رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد
تداوم محدودیت تردد 20 روزه ناوگان ایرانی در مسیر هرات
رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به تداوم محدودیت تردد 20 روزه از سوی افغانستان برای ناوگان ایرانی در مسیر هرات گفت: حل مشکلات این چنینی در حوزه ترانزیت، در گرو تلاش دستگاه دیپلماسی و رایزنی با مسئولان افغانستان است.
احمد زمانیان همزمان با فرا رسیدن هفته حملونقل، ضمن تبریک به همه دستاندرکاران این حوزه اظهار کرد: در سه چهار ماه اخیر فعالان حوزه حملونقل و ترانزیت خراسان رضوی با مسئله اعتصاب رانندگان افغانستانی و در پی آن، اعمال محدودیتهایی از سوی این کشور برای ناوگان ایرانی فعال در مسیر هرات دست به گریبان شدهاند. به طوری که افغانستان محدودیت تردد 20 روزهای برای ناوگان ایرانی در مسیر هرات لحاظ کرد و این مسئله سبب افزایش صددرصدی کرایههای حملونقل شد.
وی با ذکر این نکته که اعمال محدودیت 20 روزه توسط افغانستان مسبوق به سابقه است، افزود: با این حال در مرحله پیش، این مسئله از طریق رایزنی با انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی هرات حل و فصل و منتفی شد؛ ولی در تصمیم اخیر آنان عنوان میکنند این موضوع در حیطه اختیارشان نبوده و اتخاذ این تصمیم، از سوی حاکمان این کشور و در پی اعتصاب رانندگان افغانستانی به بهانه افزایش هزینههای حمل در ایران صورت گرفته است.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: رانندگان افغانستانی مدعی بودند هزینههای حملونقل دریافتی از سوی ایران زیاد است و تأکید بر ضرورت کاهش این هزینهها داشتند؛ البته ناگفته نماند بخش اعظمی از این هزینهها به غیر از کرایه حمل دولتی و رسمی و دارای سند است. بخشی از هزینهها نیز غیررسمی است؛ اما میزان آن کاملاً مشخص است.
زمانیان در خصوص آخرین وضعیت تردد ناوگان ایرانی در مرزهای افغانستان یادآور شد: شرکتهای حملونقل بینالمللی در هر سه مرز «ماهیرود»، «دوغارون» و «میلک» با مشکل مواجهاند. در مرز میلک با کمبود ناوگان افغانستانی برای حمل کالا به بندرعباس مواجهیم، چرا که ناوگان ایرانی تمایلی به تردد در این مسیر ندارند و میتوان گفت حدود 95درصد محمولههای بندرعباس توسط ناوگان افغانستانی حمل میشود. اکنون کمبود ناوگان افغانستانی سبب توقف کانتینرها، افزایش حق دموراژ و کرایهها شده است.
وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به مشکلات موجود در مرز دوغارون و میلک، ناوگان بیشتر به سمت مرز ماهیرود تردد دارند که در این مرز نیز با ازدحام و شلوغی ناوگان مواجهیم. در مجموع، در هر سه مرز ورودی به افغانستان با چالش روبهرو هستیم.
در مرز سرخس، اجازه ترانشیپ به ناوگان ایرانی داده نمیشود
رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در تشریح آخرین وضعیت تردد ناوگان ترانزیتی به ترکمنستان نیز عنوان کرد: در خصوص کشور ترکمنستان با موضوع حمل یکسره ناوگان ایرانی مواجهیم و اجازه ترانشیپ در سرخس را به شرکت نمیدهند و در ماههای اخیر با این مسئله دست به گریبانیم و افزایش کرایه نیز مشهود است.
زمانیان خاطرنشان کرد: بیش از 250 شرکت حملونقل بینالمللی در استان فعالاند و خراسان رضوی یکی از استانها با ظرفیت بسیار زیاد در حوزه حملونقل و ترانزیت است. هدف اصلی ما در انجمن و کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی مشهد، شناسایی مشکلات و موانع این حوزه و پیگیری از دستگاههای ذیربط برای حل آنها و نیز، ارائه برنامهها و طرحهایی برای تسهیل امور این حوزه است. معتقدیم میتوان در این زمینه از ظرفیت اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی استان استفاده کرد و امیدواریم مسئولان همراهی لازم در گرهگشایی از مشکلات فعالان حوزه حملونقل را داشته باشند.
برچسب ها :
ارسال دیدگاه
تیتر خبرها
-
پرندگان شکاری؛ محبوبترین حیوانات برای قاچاق از استان
-
قدس خراسان
-
اجرای طرح صیانت از جنگل در ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی استان
-
احیای 26 واحد معدنی در استان از ابتدای سال
-
آزادسازی 200 هکتار از اراضی مجاور دو پهنه بهار و خرمآباد
-
هلا��احمر: ساخت یادمان با هماهنگی میراث فرهنگی است
-
دستگیری پنج متهم شرارت در یک درمانگاه
-
تجمع خودجوش مقابل کنسولگری ترکیه در اعتراض به همکاری اقتصادی با رژیم صهیونیستی
-
تدوین چشمانداز 20 ساله مشهد به همت مرکز پژوهشهای شورای شهر
-
تداوم محدودیت تردد 20 روزه ناوگان ایرانی در مسیر هرات




