نوروز 1402 چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

پیشنهادهایی برای مطالعه در تعطیلات بهاری

نوروز 1402 چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

خدیجه زمانیان

برای کسانی که در طول سال گرفتار دغدغه‌ها و روزمرگی‌های زندگی هستند و فرصت کتاب‌خوانی پیدا نمی‌کنند، تعطیلات نوروز بهترین زمان برای مطالعه است. 


​​​​​​​تعطیلات نوروز و هوای بهاری فرصت خوبی است تا در کنار دید و بازدید عید سری به کلمات بزنیم و میهمان آرامشی شویم که آن‌ها به ما هدیه می‌کنند. 
در صفحه امروز به معرفی کتاب‌هایی می‌پردازیم که هر کدامشان می‌تواند اوقات خوشی را برای شما رقم بزند. این کتاب‌ها انتخاب‌هایی در ژانر‌های مختلف هستند.
 اگر مخاطبی هستید که طی سال‌ها مطالعه متوجه سلیقه مطالعاتی خود شده‌اید، می‌توانید از این فهرست به سراغ ژانر دلخواهتان بروید اما اگر جزو آن دسته کتابخوان‌هایی هستید که هنوز نمی‌دانید برای خواندن باید سراغ کدام کتاب بروید، می‌توانید از فهرست زیر دو معرفی اول را با خیال راحت بخوانید و لذت ببرید. 

یاد او؛ عاشقانه‌ای گیرا 
«کالین هور» نویسنده‌ای است که هر چه تاکنون نوشته پرفروش بوده است. او جزو نویسنده‌هایی است که طی سال‌های اخیر اسم و رسمی برای خودش دست و پا کرده است.در کشورهای مختلف کلونی‌هایی هستند که به کالین هورخوانی معروف‌‌اند درست مثل تالکین‌خوان‌ها یا هری پاتر خوان‌ها. 
فقط فرق هور با نویسندگان نام برده در ژانر نوشتاری اوست؛ او نه علمی تخیلی می‌نویسد و نه فانتزی‌نویس است. او عاشقانه‌هایی معمایی می‌نویسد.
کتاب‌هایش هم خواندنی‌اند و هم ارزش‌های ادبی را دارا هستند از این رو مخاطب وقتی آثارش را می‌خواند دریچه‌های تازه‌ای از تجربه‌های نزیسته مقابل چشمانش گشوده می‌شود و مگر ادبیات کاری جز این دارد؟
«کِنا روآن» مادری دلشکسته است که به دلیل اشتباهی مرگبار، پنج سال از عمرش را در زندان سپری کرده است. پس از آزادی، به امید دیدار دختر 4ساله‌اش به شهر بازمی‌گردد. اما هیچ‌ کس پذیرای او نیست؛ همه پل‌های پشت ‌سرش خراب شده‌اند. کنا به سختی تلاش می‌کند تا حُسن‌نیت خود را اثبات کند، اما همه می‌خواهند او را از زندگی دخترش بیرون برانند. تنها کسی که روزنه‌ای از امید به رویش می‌گشاید، «لجر وارد» است. اما اگر کسی به رابطه‌ آن‌ها پی ببرد، همان کورسوی امید هم از دست می‌رود. حال کنا باید راهی بیابد تا با جبران اشتباه‌های گذشته، آینده‌ای پر از شادی و امید را برای خود و عزیزانش رقم بزند.
این کتاب همین امسال با ترجمه عباس زارعی از سوی نشر آموت به بازار کتاب آمد. 

پشت خط؛ رمانی اجتماعی
مهدی افروزمنش، روزنامه‌نگار و نویسنده‌ای است که سال ویژه‌ای را پشت سر گذاشت چون خیلی‌ها او را به‌ واسطه سریال «یاغی» شناختند. این سریال با اقتباس از کتاب «سالتو»ی افروزمنش ساخته شد و همین موجب شد تا کتاب «پشت ‌خط» که نشر چشمه در سال 1401 از او منتشر کرد، به همراه سالتو جزو کتاب‌های پرفروش نشر چشمه باشد و از کتاب‌هایش استقبال شود. داستان پشت‌ خط مانند سه رمان قبلی افروزمنش در بستر محله‌ای واقع در پایین‌شهر تهران شکل می‌گیرد. 
در این کتاب راوی و قهرمان داستان فرهاد نام دارد و عاشقِ دختری به نام «اشرف فلاح» است که پدرش بانی و مؤسس محله‌ فلاح بوده. پدر خودش نیز روزگاری پا به این محله گذاشت تا آرزوها و رؤیاهایش را در آن بنا کند؛ او درخت‌های چنار این محله را کاشت و باغ‌های آن را آباد کرد اما پدر اشرف محله را غصب کرد و نام خودش را روی آنجا گذاشت.
فرهاد در کل فضای رمان با کشمکش‌های دوگانه‌ای روبه‌روست که زندگی او را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد و در نهایت، پای این دوگانگی به رابطه‌اش با اشرف نیز می‌کشد؛ چرا که بر اساس سنتی که پدران آن‌ها در محله شکل داده‌اند، سرنوشت این دو نفر همواره با عشق از یک سو و جدال از سوی دیگر رقم می‌خورد.
کتاب پشت خط در برهه‌ زمانی جنگ روایت می‌شود؛ نویسنده تلاش کرده تأثیراتی که این رویداد بر حال ‌و هوای محله می‌گذارد را نیز از نظر دور نگه ندارد. این کتاب توسط نشر چشمه به بازار کتاب آمده است. 

