تصویب بودجه 40 همتی شهرداری مشهد برای 1402

در هفتادوپنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد اتفاق افتاد

تصویب بودجه 40 همتی شهرداری مشهد برای 1402

بودجه سال 1402 شهرداری مشهد در هفتادوپنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که صبح روز 27 اسفند ماه در تالار شهر برگزار شد، به تصویب رسید.


بر این اساس، منابع آلبوم بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری مشهد با ۴۵ درصد افزایش نسبت به اصلاح بودجه مصوب سال ۱۴۰۱، از مبلغ ۲۷۴ هزار و ۹۹۵ میلیارد ریال به ۳۹۹ هزار و ۶۳۲ میلیارد و ۲۲۶ میلیون ریال افزایش پیدا کرد و به تصویب اعضای شورای شهر مشهد رسید.
طبق این مصوبه، درآمد‌های عمومی ۴۰، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۷۵، واگذاری دارایی‌های مالی ۴۹، خالص منابع سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته ۲۵و منابع بودجه شهرداری ۴۸ درصد افزایش یافت و منابع قابل تخصیص انتقالی از دوره گذشته با 39 درصد کاهش به تصویب رسید. 
آن طور که ابراهیم علیزاده، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص بودجه سال ۱۴۰۲ عنوان کرد، برای بودجه سال ۱۴۰۲ تلاش‌های زیادی صورت گرفته که ۸۸ جلسه کمیسیون‌های تخصصی، ۱۴۰ جلسه کارشناسی و سرجمع 8 هزار و 215ساعت کار کارشناسی انجام شده است.

مخالفت عضو شورای شهر با افزایش بودجه
البته مهدی ناصحی، یکی از اعضای شورای شهر مشهد با افزایش منابع بودجه سال ۱۴۰۲ مخالفت کرد و گفت: مجموع درآمد‌های بودجه ۳۳ همت بوده که در کمیسیون تلفیق به حدود ۴۰ همت(هزار میلیارد تومان) افزایش پیدا کرده است. بر چه اساسی حدود ۷ هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق به منابع شهرداری اضافه شده است؟ آیا این منابع امن، پایدار و قابل دسترس است؟ منابع باید مبتنی بر منابع محکم، درست، قانونی و در دسترس باشد وگرنه شهرداری را دچار مشکل می‌کنیم. 
البته این افزایش بودجه موافقانی هم داشت؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در موافقت با افزایش منابع بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: مدیر عامل سازمان زمین و مسکن شهرداری در حوزه استحصال زمین بیان کردند که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان امکان درآمد از این محل داریم؛ اما یک‌پنجم آن امسال در نظر گرفته نشده است. ما مطالبات بسیار زیادی از دولت داریم که امیدواریم شهرداری سال آینده نیرو‌های خود را در استفاده از این مطالبات بسیج کند.
حمید ضمیری، شهرداری مشهد را موفق‌ترین شهرداری در زمینه جذب ا‌وراق مشارکت دانست که توانسته برای جذب این اوراق در سنوات گذشته اقدام کند.
به گفته او، اوراق مشارکت سهم بزرگی در درآمد سال آینده خواهد داشت. 
حجت‌الاسلام حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد هم در تأیید صحبت ضمیری عنوان کرد: اوراق مشارکت، وام‌ها و املاک باید در اولویت جذب، تخصیص و تأمین اعتبار باشد و اگر شهرداری در زمان اجرا با کسری بودجه شدید مواجه شد، به سراغ درآمد‌های عمومی به معنای جیب مردم نرود. 
مصارف آلبوم بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری مشهد هم  با ۴۵ درصد افزایش نسبت به اصلاح بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ از مبلغ ۲۶۹ هزار و ۲۵ میلیارد ریال به مبلغ ۳۹۴هزار و ۷۶۲ میلیارد و ۲۲۵ میلیون ریال و منابع انتقالی به سال آتی مبلغ ۴ هزار و ۸۷۰میلیارد ریال تصویب شد که بر اساس آن، اعتبارات هزینه‌ای ۲۹درصد، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای۷۷، تملک دارایی‌های مالی ۲۲، خالص مصارف سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته ۲۵ و مصارف بودجه ۴۷درصد افزایش و منابع انتقالی به سال آینده ۱۸درصد کاهش داشته است. 
اعتبارات هزینه‌ای بودجه سال ۱۴۰۲ با ۲۹درصد افزایش نسبت به بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ با مبلغ ۸۱ هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با ۱۱درصد افزایش با مبلغ ۱۰۹ هزار و ۸۷۴ میلیارد و ۹۸۱میلیون و ۷۰۰ هزار ریال تأیید شد.

نام‌گذاری پنج معبر به نام شهدا
در ادامه، لایحه نام‌گذاری معابر فرعی نیز به تصویب رسید. براساس این لایحه، معابر فرعی شهید هنرور ۶ واقع در بولوار هنرور به نام شهید اصغر رمضانی طرنج، معبر فرعی فجر ۴ واقع در خیابان فجر به نام شهید سید حسن رضوی، معبر فرعی خواجه‌ربیع ۱۴/۵ واقع در بولوار خواجه‌ربیع به نام شهید سید علی کرمی، معبر فرعی اندیشه ۱۹ واقع در بولوار اندیشه به نام شهید مسعود نجار برجسته و معبر فرعی قائم مقام فراهانی ۲۰ واقع در خیابان قائم مقام فراهانی به نام شهید محمد شکری نام‌گذاری شدند. 
از تصویب بودجه شهرداری برای سال آینده و نام‌گذاری معابر که بگذریم، به تذکر یکی از اعضای شورای شهر به سرپرست شهرداری می‌رسیم. در بخشی از این جلسه، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد در تذکری به سرپرست شهرداری اظهار کرد: در حوزه فرهنگی به نیرو‌های فرهنگی ظلم می‌شود. قرارداد نیرو‌ها سال‌ها به صورت حجمی است؛ اما کار اداری انجام می‌دهند که طبق قانون باید تبدیل وضعیت شوند. متأسفانه شهرداری برای حل این موضوع، به جای تغییر وضعیت، دوباره قصد دارد خلاف انجام دهد و قرارداد حجمی ببندد.
حجت‌الاسلام حسن منصوریان ادامه داد: برخی از این نیرو‌ها ۱۰تا ۱۲ سال است با این قرارداد کار می‌کنند و کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند. در سازمان بازآفرینی و اقتصادی این تبدیل وضعیت انجام شده؛ اما در حوزه فرهنگی همتی نیست. بستن قرارداد حجمی، خلاف است و اگر دوباره قرارداد حجمی بسته شود، تذکر خواهم داد.

فرایند انتخاب شهردار در سال 1402 از سرگرفته می‌شود
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: فرایند انتخاب شهردار در حال پیش رفتن است و بار دیگر تأکید می‌کنم با وجود اینکه شهرداری به صورت سرپرستی اداره می‌شود، در روند اداره شهر از نگاه شورای اسلامی شهر هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و در سال جدید این فرایند دوباره از سرگرفته می‌شود.
حسن موحدیان افزود: نسبت به موضوع انتخاب شهردار، دغدغه‌مند هستیم؛ ولی توجه داشته باشیم که همزمانی این فرایند با ایام نوروز و بررسی و تصویب بودجه سال 1402 شهرداری، موجب شد به این موضوع، اوایل سال آینده ورود کنیم.

خبرنگار: الهـام مـعصـومی‌نـژاد

برچسب ها :
ارسال دیدگاه