چطور بفهمیم ماه رمضان پُرباری داشتیم یا نه؟
از کجا باید بفهمیم پس از ماه مبارک دستمان پر است یا خیر؟ سه شاخصه را عرض میکنم: نخستین شاخصه رشد، این است که آیا من بیش از قبل ماه مبارک رمضان دنبال فهم هستم؟
چرا که بالاترین رزقی که خداوند به انسان داده، رزق فهم و تفکر است. خداوند در قرآن دعوت به تفکر و تعقل درباره آیات خود میکند: «إِنَّ فی ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُون»، «إنَّ فی ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُون».
دوم، اینکه بدانیم آیا توفیق طاعت و ترک معصیت به ما عطا شده یا خیر. در ماه رمضان معمولاً مردم دوست دارند اول وقت نماز بخوانند، آیا پس از این ماه هم میتوانند این کار را تداوم دهند؟ در این ماه رزق تلاوت قرآن داشتیم، آیا پس از آن میتوانیم؟
برچسب ها :
ارسال دیدگاه
تیتر خبرها
-
نقش بیبصیرتی خواص در مظلومیت امامعلی(ع)
-
چطور بفهمیم ماه رمضان پُرباری داشتیم یا نه؟
-
روزه ماه رمضان، اسباب رسیدن به پاکی ظاهر و باطن است
-
استعمال العدل و الإحسان مؤذن بدوام النعمة
-
ـ لما سئل عن حد التوكل ـ أن لا تخاف مع الله أحدا
-
«طبالی» موقوفه شنیدنی عمادالملکی
-
طعمی که فقط اینجا میچشید
-
«طوفان الاحرار» در حرم مطهر رضوی