عزرائیل؛ تریلر داستانی 
نیما اکبرخانی با نوشتن مجموعه «عزرائیل» پا به عرصه تریلرنویسی گذاشته است. عزرائیل یک مجموعه داستانی است که جلد اول آن توسط نشر کتابستان معرفت به بازار کتاب آمد. 
جلد اول با عنوان «کهنه سرباز» از ماجرای قتل یک گروه مواد مخدر در تهران و چند سرباز نیروی قدس سپاه در دوحه شروع می‌شود و با یک ماجرای هیجانی به ترکیه و شمال سوریه می‌رود.  
نویسنده در این رمان با دقتی مثال‌زدنی از جزئیات یک ماجرا پرده می‌بردارد و با قلمی روان، دو داستان موازی را پیش می‌برد. 
«کهنه سرباز» در پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد هم توانست در بخش رمان تقدیر شود. 

گورگم؛ 20 داستان کوتاه
اگر اهل خواندن داستان کوتاه هستید می‌توانید داستان کوتاه «گورگم و داستان‌های ديگر» نوشته عماد عبادی که توسط انتشارات نظام‌الملک منتشر شده است را 
بخوانید. 
این مجموعه شامل 20 داستان کوتاه خواندنی با موضوعات متنوع و با سبک‌های نوشتاری گوناگون است. نویسنده با خلق شخصیت‌های آشنا اما کمتر دیده شده، نگاهی تحلیلی و دقیق به روابط انسان‌ها در موقعیت‌های ایجاد شده 
دارد.
زبان داستان‌ها ساده اما تأثیرگذار و احساس‌برانگیز است و توصیف‌ها و فضاپردازی‌ها به گونه‌ای پیش می‌روند که آنِ داستان به ثمر می‌نشیند. 

 مارادونا؛ اشک‌ها و لبخندها
اگر به خواندن سرگذشت‌نامه‌ها علاقه‌مند هستید، کتابخوان خوش‌شانسی هستید چون زندگی‌نامه‌ها و سرگذشت‌نامه‌های زیادی به بازار کتاب آمده‌اند و این بازار را تسخیر کرده‌اند و گاهی جزو پرفروش‌های دنیا می‌شوند. امسال سرگذشت‌نامه «مارادونا» نوشته گیم بالاگه با ترجمه عادل فردوسی‌پور و علی شهروز توسط نشر چشمه به بازار کتاب آمد و اتفاقاً به چاپ‌های متعدد هم رسید. مخاطب وقتی نام عادل فردوسی‌پور را بر جلد یک کتاب ببیند با اعتمادی که به او دارد دست به جیب می‌شود و کتاب را می‌خرد. 
از طرفی مارادونا هم داستان عجیبی دارد؛ یکی از عجیب‌ترین داستان‌هایی که درباره ورزشکاران قرن وجود دارد، داستانی مملو از اشک‌ها و لبخند‌ها. 
مارادونا در کنار چهره فوتبالی، یک چهره سیاسی هم دارد؛ او منتقد بی‌چون و چرای رفتارهای استعمارگرایانه آمریکا بود و به راحتی همه نقدهایش را بیان می‌کرد و همین مسئله از او چهره‌ای جذاب ساخته بود که همه این جذابیت توسط گیم بالاگه در کتاب «مارادونا» خلق شده است. 
مخاطب با خواندن کتاب «مارادونا»، دیه‌گو آرماندو مارادونا؛ پسر عصیانگر آرژانتینی را بیش از پیش می‌شناسد. 

