سرمایه مردم چه شد؟

بحران مالی استقلال و یک سؤال

سرمایه مردم چه شد؟


​​​​​​​مصطفی آجورلو، مدیرعامل نام‌آشنای فوتبال ایران یکی از جنجالی‌ترین دوران مدیریتی باشگاه استقلال را رقم زد؛ هرچند نخستین قهرمانی آبی‌ها پس از 9 سال در لیگ برتر هم تحت مدیریت او بدست آمد، اما در کنار قهرمانی بدست آمده، وعده‌های محقق نشده و چالش‌های مالی به وجود آمده موجب شد تا همچنان با وجود برکناری آجورلو، نام او در صدر اخبار باشد.
مدیرعامل برکنار شده باشگاه استقلال در دوره مدیریتش وعده‌های مختلفی داد؛ از جذب کارگزار با هدف جذب حداقل 500 میلیارد تومان تا درآمدزایی اختصاصی از تبلیغات محیطی و دریافت حق پخش تلویزیونی. در این میان البته آجورلو وعده‌های عمرانی زیادی را هم به هواداران باشگاه استقلال داد که مهم‌ترین آن، ساخت ورزشگاه اختصاصی برای استقلال و احیای کمپ ناصر حجازی بود. البته مدیرعامل آبی‌ها به پیشکسوتان این باشگاه هم وعده ساخت پروژه ساختمان‌های مسکونی را داد اما بیشتر وعده‌های ارائه شده از سوی آجورلو محقق نشد.
هواداران استقلال در روزهای نخست استقرار آجورلو در رأس هرم مدیریتی باشگاه، حامی اقدام‌های او بودند، اما رفته‌رفته مدیرعامل آبی‌ها پایگاه اجتماعی خود را از دست داد و پس از برکناری او و افشا شدن اسناد مالی باشگاه، نه‌تنها دیگر مصطفی آجورلو محبوبیت ویژه‌ای در بین هواداران استقلال ندارد، بلکه از او به عنوان یکی از مدیران شکست‌خورده در تاریخ باشگاه یاد می‌شود.
باشگاه استقلال در دوره مدیریتی مصطفی آجورلو وارد بورس شد و 10درصد سهام آبی‌ها خریداری شد. برای هزینه‌کرد پول وارد شده به خزانه باشگاه، مدیرعامل استقلال باید از کمیته مصارف مجوز می‌گرفت و به مدیران سازمان خصوصی‌سازی در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کرد، اما عدم شفافیت مالی آجورلو برای او دردسرساز شد و گفته می‌شود همین مسئله موجب شده تا دوره مدیریتی او در باشگاه استقلال به سرعت به نقطه پایان خود برسد.حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به هزینه‌های انجام شده در دوره آجورلو گفت: «آنچه خود آجورلو امضا کرده اتفاق نیفتاده، به‌طوری‌که برای تیم بستن و پرداخت بدهی‌ها از پول حاصل از پذیره‌نویسی هزینه کرده که این موارد از نظر من قابل پذیرش نیست. استقلال در زمان مدیرعاملی آجورلو 240میلیارد تومان خارج از چارچوب و اضافه خرج کرده است. باشگاه استقلال با احتساب خرج مازادی که در زمان مدیرعاملی آجورلو داشت، پرهزینه‌ترین تیم در فصل جاری است؛ درحالی‌ که طی فصول گذشته این عنوان در اختیار تیم‌های صنعتی بود».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه