printlogo


«اورامانات» روستایی تاریخی با قدمتی 40 هزار ساله
اورامان یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی کردستان است که به دلیل طبیعت بکر و زیبایی وصف‌ناپذیر خود زبانزد تمامی گردشگران داخلی و خارجی شده است. 


روستای اورامان که به آن اورامانات نیز می‌گویند یکی از زیباترین روستاهای پلکانی ایران است که به طبیعت بی‌نظیر و معماری منحصر به فرد خانه‌های روستا شهرت دارد. 
بسیاری از گردشگران و عاشقان طبیعت‌ اعتراف می‌کنند که روستای اورامانات یکی از زیباترین روستاهای کشور است.
این روستا به عنوان یکی از مناطق گردشگری کشور ایران قدمتی چند صد ساله دارد و از نظر ظاهری، مشابه روستای ماسوله در شمال کشور است.

طبیعت‌گردی در اورامانات
این منطقه در ارتفاع بالایی از سطح دریا قرار دارد و ابرها به قدری به شما نزدیک هستند که در برخی مواقع خانه‌ها را در آغوش خود می‌گیرند و فضای روستا را رویایی می‌سازند. پیاده‌روی در این روستا احساس قدم زدن روی ابرها را القا می‌کند و قطرات شبنم روی پوست و موهای شما می‌نشیند. این مسئله احساس شادابی و نشاط را به گردشگران هدیه می‌دهد و فرصت خوبی برای عکاسی کردن در طبیعت است.

معماری خانه‌های روستایی 
خانه‌های ساخته‌ شده در اورامانات هماهنگی خاصی با طبیعت دارند و نه تنها از ابهت و زیبایی کوه کم نمی‌کنند، بلکه بر زیبایی و چشم‌نوازی طبیعت نیز می‌افزایند. 
این خانه‌های پلکانی کاملاً با اقلیم کردستان مطابقت دارند و به صورتی ساخته شده‌اند که پشت‌بام هر خانه حیاط خانه بالایی است. جنس خانه‌ها از سنگ‌های همان کوهستان است و هیچ نوع ملاتی برای چسباندن سنگ‌ها روی هم استفاده نشده است. این سبک از خانه‌سازی که به آن «خشکه چینی» می‌گویند، بسیار اعجاب‌آور و باورنکردنی است.

تاریخچه اورامان
آنچه اورامان را نسبت به روستاهای مشابه خود متمایز می‌کند، تاریخ آن است. از هنگامی که باستان‌شناسان تعدادی آتشکده، پرستشگاه و مقداری استخوان و اسکلت انسان در این منطقه کشف کردند، جذابیت روستای اورامان برای گردشگران بیش از پیش شد. دلیل این موضوع آن است که مدارک نشان می‌دهند قدمت این روستا به چیزی بیشتر از 40 هزار سال می‌رسد. به همین دلیل شما با سفر به اورامان، تنها از یک روستای زیبا با طبیعتی بی‌نظیر بازدید نمی‌کنید بلکه برگ مهمی از تاریخ ایران کهن در مقابل چشمانتان ورق خواهد خورد.
​​​​​​​
بهترین فصل سفر به اورامان
اکنون که با این روستای زیبا آشنا شدید، احتمالاً این سؤال در ذهنتان به وجود آمده که اورامان کجاست؟ اورامان، روستایی قدیمی در دل استان کردستان است. این روستا در شهر سروآباد کردستان و جنوب شرقی مریوان قرار دارد و فاصله آن تا مریوان تنها 36 کیلومتر است.
 از آنجا که اورامان در منطقه‌ سرد و معتدل کوهستانی قرار دارد، بهترین زمان سفر به آن فصول گرم سال است. روستای اورامانات در اواخر فصل بهار و فصل تابستان مسافر و گردشگر بیشتری را به خود می‌بیند؛ چرا که دشت‌ها سرسبز و رودها پرآب هستند.
این روستا از فرهنگ و آداب و رسوم غنی برخوردار است و مراسم پیر شالیار یکی از جذاب‌ترین مراسم آن‌هاست که سالیانه برگزار می‌شود. مردم روستای اورامانات و روستاهای اطراف در این مراسم، سالگرد ازدواج پیر شالیار با دختر شاه بخارا را جشن می‌گیرند. این جشن دو قسمت دارد که یکی در 15 بهمن و یکی در 15 اردیبهشت برگزار می‌شود.
زیبایی جشن و صفای مردم محلی، احساس خوبی را در دل هر بیننده‌ای زنده می‌کند؛ چرا که با غذاهای محلی پذیرایی می‌شوند. به همین دلیل بازدید گردشگران از این روستا در ماه بهمن و خصوصاً اردیبهشت افزایش می‌یابد.
 سفر به کردستان و روستای اورامانات سفر به دل زیبایی‌های ناشناخته و آشنایی با مردمی مهربان و ساده است که می‌تواند لذت سفر را برای شما تکمیل کند.