وجود؛ معشوقی ناسازگار 
وقتی فاضل نظری با کتاب جدیدش به نمایشگاه کتاب امسال آمد، صفی طولانی برای امضای کتاب تشکیل شد. باید کتاب «وجود» را یکی از کتاب‌های تأثیرگذار در حوزه شعر در سال 1401 دانست. «وجود» شامل ۵۲ غزل از فاضل نظری است که عشق، آفرینش و مرگ از موضوعات محوری آن است. عشق در غزل فاضل نظری به شهادت خود شاعر در شعرهایش مفهومی است کاملاً زمینی؛ معشوق غزل‌های او معشوقی است که دائم سر ناسازگاری با عاشق دارد و عاشق بنا را بر مدارا و تحمل جفا گذاشته است. 
این کتاب توسط نشر سوره مهر به بازار کتاب آمد و در اندک زمان به چاپ‌های متعدد رسید. 

«چمدان‌های باز»؛ روایت‌های مهاجرت 
این روزها روایت‌خوانی مخاطبان پروپا قرصی پیدا کرده است. قلم نویسندگانی که تجربه‌های زیسته خود را به نگارش درمی‌آورند و منتشر می‌کنند. روایت‌های منتشر شده نشان می‌دهد جسارت نوشتن در بین ایرانی‌ها ایجاد شده و چه بسا به ژانر پرطرفداری هم تبدیل شده است. 
روایت معتادی که تصمیم به ترک اعتیاد گرفته، روایت مادری از 9 ماه بارداری، روایت یک معلم خصوصی از سروکله زدن با دانش‌آموزان بی‌علاقه به درس و کتاب، روایت مستأجر از خانه به دوشی و... . 
روایت‌خوانی حُسن‌های زیادی دارد؛ هم می‌تواند به ما کمک کند تا تجربه‌های زیسته بقیه را بخوانیم و در زندگی به کار ببریم و هم به ما به عنوان خواننده جرئت و جسارت نوشتن می‌دهد که چطور همین تجربه‌های ��وزمره را بنویسیم. 
این روزها مهاجرت رنگ و بوی دیگری به خود گرفته آدم‌های زیادی را می‌بینیم در اطرافمان که تصمیم به مهاجرت گرفته‌اند و بعضاً مهاجرت هم کرده‌اند. همه این دیده‌ها و شنیده‌ها ممکن است ما را بر آن دارد تا خیلی واقعی به این مسئله فکر کنیم که چرا من، نه؟ 
خواندن کتاب «چمدان‌های باز» در این شرایط خالی از لطف نیست. سیدمحسن روحانی در «چمدان‌های باز» دیده‌های خود را به‌ عنوان یک دانشجو و وکیل ایرانی از زندگی مهاجران در آمریکای شمالی  به خصوص شهر نیویورک به تصویر کشیده است. فراز و نشیب‌های مهاجرت و زندگی در کنار تفاوت‌های فرهنگی، اقتصادی و مذهبی از جمله مواردی است که در کتاب به آن اشاره شده است. روحانی مقطع پسادکترای رشته‌ حقوق را در شهر نیویورک گذرانده است. نشر جام‌جم این کتاب را همین امسال منتشر کرده است. 
 
جریده فریده؛ تاریخی خوشخوان
نشر اطراف با کتاب‌های خاصی که منتشر کرده، بین اهالی کتاب معروف است. این ناشر در سال 1401، کتابی را منتشر کرد که با توجه به اتفاقاتی که در این سال افتاد، جزو کتاب‌هایی شد که طرفداران زیادی پیدا کرد. «جریده فریده» منتخب مطالب روزنامه شکوفه دریچه‌ای بی‌نظیر است به دنیای زنان ترقی‌خواه دوره‌ مشروطه که تلاش می‌کردند نقش اجتماعی تازه‌ای برای خود تعریف کنند. مریم عمید، زنی روشنفکر بود که در عمر کوتاهش هم روزنامه‌ شکوفه را منتشر کرد، هم مدرسه‌ «دارالعلم و صنایع مزینیه» را تأسیس کرد و هم در «انجمن همت خواتین» به‌ عنوان یکی از نخستین انجمن‌های زنان ایران نقش مهمی داشت. 
جریده فریده مخاطب را با یکی از مهم‌ترین نشریات زنان آشنا می‌کند اما مخاطب این کتاب تنها روزنامه‌نگاران و علاقه‌مندان به مطبوعات نیستند. زبان ساده و نثر شیرین مریم عمید و سایر نویسندگان این کتاب سبب شده تا جریده فریده برای مخاطبان عمومی که به دنبال کتابی خوش‌خوان و تاریخی هستند، خواندنی باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه