغل و اصناف که یک رایانه و یا یک دستگاه کارتخوان خواهد بود حتماً باید بتواند به سامانه امور مالیاتی که قابلیت صدور صورتحساب را دارد متصل شود.
وی با اشاره به اینکه صاحبان مشاغل اعم از صنفی و غیرصنفی مکلف هستند پایانه فروشگاهی را به سامانه متصل کنند، افزود: شرکت معتبر و مورد تأیید سازمان در این خصوص تعیین شده است که وظیفه پوشش و سرویس‌دهی به مؤدیان و نحوه اتصال را پشتیبانی خواهد کرد.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه پایانه فروشگاهی می‌تواند شفافیت مالیاتی را به ارمغان آورد، افزود: یکی از مزایای این پایانه و سامانه این است که گردش کالا از توزیع تا مصرف را مشخص و خرید و فروش‌ها را در این سامانه ثبت خواهد کرد.
 وی شناسایی مؤدیان جدید و تشکیل پرونده مالیاتی برای آن‌ها باتوجه به اینکه همه خرید و فروش‌ها در این سیستم ثبت می‌شود را از مزایای دیگر این طرح دانست و افزود: ما به دنبال عدالت مالیاتی هستیم و پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان منجر به تعیین درآمد واقعی افراد و شفافیت درآمدها خواهد شد.
مدبرنیا با اشاره به تشکیل 140هزار پرونده مالیاتی در سال گذشته، عنوان کرد: در حال حاضر 476هزار و 647پرونده در خراسان رضوی ثبت شده که ازاین تعداد 441هزار و584 پرونده مربوط به اشخاص حقیقی و 35هزار و63 پرونده مربوط به اشخاص حقوقی است.

افزایش 55درصدی وصولی مالیات
وی با بیان اینکه میزان وصولی مالیات در سه‌ماهه ابتدایی امسال 2هزار و780هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال گذشته 55درصد رشد داشته، افزود: عوارض پرداختی از محل وصولی مالیات به شهرداری‌ها و دهیاری در سه ماهه نخست سال گذشته 227میلیارد تومان و در سه‌ماهه سال جاری 638 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته 95 درصد رشد داشته است.
مدبرنیا در مورد میزان خانه‌های خالی موجود در استان و مالیاتی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد، افزود: در خصوص خانه‌های خالی بنا بر آنچه در آمار سامانه ماست افزون بر 6هزار و466خانه خالی داریم که در این راستا 5هزار و 809 مؤدی مالیاتی برای اعمال مالیات آن‌ها مشخص شده است.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی در بحث تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری با اشاره به اینکه دستگاه پوز میزان فروش فرد را مشخص می‌کند، افزود: هر فعالیتی که در دستگاه پوز داشته باشیم به عنوان فروش تلقی خواهد شد واین متصل به پرونده مالیاتی است و فرد موظف است حداقل یک حساب به سازمان مالیاتی مشخص کند.
وی با بیان اینکه تراکنش بانکی زمانی مشمول مالیات خواهد شد که منشأ درآمدی داشته باشد، عنوان کرد: دستگاه پوزی که به سامانه سازمان متصل نشده باشد غیرفعال خواهد شد و در بحث تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری و کارت به کارت تمام اطلاعات بانکی افراد یا به صورت حساب تجاری معرفی شده و یا غیرتجاری که دستورعمل آن درحال تهیه و اطلاع‌رسانی خواهد شد.
مدبرنیا با اشاره به تشکیل اداره‌ای مستقل درخصوص فرار مالیاتی، اظهار کرد: علت تشکیل این اداره این بود که بتوانیم خوداظهاری را افزایش دهیم، یعنی افرادی که دارای پرونده مالیاتی نیستند و یا پرونده خود را به صورت خوداظهاری اعلام نمی‌کنند؛ هدفی در خصوص خوداظهاری و شفافیت در امور مالیاتی داشته باشیم.
وی همچنین در خصوص چگونگی مالیات بر مؤسسات خیریه اظهار کرد: مؤسسات خیریه چنانچه درآمدهای آن‌ها هزینه شده باشد و در اظهارنامه مالیاتی خود ارائه داده باشند مشمول نرخ صفر امور مالیاتی خواهند بود.

خبرنگار: مهدی توحیدی