طعم شیرین اقلام متبرک به آستان امام رئوف

گزارشی درباره بسته‌هایی کوچک اما پربرکت

طعم شیرین اقلام متبرک به آستان امام رئوف

اقلامش متنوع است؛ نمک، نبات یا حتی شکلات در بسته‌های کوچکی تعبیه شده و خادمان در مناسبت‌های مختلف از جمله نوروز، ماه مبارک رمضان، دهه کرامت و... به زائران و مجاوران اهدا می‌کنند. بسته‌ها کوچک‌اند و پر از برکت.


پیش از آغاز مناسبت‌های گوناگون، بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی مانند معاونت اماکن متبرکه، بنیاد کرامت رضوی، مؤسسه جوانان آستان قدس و... دست به دست هم می‌دهند و این بسته‌های متبرک را تولید و با کمک خادمان در حرم مطهر رضوی، راه‌آهن، فرودگاه و... توزیع می‌کنند.
نبات: تاریخ را که ورق می‌زنیم، گویا اولین بسته تبرکی حاوی شکلات بوده، شکلاتی که تا پیش از سال85 جزو اقلام تبرکی توزیع شده در حرم مطهر رضوی بوده است. پس از آن، نبات به عنوان یکی از بهترین اقلام متبرک و سوغات رضوی در حرم مطهر رضوی میان زائران و مجاوران توزیع شده است. در بسته‌های نبات عمدتاً یک تکه کوچک پارچه سبز هم قرار می‌گیرد. این سوغات و بسته متبرک برای کسانی که حتی یک بار به زیارت امام رضا(ع) رفته‌اند پر از خاطره است.
نمک: بسته‌های نمک از دیگر اقلام متبرک است. بسته‌های نمک تبرکی بسیار مورد استقبال زائران و مجاوران قرار می‌گیرد. این بسته‌ها حتی از طریق ارتباطات سازمانی به سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در استان‌های کشور نیز تحویل داده می‌شود و آن‌ها در مناسبت‌های مختلف از نمک متبرک رسیده، نان متبرک تولید و به صورت نذری و رایگان میان مردم شهر یا منطقه خود توزیع می‌کنند.
گلاب: شاید مردم نمک، نبات و شکلات متبرک را به خاطر مرسوم بودنشان به‌عنوان بسته‌های متبرک، نسبت به گلاب متبرک بیشتر دیده یا دریافت کرده باشند. خوب است بدانید گلاب متبرک هم در مناسبت‌های خاصی همچون دهه کرامت میان مجاوران و زائران توزیع می‌شود. عمدتاً تولید گلاب متبرک توسط مؤسسه جوانان آستان قدس انجام می‌شود.
برنج: حالا که گرمای سفره بیشترمان با برنج است پس این نعمت سفیدرنگ و پرکاربرد می‌شود یکی از اقلام متبرک حرم مطهر رضوی.
گل: گل، زیبایی است و طراوت و زیباکننده بهترین و مقدس‌ترین مکان‌های دنیا. چه بهتر که این گیاه لطیف که روزی را بالای سر ضریح مطهر علی بن موسی‌الرضا(ع) گذرانده و به وجود مقدسشان پاکی گرفته، یکی دیگر از بسته‌بندی‌های متبرک حرم امام مهربانمان باشد.
مناسبت‌هایی مانند نوروز که فرا می‌رسد و سرزمین حضرت خورشید میزبان خیل عظیمی از زائران می‌شود بخش‌های مختلف و مرتبط آستان قدس رضوی با تولید و توزیع بسته‌های متبرک پیش از فرا رسیدن این ایام دست به کار می‌شوند و در این میان کارگاه‌های تولیدی بسیاری که متشکل از خادمانی است که این اقلام متبرک را تولید می‌کنند کارشان چند برابر می‌شود، زیرا باید روزانه بیش از 25 تا 30 هزار بسته متبرک تولید کنند.
نوروز 1402 همزمان می‌شود با آغاز ماه میهمانی خدا. همزمانی این دو مناسبت هم به افزایش تولید بسته‌های متبرک می‌انجامد؛ از یک سو در مهمانسرای آستان، غذای متبرک برای زائران و مجاوران تهیه و از سوی دیگر این غذاها و بسته‌های متبرک نمک، نبات و حتی شکلات در حاشیه شهر مشهد، بیمارستان‌ها و... توزیع می‌شود.

خبرنگار: قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه